Annons

Canon 5D MkII

Är det någon som vet om det finns något displayskydd för 5D MKII (eller 5D för den delen)? Nikon brukar ju skicka med något hårdplastskydd man kan täcka displayen med.
jag har både Nikon och Canon, jag knäckte en skärm på min d1x för många år sedan och alltid haft skyddet på d2x, jag har sedan tre år även haft canon 5d och den har blivit omild behandlad utan en repa på skärmen, likaså med , 30d 40d som har varit med ett tag.
 
Om du menar en blurayspelare så behöver den inte lika mycket kraft då skivorna inte är komprimerade med lika processorkrävande algoritmer. Ingen expert, men vet iaf att h.264 kan vara väldigt processorkrävande om man inte har ett dedikerat chip för det. Men vet inte om spelare har dedikerade chip eller om komprimeringen på skivorna helt enkelt inte är så processorkrävande.
Blu-Ray stödjer flera olika codecs, MPEG-2, H.264/AVC och VC-1 och dom två senare kräver en del kraft och kodas av i speciella chip och alltså inte i en x86 CPU.

M.v.h. Jonathan
 
Är 5DMkII en videokamera som man kan ta bilder med ;-) verkar lite så i mina ögon när man läser denna tråd ;-)



//Peter

Ingen dum observation. Det ser faktiskt ut som om det är både en riktigt bra videokamera, och stillbildskamera. Det man får tänka på är att man inte kan filma något som tar mer plats än 4GB (även om 30minuter är den teoretiska gränsen), då då det inte funkar med filsystemet på minneskortet. I övrigt är det nog den bästa videokameran man kan köpa för det priset, med jävligt bra stillbildsfunktioner ;)

/afe
 
Foto har nu rättat sig själv... Endast en korssensor.

-- Nicke

Som jag fattat det har det stått klart ganska länge. Tror ändå att den mittersta korssensorn räcker ganska långt vad gäller AF-hastighet inom det område kameran är avsedd för (knappast ngn högactionkamera). Se Fotos test där gamla 5D jämfördes med Nikon D700.

Videoprestanda ter sig ganska ointressant för mig (men kan vara bra att ha). Stillbildsegenskaperna undrar jag hur man bäst tar tillvara. Kameran kommer att säljas i kit med 24-105/4 L is usm.

Det är en bra optik i stort sett, men verkar upplösningsmässigt slå i taket med en 1DsMkII och dess 16,7 mp. Undrar om inte det ska till väldigt bra fasta optiker för att utnyttja kamerans potential. Vidvinkelsidan tror jag kan bli kritisk.

Lennart
 
Som jag fattat det har det stått klart ganska länge. Tror ändå att den mittersta korssensorn räcker ganska långt vad gäller AF-hastighet inom det område kameran är avsedd för (knappast ngn högactionkamera). Se Fotos test där gamla 5D jämfördes med Nikon D700.

Videoprestanda ter sig ganska ointressant för mig (men kan vara bra att ha). Stillbildsegenskaperna undrar jag hur man bäst tar tillvara. Kameran kommer att säljas i kit med 24-105/4 L is usm.

Det är en bra optik i stort sett, men verkar upplösningsmässigt slå i taket med en 1DsMkII och dess 16,7 mp. Undrar om inte det ska till väldigt bra fasta optiker för att utnyttja kamerans potential. Vidvinkelsidan tror jag kan bli kritisk.

Lennart

Den nya 24.an får väl vara referensen tills vidare, dock under förutsättning att den också presterar. Det vet vi ju inte än.
 
Pinoyphotography finns det en tråd där Raffy (user: gpx4) postar bilder och intryck från 6 timmars användning av 5DII. Jag har inte kommit så långt i tråden själv (första två sidorna), men bilderna ser riktigt bra ut.

Raffy har också specifikt testat AF för sport, vilket en och annan här verkar intresserad av ;-), och skriver bland annat (inlägg överst sid 2):
Frame rate is just a notch faster than clunky 5D but the 5DMKII AF especially in AI servo auto focus burst is much more responsive and very accurate in tracking subject.
 
En liten fundering dyker upp i mitt huvud........vad är det som gör EOS 1Ds MIII till en 50 000:- dyrare kamera än EOS 5D MII??

Jag har jämfört båda två och kan bara se att antalet fokuspunkter skiljer sig mellan de båda, men 50 000:- för några fokuspunkter??
 
Det räcker att du tar i en, så känner du en annan skillnad.

Kollar du närmare på alla inställningsmöjligheter, dubbla kortplatser, info i sökaren och bla-bla-bla, så skiljer det ganska rejält.

Instruktionsbok finns att hämta på nätet, till 1Ds (men nog inte till 5D Mark II än). Där kan man se alla detaljer.
 
1Ds Mark III är ett yrkesredskap som tål att användas på ett helt annat sätt än en 5D Mark II. Nu står nog 5D pall för en del den också men skillnaderna i byggkvalitet är påtaglig. Nikons D700 har det mesta som D3 har men det är ändå inte samma kamera. Priskillnaden mellan D3-D700 känns ändå motiverad, men i canons fall kan jag förstå om man reagerar. Speciellt med tanke på att bildresultatet troligtvis är till fördel för 5D mark II.
 
Det var rätt nära att det blev en sån för min del. Men det skilde ändå 6 - 7.000kr. Och ja... jag tror att jag klarar mig på en "vanlig". Såg lite intressant filmklipp som var filmade med 5D Mark II. Helt otroligt (fast å andra sidan lär det vara ljussatt ordentligt/redigerat så förbannat) bra kvalitet, färgstyrka... det såg ut som en riktig film som man ser på TV. Svinbra, med andra ord.
 
Canon kanske rättar till saken med en 1D mark IV... ;)
Kanske men det lär väl dröja något år eller? Jag tycker dock att priset känns sanslöst. Jag tror att om man la sig ca 15000-20000 lägre på toppmodellen så skulle den utgöra ett alternativ för fler personer. Troligtvis hade en prylnisse som jag sträckt mig ordentligt för att kunna köpa en 1Ds mark III. Trots att jag är rätt extrem i mitt intresse så vet jag att det finns fler av min sort. Många yrkesfotografer skulle nog också slå till, som med dagens prissättning inte ser 1Ds som ett alternativ. kanske är Canon tvungna sett ur rent marknadsmässiga perspektiv att sänka priset på sin värsting. Beror väl på vad Nikon och Sony hittar på.
 
Kanske men det lär väl dröja något år eller? Jag tycker dock att priset känns sanslöst.

Tycker du? 36 500 på Cyberphoto är väl rätt ok skillnad mot 5D. Det är väl den som kommer närmast.

Men menar du 1Ds mark III så kan jag hålla med att den är lite svettig i pris. Förtjänsten = marginal x volym. Det finns kanske tillräckligt många yrkesfotografer som betalar vad det kostar att få toppmodellen.

Gissar att Canon redan tjänat in vad de behöver på 1Ds mark III och inte gör något större åt priset förrän de får en direkt konkurrent. Men visst skulle 45-50 papp kännas mer rimligt.
 
Tycker du? 36 500 på Cyberphoto är väl rätt ok skillnad mot 5D. Det är väl den som kommer närmast.

Men menar du 1Ds mark III så kan jag hålla med att den är lite svettig i pris. Förtjänsten = marginal x volym. Det finns kanske tillräckligt många yrkesfotografer som betalar vad det kostar att få toppmodellen.

Gissar att Canon redan tjänat in vad de behöver på 1Ds mark III och inte gör något större åt priset förrän de får en direkt konkurrent. Men visst skulle 45-50 papp kännas mer rimligt.
1Ds Mark III menade jag. Men visst vore det en vacker vision om man kunde köpa nya 1D Mark III 20000 kr billigare än idag.
 
1Ds Mark III menade jag. Men visst vore det en vacker vision om man kunde köpa nya 1D Mark III 20000 kr billigare än idag.

Nikon sänkte ju priset på D2H med typ 15.000 över en natt och det blev ramaskri (andrahandsvärdet rasade så folk fick problem att byta upp sig till D2X) så det är nog inte så fiffigt ändå.
 
1Ds Mark III menade jag. Men visst vore det en vacker vision om man kunde köpa nya 1D Mark III 20000 kr billigare än idag.

Canon har nog sjuka marginaler på 1Ds mark III. Huset är ju samma som 1D mark III. Men det saknas ju konkurrens. Så även vi som har Canon får hoppas på Nikon D3X.

Gissar på 15 MP och 12 bps för 1D mark III och 30MP och 6 bps för 1Ds mark IV... ;)
 
Marginalerna är nog rätt bra på 1Ds. Jag har för mig att Elektronikshop, Tradera hade en sådan för ca 55000 kr för ett tag sedan och han måste ju också göra en förtjänst på kameran, plus den han får den ifrån.
 
Marginalerna är nog rätt bra på 1Ds. Jag har för mig att Elektronikshop, Tradera hade en sådan för ca 55000 kr för ett tag sedan och han måste ju också göra en förtjänst på kameran, plus den han får den ifrån.

eftersom jag vet exakta marginalerna på 1dsmk3 så har Canon i så fall sänkt sitt pris till återförsäljarna mycket kraftigt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.