Gutta
Aktiv medlem
Du kan säkert detta mycket bättre än jag, men för mig borde effekten bli densamma om jag gör jobbet själv i Photoshop efteråt, eller? Om så är fallet begriper jag inte varför man skulle vilja begränsa sina möjligheter i onödan.
Huruvida jag "kan" detta bättre än du har jag ingen som helst aning om. Jag snubblar själv runt på ostadiga ben här... Men jag tror du har helt rätt i att det går precis lika bra att utföra denna operationen själv i ps efteråt. Skillnaden, vad den nu än må vara värd för var och en, är att du slipper de stora filerna när du inte behöver/har glädje av dem... Min poäng är (förutsatt alla antaganden i förra inlägget ang brusreducering/detaljupplösning) att de 21 mpixarna inte gör någon skillnad mot 10 mpixar i vissa situationer. Att då kunna spara utrymme är som jag ser det inte fel. Man begränsar sig alltså inte om mina antagande är rätt. Det enda man gör är att släppa fritt lite utrymme på korten och få lite snabbare hantering i datorn redan från början sas.
Men, men det är ju allt ändå bara spekulationer... Framtida tester får ju utvisa om 21 mpix ger någon skillnad mot 10 även vid högre ison. Om så skulle vara fallet så begränsar man ju sig de facto om man väljer lägre upplösning....
Senast ändrad: