ANNONS
Annons

Canon 5D MkII

Lugnt. Jag vaknade nog på fel sida idag. Ber om ursäkt för det. (nattjobb tär på psyket ibland...helst med småbarn i huset när man ska sova)
Ingen fara här heller... :)

Retar mig själv på liknande ibland, men när en tråd om en ny produkt blir 30sid/500 inlägg, så blir det nog ofrånkomligt att lite vs-jämförelser görs och att alla inte alltid läst allt...

Förutom de tre bilderna med olympuskameran+färgtavla i olika iso där resultatet är förbluffande bra så kan man titta på hur avslöjande kameran 5dmk2 är mot dåliga objektiv, se http://a.img-dpreview.com/gallery/canoneos5dmkii_preview/originals/img_0604.jpg
16-35MK2 som inte är en så lyckad konstruktion vad det gäller hörn och kanstskärpa avslöjas rejält 23mm/bl 6.3 , se nedre högra hörn, det är en blurrig sörja, än värre återger objektivet upplösning runt 16mm där det inte alls är kul att använda eller jämföras mot exv Nikons 14-24.

Håller inte alls med.

Canon Eos 1Ds mark III har funnits ute tillräckligt för att de mest hugade spekulanterna ska ha köpt. Sedan kommer 5D mk II in ett år senare och fångar upp de kunder som aldrig skulle tänka på att köpa en Eos 1Ds mark III.

Med sin rejält tilltagna prislapp är säkert utvecklingskostnaderna för 1Ds mark III betalda och produktionskostnaden betalas av de som fortsätter köpa den. Trots allt finns det rika och yrkesfotografer som bara vill ha det bästa.

Men jag kan känna att Canon är lite försiktiga med ändå med nya 5D för att inte störa 1D mark IV som kanske kommer om ett halvår.

Vilka utvecklingskostnader tänker du på? Är det bara 21MP-sensorn eller mer?

Förutom de tre bilderna med olympuskameran+färgtavla i olika iso där resultatet är förbluffande bra så kan man titta på hur avslöjande kameran 5dmk2 är mot dåliga objektiv, se http://a.img-dpreview.com/gallery/canoneos5dmkii_preview/originals/img_0604.jpg
16-35MK2 som inte är en så lyckad konstruktion vad det gäller hörn och kanstskärpa avslöjas rejält 23mm/bl 6.3 , se nedre högra hörn, det är en blurrig sörja, än värre återger objektivet upplösning runt 16mm där det inte alls är kul att använda eller jämföras mot exv Nikons 14-24.

Ja, det är ju lite trist med objektiven. Hade vart kul o se hur 14-24 presterar under 21mpixluppen.

Ska iallafall bli intressant se vad det nya 24mm 1,4 kan åstadkomma. Man får hoppas att det blir en betydligt bättre uppgradering än när 14m 2,8 uppgraderades.
Mvh Thomas

Man undrar varför DPReview inte postat en enda hög-ISO bild med en människa i fokus från Canon 5DmkII, fanns ju massor från A900an. På bröllopsbilderna från 5DmkII tycker jag man ser rätt tydligt att detaljer försvinner i ögonbryn och att bilderna överhuvudtaget börjar förlora rätt rejält med skärpa vid 1600.

Bilderna på kamerorna hos DPreview verkar inte innehålla tillräckligt fin detalj för att riktigt avgöra skärpan (är inte heller lika van att se oskärpa i såna bilder), utan det närmaste man kommer är att titta på gängor etc. som nog inte är lika krävande. Canon har ju alltid varit lite bättre på att brusreducera i stora jämnfärgade ytor, rena himlar etc.

Samtidigt tycker jag ISO6400 - 25600 ser helt ok ut för de sätt man normalt använder såna bilder, och kul att få ok bilder direkt ur kameran på den känsligheten... även om det vore trevligt om man kanske också kunde få dem i en lägre pixelupplösning som bättre motsvarar verkliga detaljupplösningen på de ISO-talen.

Senast ändrad:
Fantastiskt fina bilder på höga ISO hos dpreview.
Det tillsammans med den höga upplösningen kommer att ge fina printar på 3200.

Nu blev jag sugen på min mkII, är det november snart?

Vad händer det för läskigt om man klassas som videokamera då?

Jag läste någonstans att videokamror låstes in i presscentret på Ullevi under pågående superkrosstävling nu i år och att pressfotografer endast fick använda sig av "vanliga" kameror.

Tar väl några år innan dom fattat att man kan filma med en vanlig kamera iofs ;-)

//Peter

Jag har nu gått igenom bilderna 1600 iso-12800 iso och kan bara tillägga, av allt jag har sett och testat själv vad det gäller renhet från tidigare Canon kameror så har Canon förbättrat filtrering av det blotchiga färgbruset, utsmetningeffelter ses inte som i andra kameror osv , de bilder som nu Askey har lagt upp imponerar mycket, väldigt mycket , se MacBeth tavla.
Skall bli ytterst intressant att själv få testa kameran.

Jag vet att det här inget vs-tråd men hur ligger bruset vs D3 (from ISO 3200) uppskattningsvis? 1-steg ?(om man drar ner det till D3:s upplösning)

Strålande svar! För dej spelar det nog ingen roll vad ett annat märke ev kan ha för fördelar. Det blundar du för, för du är ändå en Canon-kille! Eller hur?

/K

Helt riktigt att jag är en Canon kille
Tycker synd om de gamla Canon ägare som blev övergivna när canon bytte fattning.
Håller däremot fast vid att Canons fattning är av ett modernare snitt med fler möjligheter,större bakre element etc.
Visst kan nikon lösa detta men inte utan kompromisser.
Gillar tex inte Nikons mekaniska drivning av AF
Hoppas för alla Nikonägares skull att de släpper ett nytt 50:1,2 med AF
och inte bara ljusmätning,
Det är ju mitt favvoobjektiv..

Nej, 16 MP räcker inte! Problemet med nuvarande 5D med 12,8 MP är att layoutarna klagar på att det inte går att lägga bilderna i uppslag (och de har inte tid eller kunskap om hur man förstorar bilder!) För magasinstryck i utfallande uppslag/300 dpi behövs minst 18 MP utan interpolering. För de som inte arbetar mot tidningar/reklam är 12 MP fullt tillräckligt; håller för att interpolera bilder upp till 70x100-affischer.

Jag har gjort en 3*2 meters affisch ifrån gamla 5D, och den såg jävligt bra ut från en meters håll.
En 70*100 har full skärpa, så ett uppslag i en tidning borde inte vara något problem.

Stillbildstagning under videofilmning

Läste att man kan ta stillbilder medans man filmar.
HAr någon hört om filminspelningen fortsätter medans en stillbildlagras eller om videon tillfälligt avbryts?

Effekt av små kameraskakningar med högre MP

Jag sökte på kameraskakningar och stativ i denna tråd utan att hitta nåt.Därför denna fundering:

Det påpekades väl víd tester av 1dsIII att det inte räckte med att sätta toppgluggar och max nedbländning till 5,6 för att få max upplösning. De behövdes också stativ (och uppfälld spegel?)
Har förutsättningarna förändrats i och med 5d MarkII?

Helt riktigt att jag är en Canon kille
Tycker synd om de gamla Canon ägare som blev övergivna när canon bytte fattning.
Håller däremot fast vid att Canons fattning är av ett modernare snitt med fler möjligheter,större bakre element etc.
Visst kan nikon lösa detta men inte utan kompromisser.
Gillar tex inte Nikons mekaniska drivning av AF
Hoppas för alla Nikonägares skull att de släpper ett nytt 50:1,2 med AF
och inte bara ljusmätning,
Det är ju mitt favvoobjektiv..

Nikon bevisade att det går att göra fantastiska optik med nuvarande fattning. 14-24 är ett utmärkt exempel.

Naturligtvis saknar många (däribland jag själv) "moderna" fasta riktigt ljusstarka gluggar från 20mm upp till ca 135.
24/1,4 35/1,4 osv.

Men än så länge får vi hålla tillgodo med vad som finns. Men helt klart är att möjligheterna med Nikons bakåtkompabilitet är av godo då det finns en hel del mycket kompetent samling manuella gluggar till vettiga priser att välja bland. Nikons 50/1,2 tillverkas dessutom än vad jag vet.

Det dom äldre optiken saknar är tex den moderna antireflexbehandlingen som bla ger bilderna lite mer kontrast osv.

/K

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar