Annons

Canon 5D MkII

Feltolkning

Tyvärr är det fel, 5D mk II har ett kors i mitten och en linje bara på resten. Det är 40/50D som har sådan mittsensor.

Det är klart att mittsensorn klarar 5,6 eller bättre. När 40D kom tolkade jag specarna likadant. Det verkar vara ungefär samma typ av mittsensor i 5DII som i 40D fast i 5D finns dessutom hjälppunkterna. Vid 2,8 eller bättre så funkar AF ännu snabbare/säkrare pga den nya konstruktionen som introducerades i och med 40D. Eller har jag fel?
 
Det känns som att många glömt bort Canons tanke med 5D:n från början; en billigare kamera med FF-sensor. Tvåan lever upp till det med god marginal och nu ännu billigare.

Ser ut att vara en grym kamera och den här gången dröjer det nog inte tre år till nästa mk.
 
Bytte själv från canon till Nikon pga Nikons 14-24 och 24-70. Sedan att D700:an var så bra, var bara ett plus.
...
Kamerahus kan säkert Canon sedan göra lika bra som Nikon, men det lär dröja tills vi får se en liknande 14-24 eller 24-70 till Canon.
Att byta system pga optik som bättre passar ens fotograferande kan jag förstå. Jag valde själv Canon-systemet pga att deras objektivutbud passar mig bäst*. Att byta system bara för att konkurrenten för tillfället har ett bättre kamerahus känns för mig helt främmande. Det handlar oftast bara om något år så har den andra tillverkaren kontrat med något liknande.

* Riktig ljusstarka f/1.2, f/1.4 och f/2 vidvinklar, normaler och korta telen, kompakta och lätta f/4 normal- och telezoomar (numera även med bildstabilisering) och hyffsat lätta bildstabiliserade och högkvalitativa telen. Det enda unika som lockar i Nikons nuvarande optikflora är 14-24/2.8 och 200-400/4 VR. Den senare skulle nog dock oftast samla damm pga att den är så tung.
 
Jag fick test skjuta den idag på iso 6400, och den var tämligen brusfri måste jag säga.

Den slår nog a900 på fingrarna skulle jag tro.


Btw, bilderna du postade Jonne e tagna på mitt jobb.
 
Tackar för testbilderna. Tyvärr måste jag nog sälla mig till kritikerna såm skäller så intensivt på denna kamera......
Nu kan jag aldrig mer skylla på att det är kamerans fel bilderna håller dålig kvalitet. Tragiskt! Usssschhh.... Seriöst. Efter att jag sett de här bilderna blir det ännu jobbigare att vänta tills den sitter i handen, än att vänta på releasen i onsdags. Den är ju helt fantastisk, übergrym.... WOW!!!!!
 
Mattias menar jag, beklagar :)

Ja, de va något i stil med d3 upp till 800, sen springer nog d3/d700 iväg pga av bättre signalhantering.
Säg inte det, jag tycker ISO 1600-bilden ser renare ut än vad jag får med D700. Interpolerar man ner den till motsvarande samma pixeldensitet så är det kusligt brusfritt. Ser riktigt trevligt ut:)

Tillägg: Men som vanligt är det dumt att dra några jämförelseslutsatser av JPG-bilder under okända förhållanden. Hur som helst så verkar kameran knappast brusa nämnvärt, så det är bara att gratulera framtida köpare.
 
Säg inte det, jag tycker ISO 1600-bilden ser renare ut än vad jag får med D700. Interpolerar man ner den till motsvarande samma pixeldensitet så är det kusligt brusfritt. Ser riktigt trevligt ut:)

Tillägg: Men som vanligt är det dumt att dra några jämförelseslutsatser av JPG-bilder under okända förhållanden. Hur som helst så verkar kameran knappast brusa nämnvärt, så det är bara att gratulera framtida köpare.

Om det du säger stämmer så... jag är helt blownaway av D700 så om 5dn är bättre är det ju rent sjukt...
 
Ja, man har iallafall aldrig fått en fullformatare så billigt som nu.

Ett flertal butiker har den gamla 5D till utförsäljning för 18.995:-

Det är ett riktigt bra pris för en fullformatare, även om jag nog tycker att mellanskillnaden mot MKII borde vara större.

Föresten, någon som vet om HD-videoläget har samma låga brus som still-bildsläget? Borde ju gå hand i hand.

MKII med 50/1.2L borde kunna filma i extremt mörka miljöer utan besvärande filmbrus.
 
Ja, man har iallafall aldrig fått en fullformatare så billigt som nu.

Ett flertal butiker har den gamla 5D till utförsäljning för 18.995:-

Det är ett riktigt bra pris för en fullformatare, även om jag nog tycker att mellanskillnaden mot MKII borde vara större.

Föresten, någon som vet om HD-videoläget har samma låga brus som still-bildsläget? Borde ju gå hand i hand.

MKII med 50/1.2L borde kunna filma i extremt mörka miljöer utan besvärande filmbrus.


Gå in på denna länk:

http://cweb.canon.jp/camera/5dmark2/index.html

Klicka på Photos & Video, längst ner finns ett klipp filmat med ett 85 1,2, det ser väldigt trevligt ut!
 
Det är klart att mittsensorn klarar 5,6 eller bättre. När 40D kom tolkade jag specarna likadant. Det verkar vara ungefär samma typ av mittsensor i 5DII som i 40D fast i 5D finns dessutom hjälppunkterna. Vid 2,8 eller bättre så funkar AF ännu snabbare/säkrare pga den nya konstruktionen som introducerades i och med 40D. Eller har jag fel?

Du har både fel och rätt, visst klarar den gluggar upp till 5,6 men ger bara den extra precisionen med gluggar på 2,8 eller bättre. 40D ger den med 5,6 eller bättre. Man får hoppas på att AF är förbättrat bakom kulisserna i algoritmerna och det finns nog goda chanser. Fortfarande måste man se till att ha ljusstarka gluggar om man vill få ut fullt av den.

Jag har nu förlikat mig med tanken på nya 5D och ser fram emot den. Det finns en hel del godis för någon som mig som jobbar mycket i befintligt och dåligt ljus i kyror och festlokaler.

ISO prestandan, ger den ett steg eller mer på den fronten vid en given utskriftsstorlek så är det värt uppgraderingen bara det. Att inte behöva betrakta 3200 som en nödfallsinställning skulle göra det lättare för mig ganska ofta.

Micro lens adjustment - Känns bra att kunna finkalibrera mina gluggar. Inte för att jag haft front/backfokus problem med 5D, men ändå.

Bättre skärm - en liten men trevlig bonus

sRAW på 10 mp - Bra att man inte måste få jättebilderna varje gång, Att ta porträtt och andra "finbilder" i full upplösning och festbilder och annat i 10 mp tilltalar mig. En sraw är ju plödsligt stor nog till det mesta och förmodligen lågbrusig eftersom den är nedinterpolerad.

Sensorrengöring - den har funkat bra med 40D och behövs verkligen på 5D. Kommer inte att eliminera dammproblem men att minska dom avsevärt.

Silent shooting - Om det funkar tillräckligt bra och kan fokusera blir det kanon i kyrkor, det ska i alla fall provas.

Detta tillsammans med den låga prislappen gör att det trots besvikelsen med AF systemet och lite med hastigheten blir ett självklart val att uppgradera.
 
21 mp, tycker personligen att det verkar onödigt mycket. Tycker man skulle nöjt sig med 16 mp. Men vi får väl se hur den i slutändan presterar. D3 är med sin 12 mp fullt användbar på iso 6400. Jag skulle bli förvånad om nya 5D Mark II med sina 21 mp klarar det. För övrigt inte mycket som förvånar och det verkar i alla avseenden vara en mycket bra kamera, kanske något låg framerate. Jag hade trott på ca 5 bilder per skund men det höga pixelantalet spelar nog in en del. Filerna lär bli monstruöst stora. Måste bli Tiff-filer på närmare 80-90 mb.

Nej, 16 MP räcker inte! Problemet med nuvarande 5D med 12,8 MP är att layoutarna klagar på att det inte går att lägga bilderna i uppslag (och de har inte tid eller kunskap om hur man förstorar bilder!) För magasinstryck i utfallande uppslag/300 dpi behövs minst 18 MP utan interpolering. Med 21 MP finns det dessutom lite kvar för restituering samt mindre beskärningar, perfekt! För de som inte arbetar mot tidningar/reklam är 12 MP fullt tillräckligt; håller för att interpolera bilder upp till 70x100-affischer.

Är man sportplåtis kanske 3,7 fps är för lite. Själv klarar jag mig med den begränsade hastigheten, använder nästan aldrig burst-inställningen. För att få snabbare serier behövs två processorer eller färre pixlar. Vid halva storleken (4080 x 2720 /11.1 MP) kan man anta att man får ca dubbel hastighet, och eftersom sportbilder oftast går i enklare tryck (lägre lpi) räcker 11 MP mer än väl för det ändamålet.

Har en 5D och har varit otroligt nöjd med den, förutom att det behövs fler bildpunkter i sensorn, och det ser verkligen den nya 5D Mk II ut att leverera. Vad avser autofokusen har det inte varit några som helst problem med den nuvarnde modellen och den nya är ju vidareutvecklad och förbättrad. Kan inte förstå varför folk oroar sig för den!? (Men det är möjligt att Nikons kameror är bättre/snabbare i det avseendet.) Det kommer att bli en beställning inom kort.
 
Är det jag som missar något eller kan man inte se vilken ISO eller slutartid det är på bilderna?

Det kommer upp en ruta med lite text och ikoner när du öppnat en bild.
Klicka på den ikonen som ser ut som ett utropstecken med texten Photo Info ovanför.
(Du måste hålla muspekaren på fotot.)

/Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.