niklasl
Aktiv medlem
Förutom ekonomin är det två saker som avhåller mig från att konverera till Nikon.
Framtiden - eftersom Nikon sitter i knät på Sony för sensorer känns det osäkert om Sony alltid kommer att släppa sina bästa till dom.
Optiken - Visst är Nikons 24-70 fin men det är Canons också, 14-24 är lockande och det finns inget motsvarande hos Canon. Men jag har några fina fast gluggar som jag älskar, bla min 135 2,0L.
Jag får hoppas att AF är bättre på den nya även om det inte ser ut så på specarna. Har tagit mitt beslut och sitter här och försöker vända mina tankegångar till det positiva Trots allt har kunderna varit nöjda med mina bilder från 5D och den nya lär nog inte vara sämre.
Det faktum att Canon-ägare ens funderar över att byta till Nikon (det kan jag även fundera över) är stort i sig och ett bra betyg åt Nikons uppryckning (man lär ju ha städat i ledningen). Bilder från sportevenemang visar numera inte bara vita objektiv.
Om Sony skulle "tjuvhålla" på något är det sannolikt inte affärsmässigt att göra så. Det som är en toppsensor idag är det inte imorgon, utvecklingen går fort och det är bättre att sälja det du har färdigt nu (vem hade väl trott förut att man kunde få fotografer att byta dyra kamerahus varannat-vart tredje år?). Att Nikon inte fick a900-sensorn kan ju faktiskt bero på att de inte ville ha den. Jag gillar många MP men när man jämför 12-13 med 20+ är inte skillnaden så väldigt stor, kan jag tycka.
14-24 utgör förvisso en stor lockelse men då måste man vara väldigt intresserad av vidvinkelfoto. Och med lite bök kan man ju faktiskt köpa (låna?) en och använda på Canon-hus också och se om man gillar den så mycket att det motiverar byte av kamerasystem. Om man inte har en adapter som tillåter bländarinställning så finns en workaround (om än lite omständig) här: http://ivrpa.org/blog/2380/nikon_lens_on_canon_body_setting.