Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D MkII

Förutom ekonomin är det två saker som avhåller mig från att konverera till Nikon.

Framtiden - eftersom Nikon sitter i knät på Sony för sensorer känns det osäkert om Sony alltid kommer att släppa sina bästa till dom.

Optiken - Visst är Nikons 24-70 fin men det är Canons också, 14-24 är lockande och det finns inget motsvarande hos Canon. Men jag har några fina fast gluggar som jag älskar, bla min 135 2,0L.

Jag får hoppas att AF är bättre på den nya även om det inte ser ut så på specarna. Har tagit mitt beslut och sitter här och försöker vända mina tankegångar till det positiva :) Trots allt har kunderna varit nöjda med mina bilder från 5D och den nya lär nog inte vara sämre.

Det faktum att Canon-ägare ens funderar över att byta till Nikon (det kan jag även fundera över) är stort i sig och ett bra betyg åt Nikons uppryckning (man lär ju ha städat i ledningen). Bilder från sportevenemang visar numera inte bara vita objektiv.

Om Sony skulle "tjuvhålla" på något är det sannolikt inte affärsmässigt att göra så. Det som är en toppsensor idag är det inte imorgon, utvecklingen går fort och det är bättre att sälja det du har färdigt nu (vem hade väl trott förut att man kunde få fotografer att byta dyra kamerahus varannat-vart tredje år?). Att Nikon inte fick a900-sensorn kan ju faktiskt bero på att de inte ville ha den. Jag gillar många MP men när man jämför 12-13 med 20+ är inte skillnaden så väldigt stor, kan jag tycka.

14-24 utgör förvisso en stor lockelse men då måste man vara väldigt intresserad av vidvinkelfoto. Och med lite bök kan man ju faktiskt köpa (låna?) en och använda på Canon-hus också och se om man gillar den så mycket att det motiverar byte av kamerasystem. Om man inte har en adapter som tillåter bländarinställning så finns en workaround (om än lite omständig) här: http://ivrpa.org/blog/2380/nikon_lens_on_canon_body_setting.

Tycker faktiskt det blir ganska komiskt med alla klagomål när 5DMk2 på pappret piskar det mesta på marknaden iklusive flera digitala bakstycken. Eller vad sägs om nya Mamiya ZDb med 21Mp 1,8" skärm, upp till ISO 400 och 1,2bps. Ok, nu är väl inte Mamiya marknadsledande i det segmentet, men kom igen. Ger det inte lite perspektiv på tillvaron.
Ni som vill ha allt med bättre AF osv, varför inte fundera på 1D eller 1Ds? Och kanske passa på att beställa ett 14-600/2,0IS för 6995kr samtidigt?

EOS-1DsIII är till största delen en bättre kamera än EOS 5DII, så du har nog inte gjort ett dåligt köp. Om du däremot har köpt en kamera som är överspecificerad för vad du behöver så har du kanske gjort ett dåligt val.

Men det var väl knappast en hemlighet att Canon skulle presentera en ny kamera idag?

Självklart ångrar jag inte mitt köp:) jag behöver en DS pga massa andra anlednigar då den går många tusen bilder i månaden så är de skönt med ett proffs hus..

Förlåt Niklas men kann inte låta bli att märka ord! Skulle du vilja beställa ett 14-600/2,0 is till mig också när du är igång för 6995?
Jag ska inte snåla så vi kann säga 7000 gämt(jag förstår att en 0 fallet bort kunde bara inte låta bli)
Hälsar Lasse

Förutom ekonomin är det två saker som avhåller mig från att konverera till Nikon.

Framtiden - eftersom Nikon sitter i knät på Sony för sensorer känns det osäkert om Sony alltid kommer att släppa sina bästa till dom.

Optiken - Visst är Nikons 24-70 fin men det är Canons också, 14-24 är lockande och det finns inget motsvarande hos Canon. Men jag har några fina fast gluggar som jag älskar, bla min 135 2,0L.

Jag får hoppas att AF är bättre på den nya även om det inte ser ut så på specarna. Har tagit mitt beslut och sitter här och försöker vända mina tankegångar till det positiva :) Trots allt har kunderna varit nöjda med mina bilder från 5D och den nya lär nog inte vara sämre.

Björn, du har inte funderat på en 1D Mk3? Det låter som en ideal kompromiss för dig.

Det jag inte blir klok på är om Canon riktar denna till pressen eller inte.. Dom säger att videon är bra för nyhetsfotografer?
Som presskamera är det inte tillräckligt snabb, anser att den som tidigare riktar sig till pro studio, porträtt, landskap i 1a hand.

Förlåt Niklas men kann inte låta bli att märka ord! Skulle du vilja beställa ett 14-600/2,0 is till mig också när du är igång för 6995?
Jag ska inte snåla så vi kann säga 7000 gämt(jag förstår att en 0 fallet bort kunde bara inte låta bli)
Hälsar Lasse

Han heter Niclas (om vi nu ändå ska märka ord).

Njae, det hade inte fallit bort någon nolla. Jag ville liksom bara antyda ungefär hur pass löjligt prisvärd jag tycker att 5Dmk2 verkar vara, och drog alltså till med en hypotetsik jämförelse :)
Med tanke på specarna tycker jag nog att 5DMk2 verkar bli bästa kameran på marknaden, om man väger in pris, prestanda, mm. Kanske någon annan konsumentmodell som 50D, D90 eller A700 kan vara där och konkunrera. Men men... bara min åsikt :)

Njae, det hade inte fallit bort någon nolla. Jag ville liksom bara antyda ungefär hur pass löjligt prisvärd jag tycker att 5Dmk2 verkar vara, och drog alltså till med en hypotetsik jämförelse :)
Med tanke på specarna tycker jag nog att 5DMk2 verkar bli bästa kameran på marknaden, om man väger in pris, prestanda, mm. Kanske någon annan konsumentmodell som 50D, D90 eller A700 kan vara där och konkunrera. Men men... bara min åsikt :)

hur skulle en 50D konkurrera med en 5DmkII ?
Det är två helt olika kameror..

...

Verkar som de flesta klagar på att man kan filma med kameran, om det fungerar bra så ser jag det som en shysst bonus, iafall för vårt tänkta användningsområde, idag är det viktigt att vara med i socialamedier, nästa steg för oss är rörligbild, att slippa släppa med en videokamera för små filmer som ändå ska presenteras i en liten flashvideo med tex bakom kulliserna material från en fotosession till bloggen på ~30sek, korta produktvideos etc, tror det blir perfekt.

Verkar som de flesta klagar på att man kan filma med kameran, om det fungerar bra så ser jag det som en shysst bonus, iafall för vårt tänkta användningsområde, idag är det viktigt att vara med i socialamedier, nästa steg för oss är rörligbild, att slippa släppa med en videokamera för små filmer som ändå ska presenteras i en liten flashvideo med tex bakom kulliserna material från en fotosession till bloggen på ~30sek, korta produktvideos etc, tror det blir perfekt.

Jag hållar med Sofia om att det är kalas med video. Jag tror helt enkelt inte vi kan föreställa oss alla de nya möjligheter detta ger. Kan också tänka mig att kvaliteten blir riktigt bra, jämnfört med dom vanligaste videokamerorna. HD plus bra optik lär nog spöa det mesta. Och så ger helt andra möjligheter till kort skärpedjup, makro, fisheye etc. Varför inte när man nu man kan?

Thorsten

Undrar vad den reella kostnadsökning var för att lägga till video funktionen. Om man tar in Canons redan ägda kunskap inom området... < 500 kr på konsumentpriset?

/

Det intressanta är egentligen vad man menar när man snackar om dynamiskt omfång tycker jag. För mig är det viktiga inte hur långt ned i lågdagrarna jag kan finna information innan högdagrarna bränner ur utan framför allt hur fina nivåövergångar som kan registreras i hög och lågdagrar innan bruset i lågdagrarna blir störande. Detta är givetvis ganska subjektivt, men det verkar som om en del tillverkare anger dynamikomfånget som baserat på avståndet mellan den högsta och lägsta signalnivån som kan detekteras oavsett brus och kontrast.

Jag skulle vilja svara att bästa möjliga info i lågdagrarna utan att att högdagarana bränns ut just utgör grunden för snygga nyansövergångar.

Gjorde en museifotografering av en skulptur i befintligt ljus (blandat dags- o glödlampsljus). Skulturen var halvtransparent och innehöll 9 nyanser blått. Det var första gången jag lånade en D3 och jämförde med min canonkamera. D3 återgav alla 9 nyanserna där dock 1 blev lite halvdan om man ska vara superkritisk. 1DsMKII:an återgav 7 nyanser nästan lika bra, 1 halvdan och 1 fångades inte. Allt lika i övrigt, Bilderna uppräknade i ACR.

I skuggorna bak skulpturen syntes fler detaljer med D3 än 1DsMkII som dessutom brände ut en reflex som D3:an fixade snyggare.

Lennart

Jag skulle vilja svara att bästa möjliga info i lågdagrarna utan att att högdagarana bränns ut just utgör grunden för snygga nyansövergångar.

Gjorde en museifotografering av en skulptur i befintligt ljus (blandat dags- o glödlampsljus). Skulturen var halvtransparent och innehöll 9 nyanser blått. Det var första gången jag lånade en D3 och jämförde med min canonkamera. D3 återgav alla 9 nyanserna där dock 1 blev lite halvdan om man ska vara superkritisk. 1DsMKII:an återgav 7 nyanser nästan lika bra, 1 halvdan och 1 fångades inte. Allt lika i övrigt, Bilderna uppräknade i ACR.

I skuggorna bak skulpturen syntes fler detaljer med D3 än 1DsMkII som dessutom brände ut en reflex som D3:an fixade snyggare.

Lennart

Det är kul att du jämför med en 4 år gammal kamera och har den som ribba för vilken nivå kameror skall hålla. Det hade ju vart mest relevant att få se jämförelsen med 1Ds MkIII. Eller?

Multiexponering finns det?

Denna funktion att ta ett antal bilder med varierande exponering som skapar en Rawfil- för att öka kontrastomfånget (Finns bla på D3) Jag ringde Canon och frågade. De hänvisade till DP-review men jag kan inte se att det finns med i specen. Nån som vet?

Undrar vad den reella kostnadsökning var för att lägga till video funktionen. Om man tar in Canons redan ägda kunskap inom området... < 500 kr på konsumentpriset?

/

Jag tror knappast ens så mycket då man redan vart 'tvungen' göra liveview funktionen och kontrast AF. Så fick man nästan i princip video + supertyst slutare på köpet. Det kan inte röra sig om mycket annat än mjukvara vilket ju iof också kostar pengar... Fast dom får nog igen det när dom släpper 500D med HD video.

Thorsten

Exposure bracketing
• +/- 2.0 EV
• 0.3 or 0.5 EV increments

?

Du menar som sen skapar 1 (en) fil?

Denna funktion att ta ett antal bilder med varierande exponering som skapar en Rawfil- för att öka kontrastomfånget (Finns bla på D3) Jag ringde Canon och frågade. De hänvisade till DP-review men jag kan inte se att det finns med i specen. Nån som vet?

Det är kul att du jämför med en 4 år gammal kamera och har den som ribba för vilken nivå kameror skall hålla. Det hade ju vart mest relevant att få se jämförelsen med 1Ds MkIII. Eller?

Haha! Ständigt samma argument. Ändå godtas jämförelser i dagens FOTO mellan en 3½ år gammal kamera (5D) och NIkon D700,

Man tager vad man haver som Kajsa Warg skrev.

Det var bara ett exempel. har du inget annat att erinra mot det som utgjorde själva essensesn i kommentaren?

Grannens 7 år gamla BMW går mycket fortare än min nyare Cittra, förresten.

Slutligen så finns en jämförelse på samma motiv mellan D3 och (ursäkta, jag vet om den ena är någon dag äldre eller vilket luftryck som rådde när just det exemplaret tillverkades) och D300.

Det blev liknande resultatfördel för D3 även där, fast D300 jäklades med en mittenvalör istället.

Och innan du kastar dig på T-bordet: Ja, D300 har storleksmässigt mindre pixlar samlade på en mindre sensoryta men lika i antal, vilket kan påverka resultatet/jämförelsen.

Hej/Lennart

Exposure bracketing
• +/- 2.0 EV
• 0.3 or 0.5 EV increments

?

Du menar som sen skapar 1 (en) fil?

exponingsgaffling innebär ju att du skapar flera filer som du sedan bearbetar för bra kontrastomfång. Multiexponering innebär samma sak men tar det ett steg till: kameran skapar en rawfil utifrån flera exponeringar med olika experingslägen (autogain). Detta skall ge ännu bättre kontrastomfång. Jag tycker frågan är viktig eftersom kontrastomfånget väl försämras med öka pixeldensitet-allt annat lika

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar