Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D MkII

Denna funktion att ta ett antal bilder med varierande exponering som skapar en Rawfil- för att öka kontrastomfånget (Finns bla på D3) Jag ringde Canon och frågade. De hänvisade till DP-review men jag kan inte se att det finns med i specen. Nån som vet?

nej, den funktionen finns inte i canon - du får ta några bilder (jpeg eller raw) och slå ihop efteråt istället och då har man bättre möjligheter att kontrollera resultatet via tone-mapping etc. Bracketing (flera alternativexponeringar, gaffling) finns.

Om nu alla bildjournalister mm skall använda filmfunktionen i nya kameran. Kommer de då bara att använda filmerna till webbtvinslag osv eller kan man plocka frames ur filmen och använda som "vanliga bilder"?

Tyvärr ser man ju mmsbilder tryckta i tidningar nu för tiden som tidningar köpt av läsare som plåtat med sina mobiler.

Vilken upplösning får bilderna om man plockar dem ifrån film man filmat med den nya 5D:N?????

Bilderna blir 1920x1080 pixlar, MEN de flesta skulle nog foredra att ta riktiga stillbilder, exempelvis i hojdformat. Det viktiga ar att bara ha en kamera och blixtsnabbt kunna skifta mellan film och stillbild.

Jag är så sur på den här kameran att jag inte kan sluta gnälla.

och vet ni vad det värsta är?
Jo, att jag KÖPER SKITEN ÄNDÅ!!!
...
Sällan har jag varit mindre upprymd av att beställa en ny fotopryl.

Hur kan man göra om samma misstag 2 gånger ??
Tänker på AF systemet ..

Hade planer på att köpa en 5DMkII men tror ja skippar den likväl ..

Jag kan inte för mitt liv begripa hur ni resonerar!?!
Hur kan ni med endast specifikationerna döma ut en ny modell????
Ni vet ju t.ex. inte ett dugg om hur Canon utvecklat den AF som man nu använder i 5D MkII.

Jag vet inte var du har varit Bo den senaste tiden, vi har haft en diskussion på 112 sidor som har rasat fram och tillbaka om små och stora pixlar.
Stora pixlar har alltid högre signalnivå/pixel än en mindre om allt är lika, men samtidigt så har mindre pixlar fördel eftersom upplösningen ökar, fler och små pixlar kan slås ihop till en stor på bekostnad av upplösning osv osv.
Det pågår en diskussion om nyttan av många små kontra färre och större även på dpreview.

Dynamiska omfånget är i idag redan mycket stort hos flertalet av dagens sensorer, 1dmk3 och d3 sensorer har enligt Emil på dpreview 13 ,14 steg, "uttaget" är ca 11 steg. Det gäller att förbättra bildresultatet och på ett optimalt sätt få in allt från högdager till skugga inom dessa 11 steg och där arbetas det intensivt med exv med högdagerprioritet, kontrastkurvor osv så den färdiga bilden skall se så bra ut som möjligt i jpg.

Hehe - tack för den fina sammanfattningen Mikael. Jo, jag har slutat hänga i tekniktrådar. Kände att jag hade nått min inkompetensnivå inom teknik och borde försöka bli en bättre fotograf istället för att drägla över nya kameror. Fast jag har fått ett litet återfall ;-) Därmed ingen disrespect för den som är intresserad. Jag kände dock att jag försökte kompensera bildseende med häftigare prylar ett tag. Nu är det mer "back to basics" och det känns ganska skönt...

Det som ändå kommer att vara det intressantaste är hur mycket man har minskat bruset vid höga iso.

Jag tycker att man har börjat överdriva iso-talet generellt sett och det verkar vara många som tror att högre isotalsinställningsmöjlighet i kameran är bättre men man glömmer bruset. I alla fall när man ser på olika tester på nätet och "tyckande" från skribenter kan det verka så.

Det är ingen konst sätta iso 128 000 i en kamera t ex. Som volymkontrollen på stereon ungefär. Är stereon bättre för att du kan skruva upp volymen fler decibel? Nej det vet vi att den inte är. Det finns inget som säger hur mycket brus det blir och det är det som är haken tyvärr.

Det är dags att börja ange signal/brus/yta i sensorerna istället men än så länge får vi jämföra kamerorna och försöka uppskatta kvalitèn. Ibland studerar vi pixelvis och ibland över en hel bild och meningarna är delade över hur man skall titta och jämföra. Vi kan bara hoppas att man lyckats få ner bruset ännu bättre i 5D MK2:an sett över hela bilden. Att man kan ställa in ISO 25600 säger inte ett dugg.

Hehe - tack för den fina sammanfattningen Mikael. Jo, jag har slutat hänga i tekniktrådar. Kände att jag hade nått min inkompetensnivå inom teknik och borde försöka bli en bättre fotograf istället för att drägla över nya kameror. Fast jag har fått ett litet återfall ;-) Därmed ingen disrespect för den som är intresserad. Jag kände dock att jag försökte kompensera bildseende med häftigare prylar ett tag. Nu är det mer "back to basics" och det känns ganska skönt...

Bild framför teknik??? Vad är du för människa???

(försöker själv att leva på samma sätt numera, även om jag inte är på din nivå)

En fråga angående filmfunktionen:

Hur mycket minne tar detta upp? Säg att man filmar 2 minuter i högsta kvalité, hur mycket minne åtgår det?

Jag som är en riktig bytas bytas, var lite rädd inför den här releasen att det skulle börja suga i köptarmen. Men även om 5D Mark II verkar vara en imponerande skapelse på många sätt o vis så känner jag mig rätt nöjd med min D3. Jag trodde i ärlighetens namn att nya 5D skulle bli en dräpare som skulle få många av det senaste årets överlöpare från Canon till Nikon att ångra ihjäl sig. Så tror jag nog inte att folk kommer att känna. Jag tror inte heller att jag köpt den nya 5D om jag suttit kvar med min Mark III, vilket jag var övertygad om att jag skulle göra tidigare.

Ni vet ju t.ex. inte ett dugg om hur Canon utvecklat den AF som man nu använder i 5D MkII.

jo, det vet vi visst ;-). Samma kretsar och samma konstruktion som på 5D gör att det blir snarlikt. Samma spegelhus gör att det blir fördröjningar i avtryck och lång blackout samt begränsad bildhastighet. Förmodligen vill canon inte konkurrera ut sin egen 1DsMk3. Dessutom brukar canon inte fixa allt på en gång utan suger på karamellen och förbättrar bara några saker i taget såsom bl a LCD och sensor i det här fallet.

nej, den funktionen finns inte i canon - du får ta några bilder (jpeg eller raw) och slå ihop efteråt istället och då har man bättre möjligheter att kontrollera resultatet via tone-mapping etc. Bracketing (flera alternativexponeringar, gaffling) finns.

Är det fortfarande bara tre exponeringar som gäller vid bracketing - hittar inte den uppgiften på DPreview?

Konkurrera kan dom

Dom konkurrerar med pris. Den ena är hälften billigare än den andra. Den dyrare är bättre i bildkvalitet men skillnaden tror jag är jätte liten. Man måste göra en test och titta på delförstoringar att se skillnaden, som är inte stor. Hur kan jag veta det ? Jag vet ej men gissar.

Jag har tidigare tittat på bilder som var tagna om samma motiv med olika kameror. Pris skillnaden mellan kameror var från 2000:- till 75000:-. Skillnaden i pixlar var från 4milj. till 16milj. Ingen kunde lägga bilderna på dessa kameror i pris eller pixel ordning, inte jag heller. Paradoxalt nog placerade jag min egen 5D som sämst i testen.

Med allt detta vill jag komma att det är inga stora skillnader mellan kameror, vi säger från 12 milj.pixlar och uppåt. Är skillnaderna stora, då har jag fel, Häls Jouni

Hur menar du då?
Har vi inte rätt att bli besvikna över att AF är sämre specat än på 40D? Det står klert och tydligt att det är en korssensor och att den kräver 2,8 eller bättre. På 40D finns nio korssensorer som funkar på 5,6 eller bättre samt en ännu känsligare i mitten.

Hur menar du då?
Har vi inte rätt att bli besvikna över att AF är sämre specat än på 40D? Det står klert och tydligt att det är en korssensor och att den kräver 2,8 eller bättre. På 40D finns nio korssensorer som funkar på 5,6 eller bättre samt en ännu känsligare i mitten.
Stämmer det verkligen att mittsensorn på 40D är känsligare. Mig veterligen klarar bara 1D-modellerna bl 8 på mittsensorn. Eller menar du att den bara är bättre fast den fortfarande inte kan mäta af med ljussvagare än 5,6.

Hur menar du då?
Har vi inte rätt att bli besvikna över att AF är sämre specat än på 40D?
Det är väl inte en självklarhet att den är sämre specad? 5D har sex extra hjälpsensorer som inte 40D har. Vilken som är sämst specad är nog en bedömningsfråga.

Dessutom är specifikationer en sak och verkliga prestanda en annan. Se Galbraiths kommentar om den saken som jag refererade för några inlägg sen.

Stämmer det verkligen att mittsensorn på 40D är känsligare. Mig veterligen klarar bara 1D-modellerna bl 8 på mittsensorn. Eller menar du att den bara är bättre fast den fortfarande inte kan mäta af med ljussvagare än 5,6.

Mittsensorn på 40 & 50D har dubbelkorssensor, dvs ett kors på diagonalen. Dom andra är som 5D's mittsensor fast från 5,6 i stället för 2,8.

PMD
Dom 6 extra hjälppunkterna sitter runt mittsensorn och gör ingenting för dom andra.

Självklart hoppas jag det ska bli bättre än gamla 5D, men lite bättre specar hade man nog räknat med.

Mittsensorn på nya 5D ska ju vara uppbyggd av ett kors och ytterligare ett kors på diagonalen. Alltså totalt åtta linjer.
Är det mer än 40/50D eller har de också en sådan mittsensor?

Mittsensorn på nya 5D ska ju vara uppbyggd av ett kors och ytterligare ett kors på diagonalen. Alltså totalt åtta linjer.
Är det mer än 40/50D eller har de också en sådan mittsensor?

Tyvärr är det fel, 5D mk II har ett kors i mitten och en linje bara på resten. Det är 40/50D som har sådan mittsensor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar