Annons

Canon 5D MkII

När kommer den

Jag har försökt hitta när den kommer...någon som vet, står ju inte ens på canons hemsida..iallfall inte som jag har sett... :-(
 
Tack för info om diffraktion kontra pixeldensitet. Men tänk om man använde sig av förbättrad fillfactor till att göra riktigt stora, och därmed färre, pixlar och satsade på ett dynamiskt omfång motsvarande negativ film.... Den dagen byter jag upp mig helt klart.
 
Jag är så sur på den här kameran att jag inte kan sluta gnälla.

och vet ni vad det värsta är?
Jo, att jag KÖPER SKITEN ÄNDÅ!!!

Alternativet är att byta system och det är för stor apparat. Gjorde just en kalkyl över mina alternativ och kom fram till att detta missfoster till videokamera ändå blir den vettigaste vägen att gå.

Jag får inte dom uppdateringar jag ville ha men en del annat och den är så pass billig, 22595:- på Kungsholmens foto där jag står först i kön.

Sällan har jag varit mindre upprymd av att beställa en ny fotopryl.
 
Hur kan man göra om samma misstag 2 gånger ??
Tänker på AF systemet ..

Hade planer på att köpa en 5DMkII men tror ja skippar den likväl ..
 
Tack för info om diffraktion kontra pixeldensitet. Men tänk om man använde sig av förbättrad fillfactor till att göra riktigt stora, och därmed färre, pixlar och satsade på ett dynamiskt omfång motsvarande negativ film.... Den dagen byter jag upp mig helt klart.

Jag tycker pixlar är kul. Men jag håller med dig. Jag tillhör nog den ganska typiska skaran av potentiella kunder tror jag. Har en 20D och hade väntat mig/önskat mig en ca 16Mpix FF med 5-6b/s, ny bättre AF samt bättre isoegenskaper än tidigare. Hdfilm har jag också önskat mig länge. Nu fick man mer pixlar istället för bättre AF(vad det verkar) och b/s. Jag är på inget sätt besviken och har redan lagt en beställning, men det är med lite bitter eftersmak på något sätt. För känslan är redan nu att denna modellen inte kommer hänga med så länge som jag hade hoppats att en så pass dyr investering skulle göra...
 
Tack för info om diffraktion kontra pixeldensitet. Men tänk om man använde sig av förbättrad fillfactor till att göra riktigt stora, och därmed färre, pixlar och satsade på ett dynamiskt omfång motsvarande negativ film.... Den dagen byter jag upp mig helt klart.

Jag vet inte var du har varit Bo den senaste tiden, vi har haft en diskussion på 112 sidor som har rasat fram och tillbaka om små och stora pixlar.
Stora pixlar har alltid högre signalnivå/pixel än en mindre om allt är lika, men samtidigt så har mindre pixlar fördel eftersom upplösningen ökar, fler och små pixlar kan slås ihop till en stor på bekostnad av upplösning osv osv.
Det pågår en diskussion om nyttan av många små kontra färre och större även på dpreview.

Dynamiska omfånget är i idag redan mycket stort hos flertalet av dagens sensorer, 1dmk3 och d3 sensorer har enligt Emil på dpreview 13 ,14 steg, "uttaget" är ca 11 steg. Det gäller att förbättra bildresultatet och på ett optimalt sätt få in allt från högdager till skugga inom dessa 11 steg och där arbetas det intensivt med exv med högdagerprioritet, kontrastkurvor osv så den färdiga bilden skall se så bra ut som möjligt i jpg.
 
Samma här!

Skippar gör jag med, blir nog till att titta lite närmare på en gammal 1Ds Mark 2 som är nästan identiskt men bättre AF...


Hur kan man göra om samma misstag 2 gånger ??
Tänker på AF systemet ..

Hade planer på att köpa en 5DMkII men tror ja skippar den likväl ..
 
Hur kan man göra om samma misstag 2 gånger ??
Tänker på AF systemet ..

Hade planer på att köpa en 5DMkII men tror ja skippar den likväl ..

Att AF-sensorn är samma behöver inte betyda att prestandan är samma. Nya algoritmer och snabbare beräkningar kan göra den snabbare och säkrare än tidigare...och hur det förhåller sej får vi nog veta bara den kommit ut och blivit testad på några sajter.
 
Jag är så sur på den här kameran att jag inte kan sluta gnälla.

och vet ni vad det värsta är?
Jo, att jag KÖPER SKITEN ÄNDÅ!!!

Alternativet är att byta system och det är för stor apparat. Gjorde just en kalkyl över mina alternativ och kom fram till att detta missfoster till videokamera ändå blir den vettigaste vägen att gå.

Jag får inte dom uppdateringar jag ville ha men en del annat och den är så pass billig, 22595:- på Kungsholmens foto där jag står först i kön.

Sällan har jag varit mindre upprymd av att beställa en ny fotopryl.


Fast begagnade gluggar och blixtar har ett högt andrahandsvärde, så förlusten behöver inte bli galet stort. Det blev det inte för mig, men så hade jag troligtvis inte lika mycket prylar som du. Bytte själv från canon till Nikon pga Nikons 14-24 och 24-70. Sedan att D700:an var så bra, var bara ett plus. Det som förvånade mig mest var dock hur mycket bättre Nikons blixtar jobbade med Nikon-kameran än vad jag upplevde att Canons blixtar hade gjort med min Canon kamera. Övergången har gjort mitt dagliga jobb så himla mycket enklare och slutresultatet betydligt bättre. Exponeringen säkrare och framförallt skärpan som 14-24 och 24-70 ger är helt enastående. Fotade en konsert i lördags underexponerat 6400 ISO med bra resultat. Saknar knappast fler pixlar.

Kamerahus kan säkert Canon sedan göra lika bra som Nikon, men det lär dröja tills vi får se en liknande 14-24 eller 24-70 till Canon. Det var så jag resonerade.

Bara mina högst subjektiva erfarenheter (vilka inte är klockrena då jag inte körde med något av Canons proffshus tidigare).

Mvh

David

PS. Har för mig att Kungsholmsfoto har D700:an för ca. 23000 kr.
 
Att AF-sensorn är samma behöver inte betyda att prestandan är samma. Nya algoritmer och snabbare beräkningar kan göra den snabbare och säkrare än tidigare...och hur det förhåller sej får vi nog veta bara den kommit ut och blivit testad på några sajter.

riktigt
jag anser också att vi får avvakta med allt för negativa uttalanden tills bla AF är testad, att sedan det inte blev den racermaskin vi hade tänkt oss får sättas i relation till priset.
 
Att AF-sensorn är samma behöver inte betyda att prestandan är samma. Nya algoritmer och snabbare beräkningar kan göra den snabbare och säkrare än tidigare...och hur det förhåller sej får vi nog veta bara den kommit ut och blivit testad på några sajter.


Jo iofs så är det ju så ..
Men man lite besviken blev man allt ..
 
Det bekäftar att dom återanvänt AF systemet från gamla 5D och inte ens uppgraderat till 40D nivån.

Förmodligen är väl processningen av rådata från AF-sensorerna lite upphottad.

F.ö. har Rob Galbraith följande kommentar om AF-systemet:

Somewhat surprisingly, Canon has not adopted the 40D/50D's AF system which, on paper, is superior, given that all nine of its AF points are cross-type. Canon USA's Westfall says the reason for that is the "6 Assist AF points plus center point were deemed to provide a higher level of performance for AI Servo AF than the center point-only arrangement of the [40D and] 50D." Given that we've previously found the overall autofocus performance of the 5D to be decent, while the 40D's tracking capability has been erratic at best, Canon has likely chosen the better of the two AF systems for the 5D Mark II.
 
...att sedan det inte blev den racermaskin vi hade tänkt oss får sättas i relation till priset.

Håller med men å andra sidan är det inte så stor skillnad mellan 4 eller 5 bps heller. Farten räcker nog för de flesta och är man i behov av en riktig racer så är det inte mer än kring 10.000:- till den riktiga kulsprutan 1DMkIII med fast vertikalgrepp på köpet och med sensor, AF och bps i toppklass.
 
Kamerahus kan säkert Canon sedan göra lika bra som Nikon, men det lär dröja tills vi får se en liknande 14-24 eller 24-70 till Canon. Det var så jag resonerade.

Förutom ekonomin är det två saker som avhåller mig från att konverera till Nikon.

Framtiden - eftersom Nikon sitter i knät på Sony för sensorer känns det osäkert om Sony alltid kommer att släppa sina bästa till dom.

Optiken - Visst är Nikons 24-70 fin men det är Canons också, 14-24 är lockande och det finns inget motsvarande hos Canon. Men jag har några fina fast gluggar som jag älskar, bla min 135 2,0L.

Jag får hoppas att AF är bättre på den nya även om det inte ser ut så på specarna. Har tagit mitt beslut och sitter här och försöker vända mina tankegångar till det positiva :) Trots allt har kunderna varit nöjda med mina bilder från 5D och den nya lär nog inte vara sämre.
 
Nu har Canon USA ändrat på deras hemsida. Tidigare stod det att 5D MkII hade 9 crosstype sensorer. Men nu har de alltså ändrat. AF verkar således inte skilja sig från 5D MkI.

Autofocus
Type
TTL-CT-SIR AF-dedicated CMOS sensor

AF Points
AF Points: 9 AF Points (1 Cross Type) + 6 AF Assist Points

Metering Range
EV -0.5-18 (at 73°F/23°C, ISO 100)
 
Låter vettigt att invänta praktiska tester innan man drar alltför långtgående slutsatser av AF-specarna.

Det är ju inte så stor poäng med fler korssensorer på FF-hus om de ändå alla sitter hopklumpade i mitten, som hos Nikon (de på sidorna är enkelradssensorer även i D3/D700)... Canon kan ha snabbat upp sensorn i mitten och förbättrat precisionen på de andra ändå (liknande Sonys förbättringar).
 
angående AF

This quote from over on FredMiranda:

"Just got home from a meeting where three Canon Tech reps discussed, showed and let us play with a pre-pro 5DMII.

One guy had just flown in from NY with the camera and also had a Video that someone made over the weekend with a Pre-pro 5DMII. There was a lot of production value, it was a finished video clip, however, the really impressive thing was it was all shot on a 5DMII with EF lenses. If no one had said anything everyone would have presumed it was an HD video done with production quality equipment.

When answering a question about HD video frame quality, they said that it would be good enough for newspaper reproduction. In fact they claimed that was a design criteria based on discussions they had with PJs.

They described the AF as being 9 points of cross sensors with the center sensor having another cross at 45 degrees so it has 8 arms.

In hand it felt just like my 5Ds and since it was a pre-pro camera I could not put a card in to make any sample images. Not sure if that was technical or policy.

the sRAW files are made by the DigiIV after the RAW file leaves the sensor buffer so for burst shooting it is always capturing a full file, it is only the saving process that reduces file size. Sounds like an incamera version of the option to import a smaller file than camera native resolution into Photoshop.

The weather sealing is on the battery door, back of camera around the screen and the buttons on top.

It's on my shopping list. Calumet Photo said they expect units for delivery in November, and were happy to take a pre-order. "

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/688320/32
 
....Dynamiska omfånget är i idag redan mycket stort hos flertalet av dagens sensorer, 1dmk3 och d3 sensorer har enligt Emil på dpreview 13 ,14 steg, "uttaget" är ca 11 steg. Det gäller att förbättra bildresultatet och på ett optimalt sätt få in allt från högdager till skugga inom dessa 11 steg och där arbetas det intensivt med exv med högdagerprioritet, kontrastkurvor osv så den färdiga bilden skall se så bra ut som möjligt i jpg.
Det intressanta är egentligen vad man menar när man snackar om dynamiskt omfång tycker jag. För mig är det viktiga inte hur långt ned i lågdagrarna jag kan finna information innan högdagrarna bränner ur utan framför allt hur fina nivåövergångar som kan registreras i hög och lågdagrar innan bruset i lågdagrarna blir störande. Detta är givetvis ganska subjektivt, men det verkar som om en del tillverkare anger dynamikomfånget som baserat på avståndet mellan den högsta och lägsta signalnivån som kan detekteras oavsett brus och kontrast.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.