Annons

Canon 5D MkII

Det är väl inget att vara ledsen över att det aldrig kommer finnas en kamera på marknaden som har allt och passar alla. Förutom att tillverkarna vill segmentera sitt sortiment, i förhoppning att sälja mer, och kanske vara klassledare (ta 1:a-plats) i olika kategorier, så innebär dagens snabba utvecklingstakt att nästa modell snart kommer vara bättre än den tidigare på minst några punkter. T o m 1DSmk3 som skulla vara lite av den där superkameran som har hallt och passar alla, så har nu 5DMk2 hörgre inställbart ISO mm. D700 fick antidust, som D3 inte har, osv.
Åtminstone jag är då rent ut sagt lycklig att Canon skapade 5D nishen med FF och löjligt hög bildkvalitet till en penning som är en bråkdel av toppmodellens pris. Själv tycker jag mk2 är en klockren uppföljare i denna "klass". Den tycks ha allt som behövs för att skapa bilder av yppersta teknisk kvalité, och till ett pris som är helt överkomligt.
För mig är det snarast en självklarhet att IDs måste ha några premiumfeatures.
Dessutom har den ett antal nya egenskaper som alla är extremt välkomna för min del. Högre användbart ISO, microAF justering, grym skärm, högre upplösning, bättre vädertätning, tyst fotografering i Live view mode (grymt användbart i känsliga lägen, bröllops t ex, och åtminstone för mig en nyhet). Bara för att nämna lite.
För alla sport och fågelfotografer så kommer snart nog en 1D uppföljare med ännu lite bättre ISO och AF prestanda. Den här gången var det "vår tur" ;-) Och vi fick ju faktiskt vänta ganska länge (ca 3år) på "vår" nästa modell.
 
För mig är det fullständigt självklart att min 5D efter 3 år ska ersättas med 5D MkII. Ska bara låta 'the early adopters' hitta eventuella fel först! ;-) Julklapp till sig själv verkar lämpligt.

Jag lovar att offra mig som early adaptor, och försöka hitta massor med fel tidigt som attan, trots att det blir jättetråkigt ;-)

Skämt å sido. Med första leveranser i November tror jag inte de tweakade versionerna med ny firmware kommer förrän runt mars nästa år. Ligger man inte med kön när de första batcharna kommer blir det nog svårt att få läägga vantarna på ett ex innan nyår. Bara min gissning förstås.
 
Verkar vara väl avvägd

Tycker att kameran är en helt naturlig uppgradering inriktat till nuvarande 5D ägare. Skall bli intressant vad man kan få ut med denna kameras RAW filer. Visst kan man klaga på att AF inte möter t.ex. D700:ans specar, men kanske Canon överraskar med en 3D modell i samband med nya 1D IV/ 1DS IV. Annars är det ju stor risk att man äter marknadsandelar av 1D serien. Verkar väl avvägt tycker jag.

Dock så fick jag inget riktigt "måste ha" begär just pga AF.

Jag är en lycklig Mark III ägare och får väl se till att cropa i sökaren i stället med mina 10 Mpix :).

Kanske jag satsar på att köpa en begagnad framåt sommaren som studio/porträtt/landskaps kamera.

/Tomas
 
Tycker kameran ändå är en rejäl uppgradering jämfört med sin föregångare. Bortsett från vädertätning som i nuläget tycks vara en oklar fråga, så har man åtgärdat allt som man kunde sakna på föregångaren. Utan att påstå kameran vara en besvikelse känns den dock inte sensationell på något sätt. Inte riktigt i nivå med det habegär som jag tror väcktes hos folk med D3 eller D700. Även Canons Mark III var en riktig dregelmaskin tills problemen med af blev kända.

Mycket av kamerans framtida status beror nog på hur den hanterar bruset. Är den ca ett halvt till två tredjedelar bättre än sin föregångare tycker nog jag att man lyckats väldigt bra med tanke på alla pixlar som tryckts in. Men ligger den i nivå med gamla 5D och Mark III blir man nästan sur över att Canon inte hållt igen med pixlarna. Känns som att man i så fall prioriterat lite fel, för nog hade väl ändå 16 mp räckt och blivit över för de allra flesta.
 
Jävla canon

Nu har dom lyckats väckt mitt ha begär igen.Tycker nog att både 50 d och nya 5 d ser ut att vara grymt bra kameror.Jag har fotat massor med min 350 d sen jag köpte den för 3 år sen och har varit hur nöjd som helst med den, men nu blir det nog tyvärr till att öppna plånboken igen inte för att min 350 är dålig eller trasig,Har länge funderat på en ff som 5d men jag tror att 50 d är min kamera tror den kommer att passa mig som p i greta
 
Först så vill jag bara säga att 5DmkII verkar toppen.

En sak som jag dock reagerade på är att placeringen av knapperna är inte lika på 5DmkII och 50D. Ifs så tycker jag att placeringen är bättre på 5DmkII (till vänster om skärmen) istället för som på 50D (under skärmen). Det hade varit bra om de var så lika som möjligt om man vill köra superkombon 5DmkII och 50D. Jag funderar på att skaffa denna kombo istället för en 1D-kamera.
Jag har i dag bla en 40D och den har knapparna under skärmen och de trycks ofta in oavsiktligt när jag bär kameran.

En detalj kanske men man undrar dock hur de tänker hos Canon? Nikon försöker ju ha så liknade kontroller som möjligt på sina hus.

/Jonas
 
http://web.canon.jp/imaging/eosd/eos5dm2/03.html#03

Det var bland annat här jag hittade informationen om att kameran verkade vara vädertätad. Vad gäller filmfunktionen tycker jag att den känns liksom hos D90 helt onödig. Man använder ju helt annan teknik när man fotar jämfört med när man filmar, ex behovet av stativ o dyl. Snacket om att pressfotograferna skulle ha nytta av filmfunktionen är ju helt befängd. Jag ser framför mig horder av pressfolk i vilt slagsmål att komma till en eller annan gångbar filmruta på sitt objekt. Bara tanken på att någon börjar filma och förväntar sig få ihop någon form av inslag är rent skrattretande. Nej, vill jag filma någorlunda seriöst skaffar jag kamera och utrustning avsedd för detta. Att bygga in den i en proffsakamera bara fördyrar och skaffar mig ytterligare grejor som kan gå sönder. Nej, varför inte göra som inom bilindustrin att man kan betala för vissa "lyxiga" tillägg. Varför inte en "sportmodell" av min kamera med Live View och filmning, kanske GPS och en telefon ;-)
Sedan tycker jag avslutningsvis att det är roligt för Canon folket att man nu får en kamera som verkar vara någorlunda hyfsad sett till pris och funktion jämfört med Nikon D700. Men, som Nikonägare är jag ju inte speciellt intresserad av hur en Canonkamera presterar i mörker eller vad den har för kantskärpa, vad har jag för glädje av detta. Jag är nöjd med min Nikon av många skäl och gläds med att konsumenter har andra produkter att känna sig nöjda med, för en monopolsituation gör ingen glad;-)
Mvh
JB
 
Young love...

Nu vet jag varför 5D är så vacker jämfört med andra kameror, det är avsaknaden av inbyggd blixt som bidrar till att göra den så enastående snygg. Kameror med inbyggd blixt har den där oformligt fula hängläppen långt ut över objektivet som gör att de ser ut som om de har anknäbb.

Nåväl, 1D serien är väl också vacker, även om fetman och övervikten borde ha bantats bort för länge sedan med ett löstagbart batterigrepp. Idag förstod jag till sist också varför 5D MkII bara visar 98% av sökarbilden och inte 100%. Titta på en Sony A900 - då förstår ni direkt - den fula ankungen! Och för övrigt, ingen behöver väl 24MP ändå? Löjlig overkill, eller hur?

5D MkII, just 21 and yet 98% perfect - In Thee We Trust...
 
visst ser det ut som att mkII ändå är en naturlig uppföljare till 5D. Filmfunktionen var en positiv överraskning tycker jag (även om jag inte ser live-view och filmfunktion som något som styr mitt val, snarare en kul finess som kan komma till nytta ibland).
Men jag är lite besviken över begränsningen i bildhastighet. 3,9bps räcker nog oftast, men det finns lägen där jag gärna hade haft 5bps.

Men eftersom jag klarar mig ganska bra med 3bps och 8Mpixel så lär jag ändå inte köpa kamera på ett tag, så canon behöver ju inte lyssna på mig :)
*edit* synd bara att det fortfarande står sony på den kamera som attraherar mig mest
 
5dmk2...
Jag fick en klump i magen när jag såg upplösningen... jag har problem att hantera mina 8mp-filer från mina 30d. SUPERbra att man kan köra i 10mp RAWläge.

Jo en sådan här rackare står högt upp på önskelistan.
 
"21.1 megapixel full frame CMOS sensor. The EOS 5D Mark II delivers an 8.3 megapixel jump in pixel count from the original 5D. This new sensor is said to be based on that of the EOS-1Ds Mark III (indeed it has exactly the same pixel count) but has several small changes, the hint being that it's actually slightly better."

http://www.dpreview.com/previews/canoneos5dmarkII/page3.asp

Ja, det är bara att vänta och se om det stämmer... Spännande tider!
 
Nog ett litet missförstånd. Från en D3 där blir den mycket riktigt 69 MB men från en 5D MKII skall den bli 120 mb.
120 mb, sanslöst. Tycker iofs att även 69 mb är sanslöst stort. För tio år sedan kostade ett 64 mb compactflash em bit över två tusen kronor. Kodak hade en professionell kamera på ca 1,8 eller 2 mp för ca 100000 kr. Undra hur bruset från den såg ut.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.