Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 40D Vs Pentax K20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Adam M

Medlem
Finns det någon här som har jämfört båda kamerorna? Vad kom ni fram till? Varför föll valet på just den kameran?
(Vet att det nästan är en dubbelpost men jag antar att alla som kollar in pentax forumet kanske inte besök köpråd)

Tack på förhand.
 
Två bra kameror där Canonen har fördel av snabbare AF och seriebildtagning. Om dessa egenskaper inte är avgörande tror jag K20 är ett bättre val.
 
De stora skillnaderna:

Pentax någon tusenlapp billigare
Pentax 14 MPix - Canon 10 MPix
Canon har snabbare AF, serie som Patrick nämnde
Pentax har inbyggd bildstabilisering som fungerar med alla objektiv

Det som avgjorde för mig är att Pentax har objektiv till bättre pris än Canon i de brännvidder jag antagligen kommer att köpa framöver. Därtill gillar jag Pentax stil med lite nya lösningar, egna program, inbyggd SR osv.

Tror inte man blir missnöjd med någon av dessa kameror.

Edit: Just det, Pentaxen är ju vädertätad, tror även 40D är det, men inte riktigt lika bra?
 
Liveview

Hmm en stor skillnad bör väl vara liveview'n?
Som jag har förstått så kan man ej använda autofokus med denna på med 40D?
Hur är det med K20D?
 
AF fungerar med live view på k20 men den är inte direkt snabb i det läget. Fokusering sker efter avtryck då spegeln först fälls ner.
 
Sen har pentax överlägset störst utbud av intressanta/ljusstarka (bildstabiliserade) fasta brännvidder.

Sigmas 17-70 presterar bättre (på pentax-hus med bildstabilisering) än Canon 17-85 och är dessutom ljusstarkare.
 
papi skrev:
AF fungerar med live view på k20 men den är inte direkt snabb i det läget. Fokusering sker efter avtryck då spegeln först fälls ner.
Funkar alltså ungefär likadant som på en 40D.

För mig (då var visserligen alternativet K10) avgjorde i första hand hur kamerorna kändes i handen och när jag höll dem framför ögat -- sökaren i 40D är, enligt min uppfattning, mycket trevligare. Två andra viktiga saker var Canons mycket snabba fokusering och utbudet av optik och andra tillbehör, både nya och begagnade.
 
Pentaxen är inte billigare.
Canon har ju Cashback erbjudande nu. Så köper man en 40D så får man 1400kr tillbaka, altså så är 40D ganska mycket billigare än K20D.

40D känns också bättre i handen jämfört med K10D (har inte pillat på K20D än).

Autofokus finns visst på 40D när man kör liveview läget, men måste aktiveras i menyn först. Men det är bättre att köra manuellt.

Större objektiv utbud på Canon kamerorna.

Det som saknas i 40D är just bildstabilisering och lite bättre väderskydd, men Pentaxen är ju inte helt väderskyddad om inte man kör med deras egna väderskyddade objektiv som kostar en hel del.

Jag hade själv denna beslutsångest mellan K20D och 40D men det slutade med att jag köpte en 40D för att den kändes mera robust, satt bättre i handen jämfört med K10D och att man får 1400kr tillbaka för canons cashback erbjudande.
 
Stefan Sievola skrev:
Pentaxen är inte billigare.
Canon har ju Cashback erbjudande nu. Så köper man en 40D så får man 1400kr tillbaka, altså så är 40D ganska mycket billigare än K20D.

40D känns också bättre i handen jämfört med K10D (har inte pillat på K20D än).

'

Smaksak, jag tycker bättre om k10d
 
Stefan Sievola skrev:


Det som saknas i 40D är just bildstabilisering och lite bättre väderskydd, men Pentaxen är ju inte helt väderskyddad om inte man kör med deras egna väderskyddade objektiv som kostar en hel del.

Ja, och där är ju Canon kända för sina billiga och fina vädertätade gluggar.
IS vill man ju också ha och då blir det ju ändå billigare.

Micke.
 
Lawson skrev:
Ja, och där är ju Canon kända för sina billiga och fina vädertätade gluggar.
IS vill man ju också ha och då blir det ju ändå billigare.

Micke.

Det är ingen idé att vara sarkastisk.
Jag vet att Canons IS och vädertätade gluggar är dyra osv osv.
Jag syfftade på att en kamera inte är vädertätad om inte gluggen också är det, oavsett hur många packningar huset har. Det är ju många som inte vet om det...

Det jag syftade på var bara att JAG valde 40D bara för att den satt skönare i min hand och att den var mycket billigare än K20D med cashback pengarna inräknade.

Man får ju självklart välja själv vad det är som väger mest... Är det värt att lägga en extra slant för K20D som har bildstabilisering inbyggt och är lite bättre vädertätad? Canonen har ju andra saker som K20D inte har
 
Stefan Sievola skrev:
Det är ingen idé att vara sarkastisk.
Jag vet att Canons IS och vädertätade gluggar är dyra osv osv.
Jag syfftade på att en kamera inte är vädertätad om inte gluggen också är det, oavsett hur många packningar huset har. Det är ju många som inte vet om det...

Det jag syftade på var bara att JAG valde 40D bara för att den satt skönare i min hand och att den var mycket billigare än K20D med cashback pengarna inräknade.

Man får ju självklart välja själv vad det är som väger mest... Är det värt att lägga en extra slant för K20D som har bildstabilisering inbyggt och är lite bättre vädertätad? Canonen har ju andra saker som K20D inte har

Båda kamerorna tar jättefina bilder om du trycker av i rätt riktning.

Välj den som din reptilhjärna blir gladast av så blir det roligare att fota...
 
Stefan Sievola skrev:
Det är ingen idé att vara sarkastisk.
Jag vet att Canons IS och vädertätade gluggar är dyra osv osv.
Jag syfftade på att en kamera inte är vädertätad om inte gluggen också är det, oavsett hur många packningar huset har. Det är ju många som inte vet om det...

Det jag syftade på var bara att JAG valde 40D bara för att den satt skönare i min hand och att den var mycket billigare än K20D med cashback pengarna inräknade.

Man får ju självklart välja själv vad det är som väger mest... Är det värt att lägga en extra slant för K20D som har bildstabilisering inbyggt och är lite bättre vädertätad? Canonen har ju andra saker som K20D inte har


Smileyn uppe i vänstra hörnet var menad att visa att det rörde sig om ironi inte sarkasm.

Och tätade gluggar blir ju dyrare vare sig det står Canon eller Pentax på dem. Alltså inget argument för att välja det ena eller det andra.

Köper man ett hus för runt 10 000kr spelar nog en tusing upp eller ner ingen roll.
Ansåg jag att det ena huset var bättre skulle jag glatt hosta upp de extra pengarna.

Kan man säga att 40d är vädertätad när endast luckorna fått en tätning? Knappar reglage är ju helt otätade.
Det enda som talar för 40d är väl seriebildtagningen.

Micke.
 
Välja kamera

Egentligen är det väl så att vi vet vad vi vill ha. Bara att det är kul att bolla lite med andra.
Endast i undantagsfall ändrar man sin uppfattning.
Köp det som känns bäst. I dagens digitala värld är ett kameraköp inget som överlever 2-3 år, sen är det ändå dags för att byta.
Lothar Marunga
 
Poängen med ett tätat kamerahus tycker jag inte alls faller bara för att man inte kör tätade objektiv. Har inte gjort nån empiriskt studie såklart, men ett otätat hus känns som det tar in betydligt mer vatten än ett otätat objektiv speciellt om det inte är ett zoom.

K&B testade vädertätningen på k10d tillsammans med ett 16-45 utan problem (vid deras test av k10d).
 
Kan man säga att 40d är vädertätad när endast luckorna fått en tätning? Knappar reglage är ju helt otätade.
Det enda som talar för 40d är väl seriebildtagningen.
Micke. [/B]

Jag har inte nämnt att Canonen är bra vädertätad på något sätt. Bara att Pentaxen är bättre tätad.
 
Re: Välja kamera

Lothar Marunga skrev:
Egentligen är det väl så att vi vet vad vi vill ha. Bara att det är kul att bolla lite med andra.
Endast i undantagsfall ändrar man sin uppfattning.
Köp det som känns bäst. I dagens digitala värld är ett kameraköp inget som överlever 2-3 år, sen är det ändå dags för att byta.
Lothar Marunga

Håller med till 100%

Jag valde min Canon bara för att den var billigare och känder bättre i handen jämfört med K10D. Sen har ju både kamerorna sina för och nackdelar.
Jag säger absolut ingenting om att Pentaxen är dålig på något sätt. Bara att man bör tänka om eftersom Canon kör med Cashback erbjudande nu. Jag var ju själv i den sitsen som han som startade tråden (K20D vs 40D). Hade jag valt K20D hade jag nog ändå varit lika nöjd som jag är nu med 40D.
 
Nämen hörni, ärligt talat...

Låt inte vädertätning vara ett argument för den ena eller den andra kameramodellen.
Jag vågar påstå att det inte är många av FS medlemmar som är ute med sina kameror under förhållanden då det har någon faktisk funktion. När vädertätningen verkligen behövs har de allra flesta fotografer gått under tak för länge sedan.
Alla kameror tål betydligt mer än ett par regnstänk, jag har aldrig varit med om att en kamera har regnat ihjäl för mig.

Ska ni tvunget nörda er så gör det åtminstånde på optiska prestanda, inte på futtiliteter som antalet O-ringar runt knappar och reglage, eller vilken sorts legering chassit är byggt av, eller min favorit, hur många lager handmålad ytbehandling kamerahuset fått.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.