paul innergård skrev:
Förstår inte riktigt vitsen med att kunna växla mellan tids eller bländarauto, jättesnabbt. Effekten blir ju egentligen det samma oavsett om man förskjuter tiden eller bländaren. Naturligtvis en smaksak vilket man föredrar men det måste ju vara långsammare att byta program än att bara vrida ex bländare så att tiden blir snabbare respektive långsammare.
Nej, effekten blir ju inte densamma eftersom vald bländare påverkar skärpedjupet och vald tid påverkar frysning av rörelse eller oskärpa på rörelse, och i situationer där man behöver växla mellan olika prioriteringar så är en automatisk skiftning av tids- och bländarautomatik att föredra framför ett manuellt programskifte. Detta automatiska skifte händer direkt och det finns ingen fördröjning i det.
Fördelen med att byta från tidsautomatik till bländarautomatik, framför att snurra bländaren för att kameran ska ställa en viss tid - är att om jag söker en viss tid så låses den tiden i bländarautomatik, medan den fortfarande kan variera om kameran är på tidsautomatik. Detta därför att ljusmätningen sker hela tiden, mätaren är alltså inte låst utan den varierar med ljuset.
Ett exempel:
Om den är på tidsautomatik för jag söker ett visst skärpedjup, så ser jag att någon springer fort och jag tänker instinktivt att då vill jag ha 1/500 - ja då snurrar jag tiden till 1/500 - kameran ändrar nu bländaren. Tiden 1/500 behålls oavsett eventuella ljusförändringar. Låt oss säga att det är en dag med växlande molnighet och solen växlar hela tiden mellan öppen himmel och moln, om jag är i tidsautomatik och snurar bländaren så tiden uppnår 1/500, så kommer ju tiden inte att hålla sig kvar på 1/500 när ljuset ändras - jag måste trycka ner AE-L för att den ska hålla sig kvar och då blir det ju en extra knapptryckning - dessutom riskerar jag felaktig exponering.
Då är det ju bättre att snurra tidsratten till 1/500 så den håller tiden oavsett ljuset, och då kör den automatiskt på bländarautomatik och anpassar sig efter ljusförändringar.
Och så tröttnar jag på personen som springer och så vill jag ta många bilder på bländare f/8 genomgående, ja då ställer jag bländaren f/8 och kör på det och låter tiden ändra sig med ljuset.
Och jag slipper byta programläge emellan, för kameran byter direkt när jag rör bländar- eller tidsratten.
Så kör jag hela tiden.
För mig fungerar det sämre att ständigt vara i bländar- eller tidsautomatik, särskilt när jag behöver byta mellan en viss tid och en viss bländare och hålla mig på den tiden eller bländaren ett tag, i en situation där ljuset förändras.