Advertisement

Annons

Canon 40D Vs Pentax K20D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jämförman kamerornas spec är det trots allt rätt
mycket som skiller dessa.

Utökat duyamisktomfång i RAW

Framkalla bilder i kameran-

Bilstabilisering.

Tätningens kvalite.

TVå råformat.

Upplösning.

Sensorrenhetskontrorl

Råknapp

Känslighetwsförvalprogram.

Dubbelexponering.

HDR funktion

Så visst är det många smarta funktioner som bara finns på Pentaxen.
 
Lawson skrev:
Ja, och där är ju Canon kända för sina billiga och fina vädertätade gluggar.
IS vill man ju också ha och då blir det ju ändå billigare.

Micke.

Jag har inte sett manga Pentax objektiv som ar billigare an Canon objektiv... Vad ar det for objektiv du tanker pa?
 
wowtip skrev:

Pentax 14 MPix - Canon 10 MPix

Hur ar det med pentax objektiven, klarar de 14mpix i APS-C format? Canon har ju problem med deras hogupplosta kameror (1Ds m2 och 1Ds m3), dar objektivet helt enkelt inte ar bra nog for den upplosningen.. 14mpix APS-C maste ju krava riktigt riktigt bra objektiv ocksa.

(Helst skulle jag vilja ha svar av Herr Risedal pa denna fraga)
 
Objektiven håller väldigt bra. Det ända som inte gjorde det var kitzoomen som också mycket riktigt fick en uppdatering. Många nya ägare upplever att skärpa per pixel gått upp märkbart med den nya kameran.
 
fredriklindstrom skrev:
Jag har inte sett manga Pentax objektiv som ar billigare an Canon objektiv... Vad ar det for objektiv du tanker pa?

Nu var det inte tänkt att det skulle vara en prisjämförelse glugg för glugg Pentax VS Canon.

Min poäng var att skall du ha IS, vädertätat och hög ljusstyrka så blir det dyrare jämfört med en standardglugg, vare sig det står Canon, Pentax eller Nikon på gluggen.
Allså inget argument för att välja det ena eller det andra systemet.

Micke.
 
Jämför man vanliga objketiv som 50/1,4, 14/2,8 17-55/2.8 är blir det lite dyrare med Canon. Det finns säkert undantag men totalt sett får man an känsla av ett lite högre pris.
 
Senast ändrad:
Det som jag har väldigt svårt för med Canon är gränssnittet. Jag tycker manuellt val av autofokuspunkt är enklare på K10D/K20D, jag tycker menyerna är enklare att köra igenom och förstå sig på med Pentax. Dessutom så har ju Pentax mer användarjusterbara exponeringslägen. P-läget på Pentax är exempelvist justerbart mellan...
Vanligt P-läge, fungerar som Canon
HyperProgram - du rör tiden och kameran byter automatiskt till bländarautomatik, du rör bländaren och kameran byter automatiskt till tidsautomatik (kameran kommer ihåg inställningen och värdena mellan bilderna, så detta är verkligen riktig bländar- och tidsautomatik och inte programskifte)
Standard programskifte på ena ratten och exponeringskompensation eller ISO på andra ratten.
För mig som är van vid klassiskt användargränsnitt med bländare och tid-rattar (Pentax MZ-5 och P30) så upplever jag det väldigt naturligt att ställa tid och bländare med olika rattar.

I svagt ljus så är Canon något snabbare för autofokusen än Pentax, men i bra ljus så är det knappt någon skillnad - där beror det mer på skillnader i olika objektiv etc. än en generell skillnad i autofokussystemen.

Sedan så passar Pentax utbud av objektiv mig bättre, där en större koncentration är lagd på små effektiva fasta gluggar. Självfallet är det även en fördel med inbyggd skakreducering i huset så alla objektiv blir skakreducerande. Jag ser det även som en fördel att Pentax vädertätade objektiv håller en lägre prisnivå än Canons vädertätade objektiv.

Min vän med en Canon klagar ständigt på att hans bilder blir överexponerade med utfrätta högdagrar i situationer med hög kontrast, jag upplever inte det problemet med mina Pentax kameror.
 
Senast ändrad:
Jaja, Roland..

Vi har redan diskuterat HyperProgram, det har funnit med Canon sedan 20D i alla fall, Canon tyckte inte att det var en speciellt stor grej tydligen, som du gor. Jag har aldrig anvant det, fore eller efter att jag upptackte att det fanns ..

Jag tror att din van kan behova lara sig exponering om han far konstant utfratta bilder.

Daremot sa var jag i fotoklass for studioljus igar, en kille med K20D kunde inte fa den att fungera med PocketWizards Plus II. Vi provade 4 olika, den vagrade utlosa. Funkade klockrent med Canon, Nikon, Sony, Olympus och sa vidare. Sakert nagot problem med just den kameran...
 
fredriklindstrom skrev:
Vi har redan diskuterat HyperProgram, det har funnit med Canon sedan 20D i alla fall, Canon tyckte inte att det var en speciellt stor grej tydligen, som du gor. Jag har aldrig anvant det, fore eller efter att jag upptackte att det fanns

Så du menar att om man rör bländarratten på en Canon i programläget så växlar den automatiskt över till tidsautomatik och behåller bländarvärdet mellan tagningarna medan tiden varieras automatiskt, och om man nu rör tidsratten och ställer tiden så ändrar kameran automatiskt till bländarautomatik och ändrar bländaren automatiskt medan tiden håller kvar på ställd tid mellan tagningarna?

Min vän har en Canon 20D, jag har aldrig fått den att växla automatiskt mellan bländar- och tidsautomatik. Hur gör man det på en Canon? Däremot så har jag upptäckt att den har programskifte där man kan bläddra mellan ett antal förinställda kombinationationer av tid och bländare, och det tycker jag inte är lika användbart som riktig tids- och bländarautomatik. K20D och K10D har programskifte också, om man vill. Du ställer om i C-specialinställningar mellan hyperprogram och programskifte.

För mig som ofta växlar mellan bländar- och tidsautomatik är det väldigt bekvämt att slippa behöva ändra kameran mellan tids och bländarautomatik, jag upplever det som väldigt bekvämt att kameran växlar mellan dessa lägen automatiskt. Det går snabbare och jag behöver dessutom inte ändra handgreppet med kameran hållen uppe för ögat för att byta mellan tids och bländarautomatik. Jag snurrar bländaren och kameran ger tidsautomatik, jag snurrar tiden och kameran ger bländarautomatik. Det passar mitt sätt att fotografera på och därför anser jag det vara en viktig grej.

Huruvida Canon tycker detta är en stor grej eller inte, är inget som jag bryr mig om i sammanhanget. Det viktiga för mig är inte Canons åsikter om mitt sätt att fotografera på, det viktiga är vad jag själv tycker - och jag vågar vara så modig i detta forum att jag håller min egen åsikt om mitt eget fotograferande högre än Canons åsikt.
 
Ja, du kan gora detta. Det ar inget problem alls. Jag vet inte vad de kallar detta, men det fungerar. Du maste ha kameran i 'Advanced On' eller vad det nu kallas..

Som sagt, du tycker att det ar en jatteviktig funktion, jag kunde inte bry mig mindre.
 
Ja jag tycker det är en viktig funktion i situationer där ett snabbt växlande mellan tids- och bländarautomatik är behjälplig - exempelvis när man fotograferar parader, demonstrationer och andra situationer där motiv växlar mellan stilla och rörelse och man vill växla mellan att frysa rörelser, få synlig rörelse, ha kort skärpedjup, ha långt skärpedjup etc - och din åsikt att du inte bryr dig om detta det minsta är något som jag inte bryr mig det minsta om eftersom jag använder funktionen och du uppenbarligen inte gör det vilket i sig indikerar att vi har olika sätt att fotografera på - vilket knappast framstår som en nyhet eller överraskning för någon av oss.
 
Det var inte bra, men oroa dig inte - vi har mycket annat att vara oense om. Trots allt måste vi tänka på vår image.
 
Absolut!

Jag ar lite nyfiken pa om du eller nagon annan har upplevt eller hort om problem med K20D och PocketWizards? total OT egentligen.
 
FotoZ skrev:
Det var inte bra, men oroa dig inte - vi har mycket annat att vara oense om. Trots allt måste vi tänka på vår image.
Då får väl jag vara den som sår split i det nyfunna paradiset. Förstår inte riktigt vitsen med att kunna växla mellan tids eller bländarauto, jättesnabbt. Effekten blir ju egentligen det samma oavsett om man förskjuter tiden eller bländaren. Naturligtvis en smaksak vilket man föredrar men det måste ju vara långsammare att byta program än att bara vrida ex bländare så att tiden blir snabbare respektive långsammare.

Själv kör jag nästan uteslutande tidsautomatik men om tiden vore det absolut primära så kanske bländarauto kunde bli aktuellt. Men om jag had tidsauto förinställt och ställs inför en situation som kräver snabba tider så öppnar jag självklart upp bländaren och det torde gå fortare än att skifta program.
 
Glöm inte att huset är en del i ett system. Se FOTO:s senaste objektivtester. Ingen rolig läsning för Pentax, "Toppklass" och "Mycket prisvärt" lyste med sin frånvaro. Funderade ett kort tag på K20D men det är på objektiven det faller. Nikon och Canon har dessutom ett helt annat beggutbud av objektiv med IS och USM (för att inte tala om nytt!).
 
Pall skrev:
Glöm inte att huset är en del i ett system. Se FOTO:s senaste objektivtester. Ingen rolig läsning för Pentax, "Toppklass" och "Mycket prisvärt" lyste med sin frånvaro. Funderade ett kort tag på K20D men det är på objektiven det faller. Nikon och Canon har dessutom ett helt annat beggutbud av objektiv med IS och USM (för att inte tala om nytt!).
Så vida du inte gillar manuellt. Själv hade jag tankar på följande objektivuppsättning. En 16-50 2,8 och en 60-250 4,0 som grund. Alternativt 16-50 2,8 50-135 2,8 samt en 300 4,0. Till bägge grunduppsättningar hade jag tänkt att komplettera med Zeiss 35 2,0, 85 1,4 samt deras nya macro 100 2,0. Både af och manuellt, allt med bildstabilisering. Kunna njuta av retrofoto med samma känsla som på det glada åttio-talet.

Eftersom jag nu mera lagt ner de planerna återstår bara att Canon skriver avtal med Zeiss så vi får lite manuellt till Canon också. Visserligen tillåter Canons L-optik bra manuellt handhavande, men mekaniken i Zeiss fasta program är oslagbar bortsett från Leicas prylar.
 
paul innergård skrev:
Förstår inte riktigt vitsen med att kunna växla mellan tids eller bländarauto, jättesnabbt. Effekten blir ju egentligen det samma oavsett om man förskjuter tiden eller bländaren. Naturligtvis en smaksak vilket man föredrar men det måste ju vara långsammare att byta program än att bara vrida ex bländare så att tiden blir snabbare respektive långsammare.

Nej, effekten blir ju inte densamma eftersom vald bländare påverkar skärpedjupet och vald tid påverkar frysning av rörelse eller oskärpa på rörelse, och i situationer där man behöver växla mellan olika prioriteringar så är en automatisk skiftning av tids- och bländarautomatik att föredra framför ett manuellt programskifte. Detta automatiska skifte händer direkt och det finns ingen fördröjning i det.

Fördelen med att byta från tidsautomatik till bländarautomatik, framför att snurra bländaren för att kameran ska ställa en viss tid - är att om jag söker en viss tid så låses den tiden i bländarautomatik, medan den fortfarande kan variera om kameran är på tidsautomatik. Detta därför att ljusmätningen sker hela tiden, mätaren är alltså inte låst utan den varierar med ljuset.

Ett exempel:
Om den är på tidsautomatik för jag söker ett visst skärpedjup, så ser jag att någon springer fort och jag tänker instinktivt att då vill jag ha 1/500 - ja då snurrar jag tiden till 1/500 - kameran ändrar nu bländaren. Tiden 1/500 behålls oavsett eventuella ljusförändringar. Låt oss säga att det är en dag med växlande molnighet och solen växlar hela tiden mellan öppen himmel och moln, om jag är i tidsautomatik och snurar bländaren så tiden uppnår 1/500, så kommer ju tiden inte att hålla sig kvar på 1/500 när ljuset ändras - jag måste trycka ner AE-L för att den ska hålla sig kvar och då blir det ju en extra knapptryckning - dessutom riskerar jag felaktig exponering.

Då är det ju bättre att snurra tidsratten till 1/500 så den håller tiden oavsett ljuset, och då kör den automatiskt på bländarautomatik och anpassar sig efter ljusförändringar.

Och så tröttnar jag på personen som springer och så vill jag ta många bilder på bländare f/8 genomgående, ja då ställer jag bländaren f/8 och kör på det och låter tiden ändra sig med ljuset.
Och jag slipper byta programläge emellan, för kameran byter direkt när jag rör bländar- eller tidsratten.

Så kör jag hela tiden.
För mig fungerar det sämre att ständigt vara i bländar- eller tidsautomatik, särskilt när jag behöver byta mellan en viss tid och en viss bländare och hålla mig på den tiden eller bländaren ett tag, i en situation där ljuset förändras.
 
Senast ändrad:
FotoZ skrev:
Nej, effekten blir ju inte densamma eftersom vald bländare påverkar skärpedjupet och vald tid påverkar frysning av rörelse eller oskärpa på rörelse, och i situationer där man behöver växla mellan olika prioriteringar så är en automatisk skiftning av tids- och bländarautomatik att föredra framför ett manuellt programskifte. Detta automatiska skifte händer direkt och det finns ingen fördröjning i det.

Fördelen med att byta från tidsautomatik till bländarautomatik, framför att snurra bländaren för att kameran ska ställa en viss tid - är att om jag söker en viss tid så låses den tiden i bländarautomatik, medan den fortfarande kan variera om kameran är på tidsautomatik. Detta därför att ljusmätningen sker hela tiden, mätaren är alltså inte låst utan den varierar med ljuset.

Ett exempel:
Om den är på tidsautomatik för jag söker ett visst skärpedjup, så ser jag att någon springer fort och jag tänker instinktivt att då vill jag ha 1/500 - ja då snurrar jag tiden till 1/500 - kameran ändrar nu bländaren. Tiden 1/500 behålls oavsett eventuella ljusförändringar. Låt oss säga att det är en dag med växlande molnighet och solen växlar hela tiden mellan öppen himmel och moln, om jag är i tidsautomatik och snurar bländaren så tiden uppnår 1/500, så kommer ju tiden inte att hålla sig kvar på 1/500 när ljuset ändras - jag måste trycka ner AE-L för att den ska hålla sig kvar och då blir det ju en extra knapptryckning.

Då är det ju bättre att snurra tidsratten till 1/500 så den håller tiden oavsett ljuset, och då kör den automatiskt på bländarautomatik.

Och så tröttnar jag på personen som springer och så vill jag ta många bilder på bländare f/8 genomgående, ja då ställer jag bländaren f/8 och kör på det och låter tiden ändra sig med ljuset.
Och jag slipper byta programläge emellan, för kameran byter direkt när jag rör bländar- eller tidsratten.

Så kör jag hela tiden.
För mig fungerar det sämre att ständigt vara i bländar- eller tidsautomatik, särskilt när jag behöver byta mellan en viss tid och en viss bländare och hålla mig på den tiden eller bländaren ett tag, i en situation där ljuset förändras.
Du har helt rätt, jag skrev fort och tänkte nog lite för långsamt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.