FotoZ
Aktiv medlem
FOTO testar inte objektivs alla parametrar - saker som bokeh och färgåtergivning finns inte alls med - , dessutom testas 24x36 och APS-C objektiven med olika förutsättningar men jämförs med varandra i samma test - och det tycker jag inte är en god idé.
Det blir ju extra komiskt när de testar Pentax D FA 100 Macro efter 24x36 förutsättningar när Pentax inte ens har en digital 24x36 kamera. (detta objektiv gjorde för övrigt väldigt bra ifrån sig i FOTOs test). Att baka samman två olika testförfaranden i samma test och ändå jämföra, det blir som att jämföra äpplen och päron. Problemet är att 24x36 objektiven testas med mindre pixeltäthet, de får alltså snällare förutsättningar än APS-C. Jag förstår tanken bakom att testa 24x36 för 24x36 och APS-C för APS-C, men eftersom många använder 24x36 objektiv på APS-C så borde 24x36 objektiven testas under samma förutsättningar som APS-C objektiven också - man kan ha kvar 24x36 testet som det är om man vill, men jag tycker ett kompletterande test med 24x36 utifrån APS-C's förutsättningar, med högre pixeltäthet, vore en god idé eftersom det är så många objektiven kommer att användas i praktiken!
Att blanda 24x36 och APS-C objektiv i samma test, när de har testats på olika vis, det skapar bara förvirring hos läsaren.
Canon och Nikon m fl har fler 24x36 objektiv än Pentax, därför att de har 24x36 hus. Pentax satsar på APS-C och har fler objektiv för APS-C storlek. Många av dessa håller väldigt hög klass, vilket inte minst tester som gjorts av Photozone visar.
Jag minns fortfarande testet av FA 43 i FOTO, de utmålade det som överprisat och det fick ett dåligt MTF resultat. Photozone tycker att det är ett väldigt bra objektiv...
Men en särskild grej med 43:an är att den i vissa ljussituationer uppvisar något av en 3D effekt, och detta - tillsammans med en väldigt fin färgåtergivning (som iofs var mest märkbar när man körde film) gör att många användare uppskattar detta objektiv särskilt mycket. Det är justerat "för hand" när det togs fram, det var konstruktörens öga (nu pensionerad) som bestämde om bilderna blev bra eller inte, och inga datorer. Det konstruerades på fritiden som ett hobbyprojekt och sen blev Pentax intresserade, och det vart väldigt uppskattat av många fotografer.
Som med allt som har med konst att göra, så säger inte tekniska mätresultat hela sanningen.
Det blir ju extra komiskt när de testar Pentax D FA 100 Macro efter 24x36 förutsättningar när Pentax inte ens har en digital 24x36 kamera. (detta objektiv gjorde för övrigt väldigt bra ifrån sig i FOTOs test). Att baka samman två olika testförfaranden i samma test och ändå jämföra, det blir som att jämföra äpplen och päron. Problemet är att 24x36 objektiven testas med mindre pixeltäthet, de får alltså snällare förutsättningar än APS-C. Jag förstår tanken bakom att testa 24x36 för 24x36 och APS-C för APS-C, men eftersom många använder 24x36 objektiv på APS-C så borde 24x36 objektiven testas under samma förutsättningar som APS-C objektiven också - man kan ha kvar 24x36 testet som det är om man vill, men jag tycker ett kompletterande test med 24x36 utifrån APS-C's förutsättningar, med högre pixeltäthet, vore en god idé eftersom det är så många objektiven kommer att användas i praktiken!
Att blanda 24x36 och APS-C objektiv i samma test, när de har testats på olika vis, det skapar bara förvirring hos läsaren.
Canon och Nikon m fl har fler 24x36 objektiv än Pentax, därför att de har 24x36 hus. Pentax satsar på APS-C och har fler objektiv för APS-C storlek. Många av dessa håller väldigt hög klass, vilket inte minst tester som gjorts av Photozone visar.
Jag minns fortfarande testet av FA 43 i FOTO, de utmålade det som överprisat och det fick ett dåligt MTF resultat. Photozone tycker att det är ett väldigt bra objektiv...
Men en särskild grej med 43:an är att den i vissa ljussituationer uppvisar något av en 3D effekt, och detta - tillsammans med en väldigt fin färgåtergivning (som iofs var mest märkbar när man körde film) gör att många användare uppskattar detta objektiv särskilt mycket. Det är justerat "för hand" när det togs fram, det var konstruktörens öga (nu pensionerad) som bestämde om bilderna blev bra eller inte, och inga datorer. Det konstruerades på fritiden som ett hobbyprojekt och sen blev Pentax intresserade, och det vart väldigt uppskattat av många fotografer.
Som med allt som har med konst att göra, så säger inte tekniska mätresultat hela sanningen.