Annons

Canon 400/5,6-tråden

2L8 skrev:
Tack för det svaret Omar!
Jag brukar redigera på samma sätt själv, brusreduceringen kör jag bara när jag tycker det stör!
Anses det att fuska om man gör på detta sätt? bakgrundsoskärpan blir ju bättre med brusreduceringen!
Jag har varit lite osäker på detta, då jag inte vill att bilderna ska vara manipulerade!

/Mvh
Magnus

Knepigt område detta...

Själv anser jag att alla bilder blir "manipulerade" redan genom kameran, så jag ser inte varför "eftermanipulering" skulle vara värre. Så länge man inte börjar klona och ha sig... :)
 
camouflage till canon 400mm 5.6f L USM

Hej

ska inom den närmsta tiden köpa nått slags camouflage till min 400mm glugg. här är lite funderingar o frågor?!


funderar lite på camo tejp.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=camotape
eller
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123631
(dock ska den va lätt att ta av, med undrar om det finns till den platsen också under motljusskydet)

men problemet måste väl va att få camo under själva motljusskydet, använder alltid motljusskydet ute och vill ha camo då över hela gluggen, problemet kan väl va att det fastnar/trasslar/stoppar om använder tejp, när man ska dra tillbaka motljusskydet.

alternativt är väl att isåfall använda nått överdrag typ:
http://www.wildlifewatchingsupplies.co.uk/

problemet då är väl att det är lite svårare att komma åt fokus knappen (3,5-Oä o 8,5-Oä)

är jag helt ute o cyklar och vad använder ni?

Mvh
Erik
 
Hej

Den 17 juli 2007 skapade jag denna namninsamling (petition) för ett nytt bättre 400mm 5.6 med IS.

http://www.gopetition.com/online/13367.html

I dagsläget är det 114 personer som skrivit på och jag har skickat det till Canon Japan.

Skriv gärna på!

114 personer är ju inte så jättemycket men en namninsamling för ett Canon 50mm 1.2 objektiv har 118 namn påskrifter och Canon tillverkade ett sådant.

http://www.gopetition.com/petitions/produce-a-new-canon-ef-50mm-f-1-2l-lens.html

Kanske inte hjälper men många bäckar små...

Blir ju i alla fall lite skriverer i forum världen över.

Men ingen större fara, vi har ju 400mm 5.6 som tar rätt hyfsade bilder ändå, inte riktigt i klass med mitt förra 500mm F/4 IS men nära.

Mvh

Omar
 
Hej!
Jag måste bara ställa en fråga i denna tråd som kanske är lite OT.

Jag har ett 400/5,6 L som jag använt ganska sparsamt. När jag igår för första gången på någon månad skulle använda det så upptäckte jag att den manuella fokuseringen inte fungerade, AF fungerar dock. Först när jag greppar fokusringen riktigt hårt och trycker samtidigt som jag vrider så tar fokuseringen lite,lite grann. Den är alltså obrukbar.
Någon som upplevt samma problem och som vet hur man löser det. Vill helst slippa skicka det till USA då jag fruktar att garantin precis gått ut. Köpt för ca1,5 år sedan. Har canon förresten världsgaranti på denna glugg?
Tacksam för hjälp.
//Hampus
 
feskarn skrev:
Hej!
Jag måste bara ställa en fråga i denna tråd som kanske är lite OT.

Jag har ett 400/5,6 L som jag använt ganska sparsamt. När jag igår för första gången på någon månad skulle använda det så upptäckte jag att den manuella fokuseringen inte fungerade, AF fungerar dock. Först när jag greppar fokusringen riktigt hårt och trycker samtidigt som jag vrider så tar fokuseringen lite,lite grann. Den är alltså obrukbar.
Någon som upplevt samma problem och som vet hur man löser det. Vill helst slippa skicka det till USA då jag fruktar att garantin precis gått ut. Köpt för ca1,5 år sedan. Har canon förresten världsgaranti på denna glugg?
Tacksam för hjälp.
//Hampus
Låter typ som om en klack sitter löst eller inte riktigt hakar i. Borde kunna åtgärdas rätt lätt och till en relativt billig peng. Mekaniska fel är väl bättre att drabbas av än elektroniska, antar jag.
 
kom fram till att leanscoat va för dyrt, så drog på en helt vanlig millitär socka. får duga så länge.
täcker mycket bra(kommer va skönt att hålla i på vintern), dock lite samma som överdragen att svårt att komma åt knappar osv..där av gjorde jag en bakre del och så kan dela den och även använda stativ hållaren o komma åt.

skrev på listan, men dock är jag nog mer intresserad av ett 500 5,6f L is usm, dock tveksam om något sådant någonsin kan tänkas komma..
 

Bilagor

  • _mg_2440.jpg
    _mg_2440.jpg
    79.5 KB · Visningar: 1,014
Den jämförelsen stämmer bra med mina (fd, jag sålde nyligen "primen") 2 exemplar. Zoomen är en halv milliskvätt skarpare men å andra sidan har den lite kortare brännvidd, jag fick det till 6% kortare.
 
Warbird skrev:
Den jämförelsen stämmer bra med mina (fd, jag sålde nyligen "primen") 2 exemplar. Zoomen är en halv milliskvätt skarpare men å andra sidan har den lite kortare brännvidd, jag fick det till 6% kortare.
Är det inte så dock att den fasta 400 fungerar betydligt bättre ihop med konverter? jag är naturligtvis lite ifrågasättande eftersom jag precis fått hem ett 400 5,6. Den här nedrans tråden ruinerar ju folk. Hur som helst blev jag väldigt positivt överaskad av hur snabbt gluggen focuserar. Både med och utan extender. Tycker också att den verkar behålla skärpan väldigt fint med extendern. Jag testade en 100-400 för ett tag sen men upplevde den som betydligt segare i focuseringen, IS visade sig dock vara värdefullt. Skärpemässigt, första intrycket är att 400 5,6 är mycket skarp, men kanske inte i klass med 70-200 4,0 IS. lite svårt dock att avgöra då ljuset var dassigt o grått. Oavsett så var det kärlek vid första ögonkastet. En mycket robust o välgjord glugg med snabb af och bra första skärpeintryck. En enbenare känns angeläget att införskaffa.
 
Warbird skrev:
Den jämförelsen stämmer bra med mina (fd, jag sålde nyligen "primen") 2 exemplar. Zoomen är en halv milliskvätt skarpare men å andra sidan har den lite kortare brännvidd, jag fick det till 6% kortare.

Testet stämmer absolut inte med de objektiv jag jämförde. Det fasta var klart skarpare än zoomen (och där var det inte milliskvättar inte, även min absolut opixelpeepande fru kunde skilja bilderna åt). Det tycker jag också verkar vara den generella uppfattningen i olika trådar jag läst under åren (vilket ju givetvis inte behöver gälla alla exemplar, eller ens vara sant). De3t var å andra sidan en ca 6-7 år gammal zoom, de kanske har blivit bättre på senare år. Och om det nu visar sig att Liquidstones resultat håller mer generellt skull jo onekligen zoomens flexibilitet vara lockande. Och IS förstås.

mvh

Bent
 
På mina 2 exemplar (endast zoomen kvar) fungerade 1.4 extender bättre ihop med zoomen, dock så krävs bra ljus för att få fungerande AF. Jag har provat med 400D, 30D samt nu 40D. Hur det fungerar med 1-seriens kameror har jag ingen aning om. Vad gäller ren skärpa med 2x extender så ligger fortfarande zoomen liiite, liiite före det fasta. Skillnaden är dock mycket minimal och kan bara ses vid kraftig förstoring. Det jag tycker är viktigast är att zoomen inte är väsentligt oskarpare vid 400mm som vissa trådar gör gällande. Kan den vara med och jämföras med 400/5.6 så är det ett bra verktyg som jag ser det.
Kanske har zoomen blivit bättre med åren, mitt är tillverkat i januari i år om jag minns rätt.
 
Warbird skrev:
På mina 2 exemplar (endast zoomen kvar) fungerade 1.4 extender bättre ihop med zoomen, dock så krävs bra ljus för att få fungerande AF. Jag har provat med 400D, 30D samt nu 40D. Hur det fungerar med 1-seriens kameror har jag ingen aning om. Vad gäller ren skärpa med 2x extender så ligger fortfarande zoomen liiite, liiite före det fasta. Skillnaden är dock mycket minimal och kan bara ses vid kraftig förstoring. Det jag tycker är viktigast är att zoomen inte är väsentligt oskarpare vid 400mm som vissa trådar gör gällande. Kan den vara med och jämföras med 400/5.6 så är det ett bra verktyg som jag ser det.
Kanske har zoomen blivit bättre med åren, mitt är tillverkat i januari i år om jag minns rätt.
Låter ju helt fantastiskt, men varför inte, egentligen. Canons 70-200 zoomar är ju mycket bra och i många avseenden jämförbara med fast optik. Men att 100-400 kunde vara så pass bra hade jag inte riktigt trott.
 
Variationen i kvalitet är antagligen större mellan olika zoomar. 400/5.6 är ju utmärkta, alla exemplar. Jag har i alla fall inte hört talas om någon dålig 400'a, även om det kanske finns någon...
 
Jämnheten i 400 5,6 serien verkar nästan vara kusligt jämn. Har inte heller läst om någon som är missnöjd med den gluggen.
 
Hej!

Tack för alla positiva synpunkter om 100-400 IS och tack för länken till testen! Eller varför sitter jag här och tackar för? Just beställt zoomen och är 14500:- fattigare inom kort...inkl rabatt på 935:-. Och strax före jul kommer 400 5,6L IS....?

Men skit desamma! Den verkar ju bra zoomen! I.a.f. bra storlek ihopskjuten för min kameraväska sen är det väl bara att dra ut den till 400 och låsa den där så har jag min "fasta" 400 5,6L IS med en närgräns på 1,8m :)

Hoppas jag får ett bra ex bara...och att Af fungerar skapligt med 1,4x (tejpad?) på min 40D.

/Leif
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.