ANNONS
Annons

Canon 400/5,6-tråden

Är det någon som vet ifall en 1D har fungerande af med en 400 5,6 plus extender 2X monterad. Den är ju specad för bl 8 som mest men tänkte att det kunde gå i alla fall. Med extender 1,4X så fungerar ju af väldigt bra, verkar konstigt att ett bländarsteg skulle få af att bara dö.

För det första vill jag direkt säga att jag vet inte, för jag har varken kameran eller objektivet.

Däremot vet jag att det inte alls behöver vara så att det är ett bländarsteg som får den att dö, utan det är med största sannolikhet så, att kameran känner av vad största bländaren är, och sen inte vill autofokusera längre, även om den skulle kunna under vissa ljusförhållanden.

Nu vid lite mer kritisk granskning så verkar det som om det är jämnt skägg mellan 70-200 4,0 IS och 400 5,6 vid bägge objektivs största bländare. Ett gott betyg till bägge gluggarna som jag ser det. 70-200 är nog något snabbare i af, men det är med en hårsmån. 400 5,6 focuserar förvånansvärt snabbt.

paul innergård skrev:
Är det någon som vet ifall en 1D har fungerande af med en 400 5,6 plus extender 2X monterad. Den är ju specad för bl 8 som mest men tänkte att det kunde gå i alla fall. Med extender 1,4X så fungerar ju af väldigt bra, verkar konstigt att ett bländarsteg skulle få af att bara dö.

Jag har version 1 av 2X extendern och där fungerar inte autofocus, varken på mark II N eller på markII:an.
/Krister

paul innergård skrev:
Handlar det om att man måste tejpa över ett par kontakter eller blir det för ljussvagt?

Tejpning har jag aldrig provat faktiskt, har inte haft behovet pga. att jag har rätt så ljusstarka objektiv.

Det beror ju helt på vad man ska fota. Bländare 11 går ju att använda om det är bra ljus men svårt om man ska fota fåglar och djur ute i mörka skogspartier. Men med markIII:an och 400/5.6 så går det bra att focusera manuellt eftersom sökaren är så ljus och bra.

jonsson-krister skrev:
Tejpning har jag aldrig provat faktiskt, har inte haft behovet pga. att jag har rätt så ljusstarka objektiv.

Det beror ju helt på vad man ska fota. Bländare 11 går ju att använda om det är bra ljus men svårt om man ska fota fåglar och djur ute i mörka skogspartier. Men med markIII:an och 400/5.6 så går det bra att focusera manuellt eftersom sökaren är så ljus och bra.
Helt riktigt, jag glömmer bort den möjligheten ibland. På 400 5,6 är dessutom den manuella focusringen mycket bra med fin känsla. Går säkert nästan lika fort att hantera manuellt neftersom af förmodligen slöar till sig en del vid bländare 11.

Hej!

Här kommer några olika synpunkter i en tråd på dpr om 400 mm och konvertrar. Speciellt handlar det om 40D och 1,4x med 400 5,6 och de verkar fungera bättre med vilken annan fokuspunkt vald utom dom tre lodräta i centrum. Vet inte hur de funkar på 1DMkIII med t.ex. 2x.

"I have the 40D, Kenko Pro 300 1.4x (pins taped) and the 100-400L lens and you can get almost immediate focus lock if you use any of the focus points EXCEPT THE CENTER ONE THE ONE IMMEDIATLY ABOVE OR BELOW IT, they won't work."

Tråden: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=24952500

De finns massor att läsa...med en nypa salt oxå ibland.

/Leif

elbe skrev:
Hej!

Här kommer några olika synpunkter i en tråd på dpr om 400 mm och konvertrar. Speciellt handlar det om 40D och 1,4x med 400 5,6 och de verkar fungera bättre med vilken annan fokuspunkt vald utom dom tre lodräta i centrum. Vet inte hur de funkar på 1DMkIII med t.ex. 2x.

"I have the 40D, Kenko Pro 300 1.4x (pins taped) and the 100-400L lens and you can get almost immediate focus lock if you use any of the focus points EXCEPT THE CENTER ONE THE ONE IMMEDIATLY ABOVE OR BELOW IT, they won't work."

/Leif

Hej,
På markIIN och markIII o 1.4x så fungerar ju autofocus utan att tejpa kontakter och så är det bara mittpunkten som focuserar. Visste däremot inte att man kan tejpa 2x och få AF. Det måste provas....

/Krister

Ytterpunkter ger AF med tejp

elbe skrev:
Hej!

/Leif

Hej!

Testade att tejpad 1,4x extender med 100-400L IS och AF fungerar utmärkt! Enda kravet är att välja "Automatiskt vald fokuspunkt" och då funkar fokus på de tre längst till vänster eller höger. Det fungerar oxå med manuellt val av någon av dessa sex punkter. Inga problem med vare sej IS eller fokus och den fäster utan tvekan, även på en skrovlig vitputsad yta på öppenspisen, i så dåligt ljus som ISO1600 1/6s bl 5,6 (8).

Ska testa lite mer i dagsljus någon dag.

Testat med 40D och Kenko Pro 300 1,4x med tejpade pinnar.

/Leif

Hej

Det var ju soligt idag, så jag stack ut en sväng, var riktigt länge sedan sist, till om med så länge att jag inte fick igång bilen, batteriet var urladdat, fick åka med en polare.

Inget speciellt från idag.

Tornfalk med sork

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/88408516

Gräsänder

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/88409153

Som vanligt en del oskarpa bilder, måste sikta bättre, hålla kameran stadigare, blir kanske bättre när de fixar AF på min MarkIII??, blir kanske bättre med ny 400mm 5.6 som är skarpare och har IS?

Mvh

Omar

Hmm blev värsta surfprojektet. Manfrotto har nåt som heter 682
Men det ser lite "mindre" ut?

Benro ser mysiga ut. Någon som testat eller har ett annat förslag? Varför är priserna så olika på de olika modellerna, vad är det jag missar?

Bara en parentes i stativdebatten. Jag sitter i skrivande stund och väntar in ett specialsnabbfäste från Optipod, till min 400 5,6. Det fästet är gjort som så att delar av det ligger an mot objektivkroppen och ger ett fantastiskt stöd åt konstruktionen. Blir totalt vibrationsfritt. Jag har också ett specialfäste till min Mark III från Optipod. Det fästet skjuter upp en bit på var sida om kamerakroppen underifrån, och skapar som en sorts klammer. En oerhört stadig konstruktion. Kan bara rekomendera Optipod för de som vill ha extremt stadiga gerjer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar