Annons

Canon 400/5,6-tråden

Ef 300/2.8l usm

Nej, det utan is har jag haft. Går för runt 10-15k. Ett av de skarpaste och snabbaste jag prövat. Prisvärt också. Så ungen dålig jämförelse...

Man ska nog tänka sig för både en eller två gånger innan man köper ett sådant idag. Såvitt jag vet finns det inte längre reservdelar att köpa från Canon till det objektivet. 10-15 tusen kronor är förvisso rejält mycket mindre pengar än vad ett nytt motsvarande objektiv (som ju inte finns, så man måste köpa IS-versionen) kostar, men jag skulle då inte bli så glad över att behöva avskriva de pengarna rakt av om någonting gick sönder på objektivet.

Det är möjligt att det finns serviceverkstäder som fortfarande sitter på reservdelar, men det bör man nog kolla.
 
300 2.8 är betydligt bättre ur flera aspekter. Och att du förlorar 100mm på ett 400 5.6 är inget som spelar roll, då det knappt är en märkbar skillnad om du kör 420 och tar upp till 5.6 med ditt 300. du får även ett 600 5.6 med autofokus. Det är oerhört många som använder den kombon, bara kolla på olika internationella natur/fågelforum.

Under mina 10 år i skogen har jag haft flera hundra bra möten med t ex fåglar. Mina möten med däggdjur kan nog räknas på tio fingrar.. Kanske är fel på mig :)

Jo...men med halva eller i andra fallet 1/4 av AF hastigheten...

Visst ser man mer fågel än vilda djur, men att få dem att fylla bilden som du skrev... :)
 
Med en mellanring eller två går det säkert jättebra. En Land-Rover Discovery behöver däremot inga tillbehör för att köra i terrängen.
 
Såg det nu med :(

Är inte riktigt vän med Elements (långt ifrån)



/Niklas

Skönt att du såg det också, jag trodde det var fel på min syn.

Knepigt det där med bildbehandling - jag använder bara Lightroom, där är det "lagom" med reglage och inställningar så risken att man går bort sig är lite mindre än i Elements/Photoshop. Å andra sidan är ju möjligheterna lite mer begränsade.
 
Tack för du tog dig tid.
Det såg hemskt ut.
Är helt "rudis" på elements ,hittade nu på moderskeppet en dvd det får bli en sådan.

Tack för din input.

Mvh
/Niklas
 
Autofokus 300/2,8 vs 400/5,6

Vet någon på tråden om autofokusen på 300/2,8 är snabbare och/eller exaktare än på 400/5,6?
500/4,0 ska tydligen vara i särklass. Eller?
 
Kanske inte.

Vet någon på tråden om autofokusen på 300/2,8 är snabbare och/eller exaktare än på 400/5,6?
500/4,0 ska tydligen vara i särklass. Eller?

Tycker nog att AF på 400/5,6 är betydligt snabbare än på 500/4 IS version 1 (som ju har betydligt mer glas att flytta och den nya versionen som ska vara lite snabbare har väl inte kommit ännu). Den är i alla fall exaktare på 400/5,6 tillsammans med 7D. Hur det ligger till med andra kameror som t.ex. 1DMKIV eller med 300/2,8 vet jag inte. AF på nya 300/2,8 sägs ju vara suberb.

Har du problem med 400/5,6? Vilket hus?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.