MixPix
Aktiv medlem
Vad är det för klurigt med att fota vågrätt och låta fokuskartan luta 45 grader?
Såja, jag skrev inte att det var svårt eller omöjligt, bara klurigt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vad är det för klurigt med att fota vågrätt och låta fokuskartan luta 45 grader?
Hej
Gårdagens bild med 400mm 5.6, handhållet och ogömslad
En liten stjärtmes
http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/133500562/original
Mvh
Omar
Fantastiskt fin! Förstår inte hur du får till en sådan skärpa.. =)
Hur långt ifrån var du stjärtmesen?
Mvh
Jens
Ja, jag var nyfiken och har provat. Då en försättslins ger större effekt ju längre brännvidden är så ger 500D en mycket kraftig effekt på 400/5,6. Objektivet har ju en ganska medioker närgräns, vilket innebär att totala fokusområdet är ganska snävt (rent mekaniskt). Med 500D monterat får det till följd att närgränsen hamnar på c:a 45 cm arbetsavstånd och oändlighetsfokus på c:a 52 cm mätt från det främsta linselementet, alltså ett totalt fokusomfång på c:a 7 cm (jämförbart med MP-E65) vilket gör det hela tämligen oanvändbart.
Att handhålla är ogörligt; man måste ha stativ för att få en skarp bild. Avbildningsskalan vid närgränsen är drygt 0,9 så man kommer nästan upp i vad ett makroobjektiv presterar. Autofokusen fungerar inte alls.
Lägger man också till 68 mm mellanringar får man ett fokusintervall på c:a 40-45 cm och kan vid närgränsen nå c:a 1,4.
500D fungerar bättre på 300/4.0 IS eftersom brännvidden är något kortare, och närgränsen bättre. Man kan då ha ett arbetsavstånd på c:a 37-62 cm med avbildningsskala på c:a 0,8 vid närgränsen. Det är mera användbart (med ett stativ), och den långa brännvidden ger en snygg bakgrundsoskärpa. Även här blir dock autofokusen oanvändbar.
/Björn
Har letat en hel del i forumen efter ett problem jag har med min EF 400/5.6 (har jag letat slarvigt?)
Objektivet är verkligen oerhört bra men bara på måttliga avstånd. Har tidigare kört EF 100-400 samt massor av Nikkor (300, 400, 600) och diverse pirater (Tamron 200-500, Sigma 100-300/4.0, etc).
Min 400 har dock ett problem som jag inte sett med övrig optik; det är i princip omöjligt att få bra skärpa på objekt över långa avstånd. Har inte upplevt detta lika markerat på andra objektiv. Har aldrig tolkat detta som en justeringsfråga eftersom eventuell felfokusering väl då borde slå på alla avstånd? Eller har jag fel där?
Det beror inte på "värmeflimmer", det har jag kunnat konstatera vid jämförelser. Har också testat med olika bländare. Någon med liknande erfarenhet och framför allt, har någon något förslag till lösning?
Jag tror att det finns en chans att ditt objektiv går att justera, dvs. att även objektiv med fast brännvidd kan felfokusera enbart på långt avstånd (ej på korta eller medellånga avstånd).
Men i värsta fall så är det ett måndagsexemplar som har slunkit igenom kvalitetskontrollen.
(Om objektivet är svenskköpt så gäller konsumentköplagen i 3 år)
MVH J O
Hm ja just det ja det blir en f/8 då, man förlorar en hel del ljus där i så den blir i princip oanvändbar och utan AF dessutom. Tejpning är lite fulhack så jag vet inte..
Hehe, njae jag har noll budget just nu så tyvärr kan jag inte klappa till och investera men tack ändå för erbjudandet.
/ Magnus
Fortfarande nyfiken på om jag är den enda som råkat ut för detta?
Torbjörn: Vilket hus har du? Har du möjlighet för att ställa Micro Adjustment?
Nja, jag håller nog med om att det fungerar ganska bra, med bibehållen AF, under "rätt" förhållanden. Vilket innebär bra ljus och hyggligt kontrastrika objekt.
Själva "fulhacket" är väl snarare att Canon elektroniskt har strypt möjligheten att använda AF tillsammans med 1.4:an till vissa modeller.
Jag har en 7D.
Din fråga gav mig precis nu idén att pröva objektivet även med min 600D (har bara haft det huset ett par veckor och har hittills inte tänkt tanken)
Men det här med microjustering, gör man den vid olika avstånd? Jag trodde att det var en "generell" justering som slår över hela omfånget?
(Som du hör har jag hittills inte vågat mig på det)
Jag har en 7D.
Din fråga gav mig precis nu idén att pröva objektivet även med min 600D (har bara haft det huset ett par veckor och har hittills inte tänkt tanken)
Men det här med microjustering, gör man den vid olika avstånd? Jag trodde att det var en "generell" justering som slår över hela omfånget?
(Som du hör har jag hittills inte vågat mig på det)