Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 400/5,6-tråden

Fantastiskt fin! Förstår inte hur du får till en sådan skärpa.. =)
Hur långt ifrån var du stjärtmesen?

Mvh

Jens

Hej

Visst är de fina.

De är rätt oskygga så man kan komma dem rätt nära, det lite svårare är att de sitter inte så länge.

Avståndet vet jag inte riktigt, några meter, det står drygt 4 m i exif, men 400mm 5.6 ger inte rätt avstånd.

Mvh

Omar
 
Ja, jag var nyfiken och har provat. Då en försättslins ger större effekt ju längre brännvidden är så ger 500D en mycket kraftig effekt på 400/5,6. Objektivet har ju en ganska medioker närgräns, vilket innebär att totala fokusområdet är ganska snävt (rent mekaniskt). Med 500D monterat får det till följd att närgränsen hamnar på c:a 45 cm arbetsavstånd och oändlighetsfokus på c:a 52 cm mätt från det främsta linselementet, alltså ett totalt fokusomfång på c:a 7 cm (jämförbart med MP-E65) vilket gör det hela tämligen oanvändbart.

Att handhålla är ogörligt; man måste ha stativ för att få en skarp bild. Avbildningsskalan vid närgränsen är drygt 0,9 så man kommer nästan upp i vad ett makroobjektiv presterar. Autofokusen fungerar inte alls.

Lägger man också till 68 mm mellanringar får man ett fokusintervall på c:a 40-45 cm och kan vid närgränsen nå c:a 1,4.

500D fungerar bättre på 300/4.0 IS eftersom brännvidden är något kortare, och närgränsen bättre. Man kan då ha ett arbetsavstånd på c:a 37-62 cm med avbildningsskala på c:a 0,8 vid närgränsen. Det är mera användbart (med ett stativ), och den långa brännvidden ger en snygg bakgrundsoskärpa. Även här blir dock autofokusen oanvändbar.

/Björn



Tack för ett utomordentligt bra svar, med mycket information i. Då vet jag.
Anledningen till att jag frågade var att jag har fotat ett tag med ett Sigma 400/5,6 APO HSM. Som jag har funderat på att lägga i träda. Då det visar på en tråkig oskärpa vid nedbländning. Men är skarpt och bra på full glugg. Jag uppskattar den trevliga närgränsen på ca 1,5-1,6m. Ef 400 har lite dålig närgräns tycker jag. Men det går ju att böka med mellanringar också.
 
400/5.6 - motiv på långa avstånd

Har letat en hel del i forumen efter ett problem jag har med min EF 400/5.6 (har jag letat slarvigt?)

Objektivet är verkligen oerhört bra men bara på måttliga avstånd. Har tidigare kört EF 100-400 samt massor av Nikkor (300, 400, 600) och diverse pirater (Tamron 200-500, Sigma 100-300/4.0, etc).

Min 400 har dock ett problem som jag inte sett med övrig optik; det är i princip omöjligt att få bra skärpa på objekt över långa avstånd. Har inte upplevt detta lika markerat på andra objektiv. Har aldrig tolkat detta som en justeringsfråga eftersom eventuell felfokusering väl då borde slå på alla avstånd? Eller har jag fel där?
Det beror inte på "värmeflimmer", det har jag kunnat konstatera vid jämförelser. Har också testat med olika bländare. Någon med liknande erfarenhet och framför allt, har någon något förslag till lösning?
 
Har letat en hel del i forumen efter ett problem jag har med min EF 400/5.6 (har jag letat slarvigt?)

Objektivet är verkligen oerhört bra men bara på måttliga avstånd. Har tidigare kört EF 100-400 samt massor av Nikkor (300, 400, 600) och diverse pirater (Tamron 200-500, Sigma 100-300/4.0, etc).

Min 400 har dock ett problem som jag inte sett med övrig optik; det är i princip omöjligt att få bra skärpa på objekt över långa avstånd. Har inte upplevt detta lika markerat på andra objektiv. Har aldrig tolkat detta som en justeringsfråga eftersom eventuell felfokusering väl då borde slå på alla avstånd? Eller har jag fel där?
Det beror inte på "värmeflimmer", det har jag kunnat konstatera vid jämförelser. Har också testat med olika bländare. Någon med liknande erfarenhet och framför allt, har någon något förslag till lösning?

Jag tror att det finns en chans att ditt objektiv går att justera, dvs. att även objektiv med fast brännvidd kan felfokusera enbart på långt avstånd (ej på korta eller medellånga avstånd).
Men i värsta fall så är det ett måndagsexemplar som har slunkit igenom kvalitetskontrollen.
(Om objektivet är svenskköpt så gäller konsumentköplagen i 3 år)

MVH J O
 
I framtiden så funderar jag på att eventuellt komplettera min utrustning med ett sånt här tele, men vi får se när den dagen kommer.. om den kommer. :)

Hursomhelst så ni som har den, vet ni om man kan och bör montera på en 1,4x extender på det för att få ännu lite mer räckvidd ? jag tänkte på att eftersom det är ett 5,6 så kanske det tappar för mycket ljuskänslighet då och eventuellt blir oanvändbart med extender monterad.

/ Magnus
 
Nog kan du använda det med 1.4x extender men det blir ju ett 560/8 utan autofokus. Okej du kan med blandat resultat behålla autofokus om än försämrat om du "tejpar". Som sagt så är det användbart men kräver bra ljus.

För övrigt har jag ett till salu om du känner att tiden är kommen. :)
 
Jag tror att det finns en chans att ditt objektiv går att justera, dvs. att även objektiv med fast brännvidd kan felfokusera enbart på långt avstånd (ej på korta eller medellånga avstånd).
Men i värsta fall så är det ett måndagsexemplar som har slunkit igenom kvalitetskontrollen.
(Om objektivet är svenskköpt så gäller konsumentköplagen i 3 år)

MVH J O

Tack för info! Får då överväga att låta Intervision ta en titt på det. Objektivet är köpt nytt på Cyberphoto i november så då bör det i värsta fall inte vara omöjligt att få det utbytt.

Fortfarande nyfiken på om jag är den enda som råkat ut för detta?
 
Hm ja just det ja det blir en f/8 då, man förlorar en hel del ljus där i så den blir i princip oanvändbar och utan AF dessutom. Tejpning är lite fulhack så jag vet inte.. :)

Hehe, njae jag har noll budget just nu så tyvärr kan jag inte klappa till och investera men tack ändå för erbjudandet. :)

/ Magnus
 
Skulle inte säga att det är i princip oanvändbart. Det kan vara mycket användbart i rätt förhållande.

Ingen fara, tror nog jag ska kunna bli av med mitt objektiv ändå. :)
 
Hm ja just det ja det blir en f/8 då, man förlorar en hel del ljus där i så den blir i princip oanvändbar och utan AF dessutom. Tejpning är lite fulhack så jag vet inte.. :)

Hehe, njae jag har noll budget just nu så tyvärr kan jag inte klappa till och investera men tack ändå för erbjudandet. :)

/ Magnus

Ett bländarsteg är egentligen inte så mycket.
Problemet är ju att man tappar autofokusen. Att ställa fokus manuellt är mycket svårt i sökaren.
Det går bättre att använda liveview men då snackar vi om stela statiska motiv.

Tejpning är "fulhack". Jag tycker att det är en styggelse att rekommendera det.

Har man däremot ett hus i 1 D-serien så går det utmärkt av köra AF på f:8.
Se Omars inlägg och bilder tidigare i tråden.
 
Nja, jag håller nog med om att det fungerar ganska bra, med bibehållen AF, under "rätt" förhållanden. Vilket innebär bra ljus och hyggligt kontrastrika objekt.

Själva "fulhacket" är väl snarare att Canon elektroniskt har strypt möjligheten att använda AF tillsammans med 1.4:an till vissa modeller.
 
Torbjörn: Vilket hus har du? Har du möjlighet för att ställa Micro Adjustment?

Jag har en 7D.
Din fråga gav mig precis nu idén att pröva objektivet även med min 600D (har bara haft det huset ett par veckor och har hittills inte tänkt tanken)

Men det här med microjustering, gör man den vid olika avstånd? Jag trodde att det var en "generell" justering som slår över hela omfånget?
(Som du hör har jag hittills inte vågat mig på det)
 
Nja, jag håller nog med om att det fungerar ganska bra, med bibehållen AF, under "rätt" förhållanden. Vilket innebär bra ljus och hyggligt kontrastrika objekt.

Själva "fulhacket" är väl snarare att Canon elektroniskt har strypt möjligheten att använda AF tillsammans med 1.4:an till vissa modeller.

Jag tror inte att det är "elektroniskt strypt". Snarare en annan konstruktion av själva mätsystemet.
 
Jag har en 7D.
Din fråga gav mig precis nu idén att pröva objektivet även med min 600D (har bara haft det huset ett par veckor och har hittills inte tänkt tanken)

Men det här med microjustering, gör man den vid olika avstånd? Jag trodde att det var en "generell" justering som slår över hela omfånget?
(Som du hör har jag hittills inte vågat mig på det)

Hmmmmm. Jag har 7D, men inte EF400/5.6. (jag har Tokina 400/5.6 ;-) )

Flera frågor: Kör du RAW eller jpg? Får du samma resultat med båda förmaten?

MF bör självfallet provas. På fastoptik bör du testa denna glugg på ca 25xbrännvidden, d.v.s ca. 10 meter. Den skall vara skarp från närgränsen til max.
Annars är det def. fel med denna och RCC nästa.
 
Jag kanske överdrev lite när jag sa att det blir oanvändbart, men det blir ju inte precis lättare när man förlorar ännu ett bländarsteg.
Förtillfället så har jag ju 5,6 när jag kör mitt 70-200/4 med 1,4x extendern och det är ibland kämpigt få bilden utan att trycka upp ISO till stratosfäriska höjder.

Man köper väl inte ett 400 för att fota statiska motiv, antingen är det fågel, flygplan eller sport man använder det till.

/ Magnus
 
Jag har en 7D.
Din fråga gav mig precis nu idén att pröva objektivet även med min 600D (har bara haft det huset ett par veckor och har hittills inte tänkt tanken)

Men det här med microjustering, gör man den vid olika avstånd? Jag trodde att det var en "generell" justering som slår över hela omfånget?
(Som du hör har jag hittills inte vågat mig på det)

Det finns spaltmil om mikrojustering i forumtrådarna.
Enl. manualen ska mikrojustering ske på plats vid varje enskilt tillfälle och vid ett speciellt avstånd.

OM objektivet är oskarpt enbart på långt avstånd så kan du nog hålla på med mikrojustering i det oändliga tills du blir smått galen utan att lyckas.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.