Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 400/5,6-tråden

Jag tror inte att det är "elektroniskt strypt". Snarare en annan konstruktion av själva mätsystemet.

Jo, så kan det naturligtvis vara fast resultatet blir ju detsamma för användaren.
Vad jag har förstått så uppför sig inte "pirat"-konvertrarna (Kenko, Sigma, etc) på samma sätt så det borde ju kunna fungera med samma konverter på flera hus.
 
Hmmmmm. Jag har 7D, men inte EF400/5.6. (jag har Tokina 400/5.6 ;-) )

Flera frågor: Kör du RAW eller jpg? Får du samma resultat med båda förmaten?

MF bör självfallet provas. På fastoptik bör du testa denna glugg på ca 25xbrännvidden, d.v.s ca. 10 meter. Den skall vara skarp från närgränsen til max.
Annars är det def. fel med denna och RCC nästa.

Stort tack för input!
Skall testa lite mer "kontrollerat" och återkomma. Jag kör bara RAW men skall testa lite jpg också. Men som sagt, det första testet får bli med 600D:n för att se om det skiljer.
 
OM objektivet är oskarpt enbart på långt avstånd så kan du nog hålla på med mikrojustering i det oändliga tills du blir smått galen utan att lyckas.

Jag vill gerna se bidexempel............
400mm på 7D med sin höga upplösning kräver stativ och/eller tider< 1/800 sek. för att kunna ge skärpa.

Jag tycker det luktar rörelse här......ursäkta mej......
 
Det finns spaltmil om mikrojustering i forumtrådarna.
Enl. manualen ska mikrojustering ske på plats vid varje enskilt tillfälle och vid ett speciellt avstånd.

OM objektivet är oskarpt enbart på långt avstånd så kan du nog hålla på med mikrojustering i det oändliga tills du blir smått galen utan att lyckas.

Tack, jag skall läsa på om ämnet. Jo, det är faktiskt bara på långa avstånd det är oskarpt. Från 10-15 meter och närmare är det absolut knivskarpt.
 
Jag vill gerna se bidexempel............
400mm på 7D med sin höga upplösning kräver stativ och/eller tider< 1/800 sek. för att kunna ge skärpa.

Jag tycker det luktar rörelse här......ursäkta mej......

Jaså, rörelse...
Du tänker väl på skakningsoskärpa.
Den borde göra sig märkbar på alla olika avstånd. Inte bara på långt håll.
 
Jag vill gerna se bidexempel............
400mm på 7D med sin höga upplösning kräver stativ och/eller tider< 1/800 sek. för att kunna ge skärpa.

Jag tycker det luktar rörelse här......ursäkta mej......

Skall fixa bildexempel (finns i annan dator).
Exempel på bilder på nära håll med bra skärpa finns på www.uof.nu (tror de liger kvar på förstasidan, det är bilder på strömstare)

Misstanken om rörelse är helt naturlig, jag tar inte illa upp :)

För ett par dager sedan fotograferade jag sångsvan, gäss och hägrar i Uppsalatrakten. Bilderna på förbiflygande fåglar på hyggligt nära avstånd är helt ok men en flock stillastående svanar på 60-70-80 meter var helt omöjliga att få skarpa. Slutartider nånstans kring 1/1000 - 1/2000
 
Tack för info! Får då överväga att låta Intervision ta en titt på det. Objektivet är köpt nytt på Cyberphoto i november så då bör det i värsta fall inte vara omöjligt att få det utbytt.

Fortfarande nyfiken på om jag är den enda som råkat ut för detta?

Nej, jag har haft väldiga problem med riktigt bra skärpa på avstånd, men efter diverse tester och svar från andra duktiga användare av detta objektiv så har jag insett är det är jag som är kass! Måste öva mer helt enkelt. Något enstaka foto har jag ju fått med god skärpa, så det går!! =)

Mvh

Jens
 
Jaså, rörelse...
Du tänker väl på skakningsoskärpa.
Den borde göra sig märkbar på alla olika avstånd. Inte bara på långt håll.

Host. Det skakar när jag rör mej.............;-(

Jo då, samma på alla avstånd, men man kan luras att zooma digitalt och pix-pipa mer efter detaljer när objektet är "där borta"............(jag bara tänker..)
 
Skall fixa bildexempel (finns i annan dator).
Exempel på bilder på nära håll med bra skärpa finns på www.uof.nu (tror de liger kvar på förstasidan, det är bilder på strömstare)

Dessa var ju riktig bra: speciellt herren där ute till höger........

Ge objektivet en riktig chans med solid stativ. Är det OK då, så är det nåt annat.......
 
Host. Det skakar när jag rör mej.............;-(

Jo då, samma på alla avstånd, men man kan luras att zooma digitalt och pix-pipa mer efter detaljer när objektet är "där borta"............(jag bara tänker..)

Du tänker nog rätt.
Förmodligen är ögat mer förlåtande för närbilder än bilder på långt håll.

Vad man kan göra är att sätta upp en dagstidning på en vägg och plåta den på olika avtånd (med stativ) Text mot vit bakgrund är väldigt avslöjande.
 
Det är inte ovanligt att en del av pippin blir oskarp, även om man träffar rätt på ett ställe. Men det är väl inte den sortens oskärpa som avses här?

Ses tydligt på den bortre vingspetsen, även i denna lilla storlek.
Finns här också.

Borde kanske inte visat den här bilden, för den är inte tagen med något 400 mm objektiv?
 

Bilagor

  • IMG_4744.JPG
    IMG_4744.JPG
    10.8 KB · Visningar: 646
Skall fixa bildexempel (finns i annan dator).
Exempel på bilder på nära håll med bra skärpa finns på www.uof.nu (tror de liger kvar på förstasidan, det är bilder på strömstare)

Misstanken om rörelse är helt naturlig, jag tar inte illa upp :)

För ett par dager sedan fotograferade jag sångsvan, gäss och hägrar i Uppsalatrakten. Bilderna på förbiflygande fåglar på hyggligt nära avstånd är helt ok men en flock stillastående svanar på 60-70-80 meter var helt omöjliga att få skarpa. Slutartider nånstans kring 1/1000 - 1/2000

Hur går det med distansskjutandet?
 
Cyberphoto har ändrat leveransdatum från v14 till "okänt".
Enligt prisjakt har ingen objektivet hemma (och så har det varit ganska länge nu undantaget det exemplar som Rajala hade).

Vad händer? Nån som har nån spekulation? :)
 
Det är inte ovanligt att en del av pippin blir oskarp, även om man träffar rätt på ett ställe. Men det är väl inte den sortens oskärpa som avses här?

Ses tydligt på den bortre vingspetsen, även i denna lilla storlek.
Finns här också.

Borde kanske inte visat den här bilden, för den är inte tagen med något 400 mm objektiv?

Det där är väl helt naturligt pga (korta) skärpedjupet på F4?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.