Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 400/5,6-tråden

Hoppas Canon är skickliga nog att göra en IS version som inte tappar skärpa, det finns ju gott om exempel på objektiv som fått is men tappat skärpa.

Å andra sidan finns det ju även fall där det blivit tvärtom =)

Fast jag är nog mer på din sida när det gäller 400/5,6. Om man jämför med 300/4 som är en liknande konstruktion, verkade ju konstruktionen vara "optimal" från början, då IS-modellen blev något sämre på full öppning.

Fast å andra sidan. Stoppar dom in en riktigt ny version av IS som klarar upp emot fyra steg, då kan man nog ta en marginell skärpeförlust. Oskärpa på dessa brännvidder orsakar man ju oftast själv =)
 
Hej

Fick ett samtal med någon som pratat med Canon i Europa och hade typ nämt att det kommer ett 400mm 5.6 IS i april. Personen frågade en gång till och fick typ samma svar igen. Jag känner en viss tveksamhet, men man måste tänka positivt.

Det kommer väl lanceras lite nya prylar snart så vi får hålla tummarna.

Har varit sjuk och inte fotat på länge, senaste bilden är på ett rådjur

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/131397796/original


Mvh

Omar

Hoppas att du har kryat på dig.

EF 300mm f:4 är optimalt och IS-versionen har inte riktigt samma bett, vissa ex. behöver dessutom justeras för att kunna pricka rätt fokus.

Men om man då jämför resonemanget med EF 5,6/400mm så är inte detta objektiv optimalt. Jag tror nog att en IS-version kan tom. tillföra kvalitet. Framförallt lite mer kontrast och något bättre prestanda i motljus. Ren spekulation naturligtvis.
 
Hej

Fick ett samtal med någon som pratat med Canon i Europa och hade typ nämt att det kommer ett 400mm 5.6 IS i april. Personen frågade en gång till och fick typ samma svar igen. Jag känner en viss tveksamhet, men man måste tänka positivt.

Det kommer väl lanceras lite nya prylar snart så vi får hålla tummarna.

Har varit sjuk och inte fotat på länge, senaste bilden är på ett rådjur

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/131397796/original


Mvh

Omar

Ja hrm, det var jag som tog kontakten i syfte att få några frågor besvarade beträffande 70-200 mk II och om 400/5.6 skulle få samma nya färg i produktionen som den föregående. Ingen stor fråga men ändock föranlett av att jag vill köpa nya gluggar och ogärna ser att modifieringarna inträffar efter mitt köp. En erfarenhet jag dessvärre råkat ut för tidigare. Denna person - som det inte känns vare sig meningsfullt eller sjysst att namnge - är högt uppsatt i produktansvaret på canons fotosida. Svarade att man mkt riktigt gjort en färgmodifikation genom bl a 70-200 mk II och att detta är den färg man genomgående kommer att använda sig av. 400/5.6 kommer dock inte att få denna nya färg men den nya 400an kommer att få denna med produktionsstart i april. Jag hoppar naturligtvis till men besinnar mig och frågar "Den nya 400/5.6 - med IS?"Ja svarar personen ifråga varpå jag kontrollvis frågar detsamma samma gång igen. Konfunderad - och glad - drar jag mig tillbaka för att överväga detta efter att ha tackat för informationen. Historiens fullständighet föranleder mig också att berätta att denna uppgift ville jag processa genom någon som i mina ögon kunde värdera detta och därför ringde jag Omar.

Kvar dröjer sig glädje, tolkningsbryderier, och inte minst habegär!

That´s it folks.

Fredrik
 
Hus till 400/5,6?

Canon 400/5,6 verkar vara det bästa fågelobjektivet som är i, vad jag tycker, rimlig prisklass. Men vilket hus blir bäst till objektivet, ett 5D2 eller ett APS-C (såsom 7D, 60D)?

AF skiljer tydligen en del, men låt oss anta att pippin sitter så stilla att alla fokussystemen hinner med. Är avståndet kort så att fågeln fyller upp hela sensorn blir det förstås FF som vinner i IQ. Men för det mesta räcker ju inte brännvidden till för detta utan man behöver croppa bilden mer eller mindre kraftigt för att fågeln ska fylla ut den färdiga bilden. 5D2-bilden måste croppas ganska mycket innan objektet ens fyller ut lika mycket som på APS-C-bilden. Hur blir IQ-resultaten nu? Och när man croppar ytterligare? (Vi kan också anta att kameran står på ett stadigt stativ så att vi kan eliminera skakningsoskärpan.)

Intressant att höra Era erfarenheter!

Curt
 
du behöver en ca 50 mpixel 24x36 kamera för att komma till samma enskilda pixelstorlek och den crop 7d sensorn utgör. 5dmk2 har 21 Mpixel.
 
Ja det behöver jag. Är det så enkelt?

Kan det inte t ex vara så att optiken sätter gränsen? Om optiken inte har en upplösning som är bättre eller lika bra som sensorns så hjälper det väl inte med högre pixeltäthet? Eller är jag helt fel ute?
 
Ja det behöver jag. Är det så enkelt?

Kan det inte t ex vara så att optiken sätter gränsen? Om optiken inte har en upplösning som är bättre eller lika bra som sensorns så hjälper det väl inte med högre pixeltäthet? Eller är jag helt fel ute?

I ditt fall med 400/5,6 så sätter inte optiken någon gräns
Med tanke på upplösning/kontrast
John Sheehy har visat att exv hans 100-400 klarar högre uppläsning
400/5.6 har bättre egenskaper än zoomen
 
Lite bättre, är det inga handhavarfel från testaren så är den nya 1,4 rejält bättre tillsammans med 400/5,6
konverter 1,4 mk3 till vänster , äldre mk2 till höger
jag skall ha den omelebums tillsammans med mitt 300/2,8is och 70-200/mk2 is
 

Bilagor

  • bbbb.jpg
    bbbb.jpg
    12.5 KB · Visningar: 802
Det utsnittet är nära bildens hörn. Närmare centrum är skillnaden betydligt mindre! Bra dock att det görs förbättringar.

Eftersom mittskärpan är relativt bra med gamla 1,4 konvertern , se gammal tråd där jag jämför 70-200/2,8is mk2 + 1,4 konvertern med mitt 300/2,8IS så är just kanstskärpan viktig och nu markant bättre. vilket också ger 300/2,8is tillsammans med senare konverten 1,4 ett ännu bättre bildresultat än tidigare.
 
Någon som har erfarenhet av ef 400/5,6 och närbildslins?
Cyberphoto skriver om närbildslins 500D att den passar bäst till brännvidder mellan 75-300mm.
 
Mycket distortion i mina bilder

Hej Omar & alla andra användare av Canon 400mm,

Jag köpte för ca sex veckor sedan mitt Canon 400mm 5,6 och hade skyhöga förväntningar efter att dels tagit del av denna tråd och även sett fantastiska bilder på denna eminenta sida tagna med detta objektiv.

Dessvärre så har jag inte lyckats själv, någon enstaka bra bild har det blivit på någon rovfågel, men jag upplever i 95 av 100 bilder mycket distortion och inte denn skärpa jag så väldans mycket längtar efter. Jag använder mig av stativ, Digipod A2830 tillsammans med kulled Digipod BH52Q, och min Canon Rebel Xsi (detsamma som Canon 450D i Europa).

Har du/ni några tips på vad jag bör tänka på för att få bot på distortion och oskärpa?
Tar tacksamt emot alla råd och tips!

Mvh

Jens
 
Hej Omar & alla andra användare av Canon 400mm,

Jag köpte för ca sex veckor sedan mitt Canon 400mm 5,6 och hade skyhöga förväntningar efter att dels tagit del av denna tråd och även sett fantastiska bilder på denna eminenta sida tagna med detta objektiv.

Dessvärre så har jag inte lyckats själv, någon enstaka bra bild har det blivit på någon rovfågel, men jag upplever i 95 av 100 bilder mycket distortion och inte denn skärpa jag så väldans mycket längtar efter. Jag använder mig av stativ, Digipod A2830 tillsammans med kulled Digipod BH52Q, och min Canon Rebel Xsi (detsamma som Canon 450D i Europa).

Har du/ni några tips på vad jag bör tänka på för att få bot på distortion och oskärpa?
Tar tacksamt emot alla råd och tips!

Mvh

Jens

Distorsion på den låter jättekonstigt. Och mycket säger du, Har du någon exempelbild på detta fenomen?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.