ANNONS
Annons

Canon 400/5,6-tråden

Har hittat ett begagnat 400/5.6 som jag kan få för runt 9200. det är enbart 3 mån gammalt.
Bra affär? Finns inga 400/5.6 ute idag, så jag har inget att jämföra med...

Det låter bra. Se bara till att du har originalkvittot med garanti med objektivet. Det spelar inge större roll om det är svenskköpt eller inte.
Om det, vilket är ovanligt, skulle vara något fel inom garantin så kan man skicka in det även utomlands.

Gluggen är ett av de mest prisvärda objektiven på marknaden alla kategorier.

Mvh J O
 
Tja, vore bra, men lägger de på rejält i pris så blir detnog ingen framgång. 400 an lever på skärpa och pris - får inte bli mycket dyrare
 
Hej

Kommer det ett 500mm 5.6 kommer jag nog köpa det. men det kommer nog kosta en del.

400mm 5.6 ligger på runt 12.000kr

En ny variant av ett 400mm 5.6 med IS och annat går nog på närmre 20.000kr.

Ett 500mm 5.6 IS kommer kanske att väga runt 2.5kg?? dvs ca dubbelt vad 400mm 5.6 väger och glas kostar och det blir en nykonstruktion med senaste tekniken, så jag tror den landar på över 30.000 kr, men vad vet jag:)

Canons gamla 500mm 5.6 utan AF motor och utan IS väger 2.7kg

http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/fl/data/100-1200/fl_f500_56.html

70-200mm f/4 blev ca dubbelt så dyr när den kom med IS och en del andra förbättringar och blev bara ca 55 gram tyngre och med bibehållen storlek. 70-200mm f/4 säljs ju med och utan IS och det kunde man gjort även med ett 400mm 5.6, med och utan IS, för alla har eller vill inte lägga 20 lakan för en IS variant.

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-70-200mm-f-4.0-L-IS-USM-Lens-Review.aspx


Canons nyproducerande telen kostar ju en hel del, se bara 800mm 5.6 IS som är ca 35.000kr dyrare än 600mm f/4 IS, fastän 600mm f/4 IS är större och tyngre och har större linser.

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-800mm-f-5.6-L-IS-USM-Lens-Review.aspx

Spännande är det i alla fall.

Ha ett Gott Nytt år

Omar
 
Spännande, JA.
Jag har ett 300/2,8 IS och skulle det visa sig att det ligger sanning i ryktet kommer jag att ta mig en funderare på att byta.

/Christer
 
http://www.canonrumors.com/
Rykten om ett nytt objekiv
500mm/5,6 IS
Kan det ev ersätta 400/5,6 ??
Framtiden får utvisa.....

/Christer

canonrumors är en löjlig sajt med en massa påhittade rykte. 99% av det som skrivs där är ren smörja som de hittat på och aldrig blir av. Den sista procenten är grejor de själva läst på andra sajter.
Där har redan skrivits om hundratals kameror och objektiv som inte blev mer än deras påhittade rykte :)
 
canonrumors är en löjlig sajt med en massa påhittade rykte. 99% av det som skrivs där är ren smörja som de hittat på och aldrig blir av. Den sista procenten är grejor de själva läst på andra sajter.
Där har redan skrivits om hundratals kameror och objektiv som inte blev mer än deras påhittade rykte :)

Ja ja man får ta det för vad det är, det är ju ändå bara ett rykte.
Man kan väl få drömma lite eller....

/Christer
 
Frågan är vilket tele man väljer om man har en 5D MKII, där finns det bla en marknad för ett 500 5.6 is. Själv skulle jag gärna äga ett också, men jao, kommer ju knappast kosta i närheten av ett 400 5.6, och speciellt inte då det kommer vara nylanserat.

Men visst vore det trevligt med IS i 400 5.6 inget snack om saken, men även i dagsläget presterar det nära ett supertele när förhållandena är fina. Och är byggt som ett, fast i miniatyr...
 
Hej, kan inte påstå att detta inlägg driver tråden vidare, men hoppas att ni kan ha överseende med denna lilla avstickare då tråden också rullat ett tag.

Jag har själv ett 400/5.6 L och är den första att instämma i den allmänna lovsången, gluggen är ju rejält skarp och ger duktig valuta för pengarna. För mig med 30d och sagda glugg ink 1.4 tc, funkar emellertid som bekant inte AF:n vilket jag ser som en nackdel, då också manuella fokusen är svår att få till på rörlig sport. Om jag vill få AF:n att fungera raskt OCH samtidigt ta ett prestandasteg med befintligt objektiv, vad kan jag göra? 30d och 400an går dock mkt bra ihop, men som sagt om jag vill få till stånd en brännviddsförlängning och AF, vad göra? Känns som att en brännviddsförlängning i komb med bättre ljustal,blir ett ekonomiskt sjumilakliv..Vad kan ett bättre hus göra för mig, vid sidan av AF och rent allmänt, markant bättre bilder?

Vore intressant att ta del av kunskapen här, då jag får beteckna mig som nybörjare på detta.

//Fredrik
 
Fredrik,
En begagnad 1DmkII eller 1DmkIIN hade varit perfekt för dig. Du hade fått en mycket bättre och snabbare kamera för sport-foto. Och desutom behållt AF när du använder din TC.
 
Fredrik,
En begagnad 1DmkII eller 1DmkIIN hade varit perfekt för dig. Du hade fått en mycket bättre och snabbare kamera för sport-foto. Och desutom behållt AF när du använder din TC.

Tack Lars, jag tänker lite så också men funderar som så att om jag skaffar denna fullformatskamera vad är cirkus rimliga pengar för den, och är skillnaden visuellt påtaglig?, samt då jag förlorar brännvidd genom cropfaktorn på 1.6för 30d gentemot FFormat, är det samma sak som att vinna bildkvalite genom EOS 1an för att sedan plikta densamma då jag tvingas kompensera brännviddsförlusten med TC för att hamna åter på ruta 1. Konstig fråga kanske, men jag maler i dessa banor, lite symtomatiskt kanske för begränsat kunnande, skulle jag tro.

Om jag, tacksamt, bara kunde få detta lite närmare förklarat för mig.

Tack

//Fredrik
 
De kamerorna är inga FF fullformats-kameror. De har en cropfaktor som ligger på ung.1,3x istället för din 1,6x.
De största skillnaderna förutom att du har AF med din TC är:
Mycket snabbare när det gäller antalet bilder per sekund. AF och allt annat är också snabbare och mycket bättre.
Större buffert
Bättre batteri som varar flera tusen bilder
Både CF och SD kort i kameran samtidigt
Mycket fler och bättre inställnings möjligheter i kameran
Vädertätad
Bättre kvalitet och hållbarhet

Bildkvaliteten är lite bättre men det skiljer inte så mycket. Men i praktiken så får du många fler bra bilder p.g.a snabbheten och bättre AF när du plåtar sport
 
Aha jag förstår ok tack för det, snabbsökte lite på annonser e en prisidé runt 9 000 kr för ett skapligt ex, rimligt.

//F
 
... då jag förlorar brännvidd genom cropfaktorn på 1.6för 30d gentemot FFormat, är det samma sak som att vinna bildkvalite genom EOS 1an för att sedan plikta densamma då jag tvingas kompensera brännviddsförlusten med TC för att hamna åter på ruta 1. Konstig fråga kanske...
Du tänker helt rätt. Att byta till 1D löser kanske vissa problem, men skapar nya. 400 mm på en 30D motsvarar 500 mm på en 1D. Med en 1D blir du alltså tvungen att använda extender oftare och kanske även en 2x-extender, för att få samma bildutsnitt.
 
Du tänker helt rätt. Att byta till 1D löser kanske vissa problem, men skapar nya. 400 mm på en 30D motsvarar 500 mm på en 1D. Med en 1D blir du alltså tvungen att använda extender oftare och kanske även en 2x-extender, för att få samma bildutsnitt.

Fördelarna är många många gånger större än nackdelarna när du använder en 1D2 & 1D2N istället för en 30D för sport-foto.
Och det är ganska sällsynt att du ser en sport-fotograf som använder 400mm +2X (800mm) på en 1,3X kamera för sport. För fåglar och djur behövs det längsta man kan få. Men i sport är det sällsynt
 
Att det är sällsynt spelar kanske inte så stor roll, eftersom det här råkar vara Fredriks specifika problem.

"För mig med 30d och sagda glugg ink 1.4 tc, funkar emellertid som bekant inte AF:n vilket jag ser som en nackdel, då också manuella fokusen är svår att få till på rörlig sport", skrev han i sitt inlägg.
 
Att det är sällsynt spelar kanske inte så stor roll, eftersom det här råkar vara Fredriks specifika problem.

"För mig med 30d och sagda glugg ink 1.4 tc, funkar emellertid som bekant inte AF:n vilket jag ser som en nackdel, då också manuella fokusen är svår att få till på rörlig sport", skrev han i sitt inlägg.

Därför blev han rekommenderad en kamera där AF fungerade med TC :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.