Annons

Canon 400/5,6-tråden

solvargen skrev:
Hej Per.
Nej,det är inte det som är poängen.....vill man ha kritik på sina bilder kan man lägga dem i en kritikpool....tror nog de flesta av oss har gjort/gör det så varför skulle Niklas bilder och hans länk vara ett undantag?? Men nu orkar jag inte bråka mer om det.
Mvh Thomas
Helt enig med dig. För kritik av Fotosidans medlemmar så bör man lägga bilderna i Fotosidans kritikpool För att dela med sig av kunskap om utrustning eller annat bildrelaterat tycker jag det är ok att länka till sidor som ger möjlighet att skärskåda resultat bättre.
 
Ja, nu har jag äntligen fått min 400a.(efter 1 år)
Var lite ängslig innan då det har mest handlat om Mark III hus.(för min egen del)
Med min 30D tejpad och 1,4*Kenko-konverter fungerar ovanligt bra.
Är det sant? jag märker knappt någon skillnad med eller utan 1,4-konverter.
Se länk:
http://picasaweb.google.com/israelsson.iso/Fotosidan/photo#s5207085275654780578

Jag har en Canon 70-200 4L IS USM och där tycker jag mig se en stor skillnad med Konverter Kenko 1,4? (jag ska testa det mera imorgon)

Kan det vara så?
 
feskarn skrev:

... så upptäckte jag att den manuella fokuseringen inte fungerade, AF fungerar dock. Först när jag greppar fokusringen riktigt hårt och trycker samtidigt som jag vrider så tar fokuseringen lite,lite grann. Den är alltså obrukbar.
Någon som upplevt samma problem och som vet hur man löser det...

Ett lite sent svar, men det begagnade jag köpte för en månad sedan här på forumet har samma fel. Fokuseringen fungerar om du tar i den c:a 3mm breda delen av fokusringen som sitter närmast kameran. Jag löste det (tillfälligt) med ett lager tunn dubbelhäftande tape över den smala delen och ut på resten av fokusringen och ovanpå det några varv vulktape.
Bilden visar där "fokusringspaketet" delat sig.
Lämnade du in för reparation?

PS: Strecken på bilden är ditlagda i pedagogiskt syfte och finns alltså inte i verkligheten! :)
 

Bilagor

  • glapp.jpg
    glapp.jpg
    5.8 KB · Visningar: 806
Senast ändrad:
Hej

Har ej fotat på ett halvår, men var ute en sväng idag på morgonen.

Skulle parkera bilen, gick ut och hörde ett bekant läte i snåren, kärrsångare.

Gick till buskaget och stod där raklång med solen i ryggen och försökte få syn på rackaren.

Höll min 400mm 5.6 + 1.4xtc handhållet i den hårda vinden, var svårt att få fri fotovinkel då all vegetation vajade i vinden framför fågeln. Hela tiden var det grenar framför fågeln, men någon gång fick man en liten fotolucka.

Då jag fotade handhållet och avsaknad av IS fick jag ha relativt högt ISO för att få tillräcklig snabb slutartid.

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/98071608/original

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/98071603/original

Hörde två gökar, siktade, men missade, efter ett tag fick AF fäste, jag siktar som en kråka :) :) Det är ju bara mitt AF som fungerar med 400mm 5.6 + 1.4xtc, så det gäller ju att man verkligen prickar rätt. Hade dock önskat mig att man kunde bygga ut AF punkten.

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/98071642/original

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/98071650/original

En gravand drog förbi

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/98071667/original

Så skönt att gå runt med detta lätta och smidiga objektiv.

Mvh

Omar
 
Omar skrev:
Så skönt att gå runt med detta lätta och smidiga objektiv.

Ett lockande argument, speciellt när man är van att kånka omkring på EF 500/f4 inklusive Gitzo-stativ. Och bilderna är mycket snygga, ingen större kvalitetsskillnad, vill jag påstå.
Fast man förlorar förståss cirka 300mm visavi EF 500 + 1,4x + 30D. Kanske inte tillräckligt lockande ändå... ;-)

Mvh, Ulf
 
Någon som vet som ett 400/5,6 eller 4 med IS är på G? Jag behöver IS desperat ibland. Och inte blir man stadigare heller med åren :)
 
F.G. skrev:
Någon som vet som ett 400/5,6 eller 4 med IS är på G? Jag behöver IS desperat ibland. Och inte blir man stadigare heller med åren :)

Hej

Jag vet inte alls, men tycker dock att Canon borde släppt en nyare 400mm 5.6 IS för länge sedan.

Jättemånga fotar fågel/däggdjur och långt ifrån alla har råd eller pallar dra runt på de andra stora supertelena, så ett 400mm 5.6 IS skulle nog dra en del andra märkestrogna till Canon.

Ett 400mm 5.6 IS skulle kanske konkurrera för mycket med de andra stora super telena som Canon har?

Sedan kommer aldrig ifrån det ju större och dyrare en pryl är ju mer är "vill ha faktorn" :) :) och ett 400mm 5.6 IS passar inte riktigt in i det facket, jämfört med de andra telena.

De stora supertelena utvecklades när man tex körde med 100 ISO film. Idag har man ett mindre behov av ljusstarka objektiv då man med lätthet kan skruva upp ISO på digitalkameran.

Dock kommer man inte ifrån att ett ljusstarkare är ljusstarkare samt ger möjligheten till kortare (lugnare bakgrund) skärpedjup.

Jag har försökt med en namninsamling :) :) som jag har skickat in till Canon. Bättre än inget.

Skriv gärna på, 204 namn än så länge.

http://www.gopetition.com/petitions/produce-a-new-canon-ef-400mm-f-5-6l-is-usm--lens.html

Det har önskats i snart 10 år.

Mvh

Omar
 
Kan det inte vara som sa att Canon egentligen inte ser nagonsom helst anledning till att ta fram ett 400 5.6 IS? De har ju ingen annan som konkurrar med dem i detta segment.

I supertelesegmentet finns ju Nikon med deras 500/4 och 600/4 men i det har mellan segmentet, 400 5.6, 70 - 200 4, osv, sa har de ju ingen konkurrent alls. Och jag kanner en hel del Nikonanvandare som ar avundsjuka pa bada 400 5.6 och 70 - 200 4(IS) ..
 
Jag skulle inte heller ha nåt emot om det kom ett trevligt 500 eller 600 med f/5,6 och IS. Både vikt och pris skulle ju kunna komma ner på lite mer hanterbara nivåer.
 
fredriklindstrom skrev:
Kan det inte vara som sa att Canon egentligen inte ser nagonsom helst anledning till att ta fram ett 400 5.6 IS? De har ju ingen annan som konkurrar med dem i detta segment.

I supertelesegmentet finns ju Nikon med deras 500/4 och 600/4 men i det har mellan segmentet, 400 5.6, 70 - 200 4, osv, sa har de ju ingen konkurrent alls. Och jag kanner en hel del Nikonanvandare som ar avundsjuka pa bada 400 5.6 och 70 - 200 4(IS) ..

Hej

Jo jag har också tänkt den tanken, men det verkade som att 400mm 5.6 inte alls såldes ett tag (det bortglömda objektivet) och då knappt drog in några pengar?. Men när digitalkamerorna kom på 2000 talet så har det blivit väldigt många nya fótografer och nytt med internet så har ju många blivit tipsade om detta objektiv och det har börjat säljas i större antal?

Canon i Tyskland har fortfarande inte 400mm 5.6 med i listorna, ett tag var det riktigt svårt att få tag på.

Canon gör inte reklam för det och verkar inte riktigt vilja sälja det (ta det med nypa salt) men när inte ens Canon Tyskland har det på listan undrar man lite, Canon Tyskland är säkerligen störst i Europa.

Gamla objektiv säljer nog sämre än nyare objektiv, folk vill ha det senaste.

Canon hade inget konkurrens på det suveräna 70-200mm f/4, men släppte ändå ett med IS.

1991 släppte Canon sitt Canon EF 300mm f/4L USM och det hade ingen konkurrens eftersom det hade inbyggd motor jämfört med Nikons Nikkor 300mm f/4 ED-IF AF som kom ut 1987. Nikons 300mm hade jag och det var jättelångsamt i Af, helt omöjligt att fota flygande fågel med, hade Nikon F4.

1997 kom Canon med Canon EF 300mm f/4L IS USM och då hade Nikon varken inbyggd motor eller IS i sitt 300mm f/4. Det var inte förrän 2000 som Nikon kom med ett 300mm f/4 med inbdyggd AF motor Nikkor 300mm f/4 ED-IF AF-S. Det Nikon objektivet hade jag och det var riktigt bra. Till dagens datum har fortfarande inte Nikon ett 300mm f/4 med IS.

Canon släppte ändå ett 300mm f/4 med IS fastän det redan hade övertaget med inbyggd motor när Nikon saknade motor i sitt.

Kändes som det var lite mer fart på Canon och nya innovationer och implementering av ny teknik på 90 talet, nu känns det lite trögt.

400mm 5.6 kom ut 1993, dvs 15 år gammalt och ny teknik finns. Som jämförelse har jag hållt på lite med hemmabio och ser att fabrikanterna kommer ut med nya receivrar, blu-ray spelare etc årligen, men det är väl annan konkurrens samt större marknad.

Med tanke på takten av objektiv släpp så undrar jag faktiskt om jag kommer under min livstid uppleva att ett tex 400mm 5.6 IS, 500 mm 5.6 IS etc kommer släppas.

Kan bara hoppas :) :) :)

Mvh

Omar
 
Omar,

Sant, de har varit i framfront och anda slappt nya objektiv..

Det tog ungefar en manad for mig att fa mitt objektiv nar jag bestallde det, och jag bor i USA.

Det ar ett riktigt bra objektiv, sa jag forstar inte varfor de skulle ta det ut ur produktion.. En IS version vore mycket bra, aven om jag formodligen inte skulle uppgradera i nartid, efter som jag oftast anvander det med enbensstativ.
 
Omar skrev:
Som jämförelse har jag hållt på lite med hemmabio och ser att fabrikanterna kommer ut med nya receivrar, blu-ray spelare etc årligen, men det är väl annan konkurrens samt större marknad.
Ungefär som Canon, Nikon m fl gör, alltså -- med kamerahus.
 
Omar skrev:
Hej

En som tyckte att hans 400mm 5.6 inte var så skarpt.

Någon som tipsade att han kanske hade ett dåligt filter framför.

Han testade med och utan filter.

Resultat

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1029&message=28161095

Mvh

Omar
Var väl en del här på fotosidan som testade detta för 2-3år sedan och kom fram till att 400:an utan filter var skarpare. Har anskaffat en 400mm5,6 igen och nu liksom förr använder jag inget filter. Motljusskyddet fungerar utmärkt som skydd mot optiken.
Mvh Thomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.