fredriklindstrom skrev:
Kan det inte vara som sa att Canon egentligen inte ser nagonsom helst anledning till att ta fram ett 400 5.6 IS? De har ju ingen annan som konkurrar med dem i detta segment.
I supertelesegmentet finns ju Nikon med deras 500/4 och 600/4 men i det har mellan segmentet, 400 5.6, 70 - 200 4, osv, sa har de ju ingen konkurrent alls. Och jag kanner en hel del Nikonanvandare som ar avundsjuka pa bada 400 5.6 och 70 - 200 4(IS) ..
Hej
Jo jag har också tänkt den tanken, men det verkade som att 400mm 5.6 inte alls såldes ett tag (det bortglömda objektivet) och då knappt drog in några pengar?. Men när digitalkamerorna kom på 2000 talet så har det blivit väldigt många nya fótografer och nytt med internet så har ju många blivit tipsade om detta objektiv och det har börjat säljas i större antal?
Canon i Tyskland har fortfarande inte 400mm 5.6 med i listorna, ett tag var det riktigt svårt att få tag på.
Canon gör inte reklam för det och verkar inte riktigt vilja sälja det (ta det med nypa salt) men när inte ens Canon Tyskland har det på listan undrar man lite, Canon Tyskland är säkerligen störst i Europa.
Gamla objektiv säljer nog sämre än nyare objektiv, folk vill ha det senaste.
Canon hade inget konkurrens på det suveräna 70-200mm f/4, men släppte ändå ett med IS.
1991 släppte Canon sitt Canon EF 300mm f/4L USM och det hade ingen konkurrens eftersom det hade inbyggd motor jämfört med Nikons Nikkor 300mm f/4 ED-IF AF som kom ut 1987. Nikons 300mm hade jag och det var jättelångsamt i Af, helt omöjligt att fota flygande fågel med, hade Nikon F4.
1997 kom Canon med Canon EF 300mm f/4L IS USM och då hade Nikon varken inbyggd motor eller IS i sitt 300mm f/4. Det var inte förrän 2000 som Nikon kom med ett 300mm f/4 med inbdyggd AF motor Nikkor 300mm f/4 ED-IF AF-S. Det Nikon objektivet hade jag och det var riktigt bra. Till dagens datum har fortfarande inte Nikon ett 300mm f/4 med IS.
Canon släppte ändå ett 300mm f/4 med IS fastän det redan hade övertaget med inbyggd motor när Nikon saknade motor i sitt.
Kändes som det var lite mer fart på Canon och nya innovationer och implementering av ny teknik på 90 talet, nu känns det lite trögt.
400mm 5.6 kom ut 1993, dvs 15 år gammalt och ny teknik finns. Som jämförelse har jag hållt på lite med hemmabio och ser att fabrikanterna kommer ut med nya receivrar, blu-ray spelare etc årligen, men det är väl annan konkurrens samt större marknad.
Med tanke på takten av objektiv släpp så undrar jag faktiskt om jag kommer under min livstid uppleva att ett tex 400mm 5.6 IS, 500 mm 5.6 IS etc kommer släppas.
Kan bara hoppas
Mvh
Omar