Hambern skrev:
Skulle köpa kamera nu i vår
Kikade igenom alla möjliga forum och diskussioner som denna. Kikade på kamerorna, velade så förbaskat och var osäker. Har säkert tittat på ett tusental bilder på 100% förstoring från de olika kamerorna och detta var vad jag kom fram till.
350D och 20D har 8Mp. D70 har 6Mp. Men å andra sidan har Canonerna ett kraftigare antialiasfilter och intern brusreducering. Så detaljerna från kamerorna är i princip likvärdiga. Skillnaderna är iallafall så små att inte en jäkel skulle kunna se någon skillnad i ett blindtest. Så, jag lade helt bort megapixel-grejjen även fast försäljarna älskar att älta det.
Sedan kikade jag på brusnivåerna och där kan man säga att det finns skillnader och den heter i första hand ISO100. Nikon D70 har ISO200 som lägst vilket innebär att om man ser nära på bilden kan man se brus i de mörka partierna. Dock är Nikons brus inte lika störande som Canons. Nikons brus är finkornigt och relativt monokromatiskt och liknar filmbrus mer än Canons som är mer ojämt, innehåller mer färger och har större fläckar. Hur som helst är skillnaderna mycket små. Men behöevr du absolut brusfria bilder på 100% förstoring så är Canon bättre.
Snabbheten är sedan Canon uppgraderade till 350D mycket små. Ärligt talat så är skillnaderna så otroligt små att det är fånigt att det ens diskuteras.
Storleken är en av de största skillnaderna. 350D är verkligen jätteliten. Toppenbra resekamera som man bara kan stoppa ner i ryggsäcken. Dock har detta lett till att den för de flesta är lite obehaglig att hålla i, man får helt enkelt inte så bra grepp. D70 är större och har ett bättre grepp och känns allmänt lite bekvämare att använda, dock är den inte lika smidig att bära med sig. Här står valet mellan bekvämlighet och smidighet, en smaksak.
En sak som diskuterats väldigt lite här, som jag tycker är viktigt, är att man på 350D måste gå in i menyer för att ändra det ena och det andra, medan man på D70'n bara kan använda någon av de två vridknapparna vid högerhanden. Jag tycker att det är toksmidigt att kunna ändra nästan allt utan att behöva använda olika menyer. Det går mycket snabbare. Nikon har även en Auto ISO-funktion som är ganska smidig om man ska fotografera i skiftande ljus.
Kort sagt är själva kamerorna väldigt jämbördiga, det handlar mer om tycke och smak. En fördel med Canon är dock att canon är lite vanligare än nikon vilket gör att det finns mer begagnadeprylar att få tag i. Detta kan dock jämnas ut inom några år då D70 varit en väldigt framgångsrik modell. Men ska man köpa en massa begagnatprylar så är Canon ett något bättre val.
När det gäller kitobjektivet så är det inte så mycket snack om saken. Nikons är betydligt bättre. Det är faktiskt ett riktigt bra objektiv jag sett många väldigt duktiga fotografer använda. Det känns mer gediget och tar bättre bilder. Så ska du inte lägga ner mer än typ 10'000.- bör du definitivt kika på D70-kittet. Om du däremot är beredd att lägga ner lite mer pengar är 350D plus ett extra objektiv värt att överväga, men då blir det som sagt lite dyrare.
Så, vad kom jag fram till? Intenting. Tyckte att ju mer man läste och kikade och jämförde desto svårare blev det. Tyckte att Canons smidighet var jäkligt lockande då jag gärna vill dra med mig den lite hit och dit. Så då tog jag och helt enkelt jämförde bilder tagna med de olika kamerorna (Då främst D70 och 20D då det fortfarande inte fanns så många bilder med 350D än). Genom att göra det kom jag fram till att jag gillade Nikons bilder bättre. De kändes mer naturtrogna i en jämförelse.
Det, tillsammans med att man med Nikon slapp använda menyer så mycket, var det som avgjorde. Men jag hade nog nästan lika gärna valt 350D. Skillnaderna är så små att de nästan är försumbara. De båda tar jättebra bilder. Mitt bästa tips är att du känner på dem bredvid varandra, klämma lite, testfota och se vilken som känns bäst i händerna och ta den. Du kommer inte bli besviken.