dumbo
Aktiv medlem
I en del fall är det så, i andra inte. I många fall kan man få lika bra, eller bättre, prestanda som "original"-optik, men för en mycket billigare peng.Uttryck skrev:
För att jag tror att Canon är bättre på att göra objektiv till sina kamerahus än vad t ex Sigma är. Det är inte märket i sig utan snarare funktionen.
Ska man ta Canons 17-85 som exempel så är den ju inte något vidare, särskilt inte för de pengarna. Rent optiskt så presterar Sigmas 18-125 minst lika bra utifrån de bilder jag sett från de båda objektiven (någon får gärna visa att jag har fel).
Så jag tycker inte man kan säga att originaloptik är bättre generellt sett.
Däremot kan "gammal" piratoptik på nya hus kräva en uppdatering av chippet i objektivet, något som Sigma, vad jag vet, gör gratis i de fall det behövs.
Sen gör ju var och en som denne vill. Själv har jag bara orginaloptik till min D70 än så länge, men planer på piratoptik finns.
Jan:
Det kan mycket väl vara så att "de andra" tillverkarna har något sämre QC, men skulle man få en felaktig vara så är det ju bara att kräva en ny fungerande. Chansen att få en felaktig produkt är ändå relativt liten skulle jag tro.