Annons

Byta ut D7100 mot mindre?

Produkter
(logga in för att koppla)
Undrar om man inte över tid börjar att byta ut belysningar i inomhushallarna, starkare och mera energisnåla lampor med bättre livslängd. sedan fins så klart dom snabba sportbilderna, men där har man varit bra sedan länge att få till bra bilder.

//Bengt.

Det finns ju konstgjort dagsljus. Har en kompis som har byggt en simulatorhall där man kan flyga riktiga stridsplan , AJ37 Viggen och J35 Draken. Han har installerat simulerat dagsljus i hallen.
Herre jösses vilka fina bilder det blir när man fotar piloterna utanför och i cockpit. Kan ju vara något för Globen , Friends mm mm.

Det finns ju konstgjort dagsljus. Har en kompis som har byggt en simulatorhall där man kan flyga riktiga stridsplan , AJ37 Viggen och J35 Draken. Han har installerat simulerat dagsljus i hallen.
Herre jösses vilka fina bilder det blir när man fotar piloterna utanför och i cockpit. Kan ju vara något för Globen , Friends mm mm.

Ja där ser man.

Japp, den är inte bättre på det. Står man ut med ungefär samma brusnivå kan man dock få ihop en lättare och mindre utrustning med den som grund.

Då kvarstår problemet med objektiv om man vill ha autofokus. Zoomarna till den är i bästa fall f/4 om man inte skall köra Sony A fattning och adapter och då blir det inte litet. Det finns några bra fasta men inte många för APS-C men alla är inte billiga. De som även passar FE är ganska stora i relation till kameran.

I slutändan tror jag inte man tjänat så myvket på bytet sett till totalstorlek om man även vill ha lägre brus och därför inte köra en f/3,5-5,6 zoom.

Just nu vet jag inte hur försäljnings läget ser ut för systemkameror, men under många år så var väl typen om vi tar Canon kameror deras kända 550D-600D osv som var dom mest köpta, ofta med paket med något 55-250 objektiv, ingen av dessa var särskilt ljusstarka, men populära för sina hyggliga priser.

Jag menar så ser vekligheten ut, jag tror inte att alla envist tänker på värdeminskningar, eller att det fins ett överdåd av objektiv att välja på, äldre undersökningar visade på att många nöjde sig med kitobjektivet, man köpte inte på sig något mera, PC-marknaden sjunker folk köper telefoner och plattor, PC får hänga med lite längre. Samma med systemkamerorna, dyrare objektiv får backa undan för telefoner, plattor och dyra abonnemang för Tv-kanaler.

Gillar man kameran man tittar på så tror jag inte alla bryr sig så mycket om att den blir för stor med vissa objektiv eller ej. Canons något sämre DR än Nikon, skiter miljoner köpare fullständigt i, det fins en trend mot mindre lättare kameror, gillar man inte det så köper man ingen sådan.

//Bengt.

Just nu vet jag inte hur försäljnings läget ser ut för systemkameror, men under många år så var väl typen om vi tar Canon kameror deras kända 550D-600D osv som var dom mest köpta, ofta med paket med något 55-250 objektiv, ingen av dessa var särskilt ljusstarka, men populära för sina hyggliga priser.

Jag menar så ser vekligheten ut, jag tror inte att alla envist tänker på värdeminskningar, eller att det fins ett överdåd av objektiv att välja på, äldre undersökningar visade på att många nöjde sig med kitobjektivet, man köpte inte på sig något mera, PC-marknaden sjunker folk köper telefoner och plattor, PC får hänga med lite längre. Samma med systemkamerorna, dyrare objektiv får backa undan för telefoner, plattor och dyra abonnemang för Tv-kanaler.

Gillar man kameran man tittar på så tror jag inte alla bryr sig så mycket om att den blir för stor med vissa objektiv eller ej. Canons något sämre DR än Nikon, skiter miljoner köpare fullständigt i, det fins en trend mot mindre lättare kameror, gillar man inte det så köper man ingen sådan.

//Bengt.

Trenden mot mindre kameror och mindre datorer, vilket en telefon eller platta idag är, är ingen ny trend. Det är något de flesta som hade en laptop i slutet av 90-talet kan skriva under. Anledningen till att jag har dessa funderingar är till lika stor del att jag vill ha en bättre kamera som jag vill ha en mindre. Storleken får dock inte inverka på funktionen. Om så är fallet så behåller jag min "stora" kamera eller skaffar kanske till och med en större ifall inte kvalitén kan finnas på annat håll.

Mja... Kameratrender kommer och går över åren, det är allt från retro med rattar och vred, till FF-kameror runt halvkilot. fickvänlig kamera kan givetvis inte rymma många direktknappar som samtidigt också skall vara stora, eller ha ett grepp för stora händer, så är det bara.

Men jag tror att man kommer att få bättre knappar och smidigare menysystem som passar för dom mindre modellerna, själv kör jag mest med bländare och tid, behöver bara vrida ringen som sitter runt det fasta objektivet, kan bara inte bli så mycket smidigare, får mycket tid över till att komponera bilden och studera motivet, Har aldrig riktigt fattat hur en del skall vara tvingade att fara med fingrarna som lärkvingar över alla knappar så fort en bild skall tas, retrokameror med rattar och vred, då skall man syna varje ratt för sig och inte glömma att ställa tillbaka.

Som sagt det fins mycket att välja på i dag, den perfekta kameran som passar alla fins ju inte på kartan, vi är också ganska så anpassningsbara, så inte behöver allt vara tipp topp för att fungera hyggligt bra.

//Bengt.

Jag skulle vilja ha någon kamera som är lite mindre än min nikon d7100 och som presterar bättre vid hög iso. Anledningen är att jag vill kunna ta med kameran oftare och att jag ska kunna ta bilder inomhus utan blixt. Har ni något förslag på kamera? Tror att jag vill ha en systemkamera men ni får gärna övertyga mig för något annat.

Har en D7100 som jag är mycket nöjd med. Kände som du att ibland är det den stor att ta med. Köpte en Sony RX100 III (kompaktkamera). Otroligt nöjd med denna. Den har ungefär samma brusnivåer som D7100 men för att vara så liten tar den mycket kompetenta bilder. Objektivet har en största bländaröppning på 1,8 till 2,8 på full zoom. Har den lätt i fickan. Nu har det kommit en 4:a men den tycker jag är orimligt dyr. Däremot har 3:an gått ner i pris tack vare det...

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto