Annons

Byta upp sig?

Produkter
(logga in för att koppla)
Oj. Många svar.

Jag sitter på ett 18-55 Nikon objektiv samt ett 55-200 DX VR objektiv.
Får ut ganska mycket av de båda tycker jag.

Funderade mest på om det var värt att byta kamera mot något annat för att få till lite "proffsigare" bilder.
Som det är nu känns det som att kvaliteten på bilderna inte riktigt kommer upp till de förväntningarna jag har.

Har bara lagt upp några bilder för att få respons än så länge.

andreascossi.500px.com om ni vill kika.

Prova ett 35/1,8 eller 50/1,8 (båda AF-s). De är bra objektiv till bra pris (passar dessutom på alla andra dx-Nikon) och kommer att ge dina bilder ett lyft jämfört med de ljussvaga zoomarna.

Oj. Många svar.

.../om det var värt att byta kamera mot något annat för att få till lite "proffsigare" bilder/..

Det där är ett mycket vanligt tankefel. Proffsigare bilder får man genom kunskap. En "proffsfotograf" kan ta enormt fina bilder med en mobilkamera. Utrustningen är sekundär verkligen. Det viktigaste är att du TRIVS med kameran och att det är ROLIGT att fotografera med den. Det behöver INTE vara fullformat. Har själv gått ner från fullformat till APS-C (Fuji XT-10). Funkar alldeles utmärkt. Men istället för att byta hus, så föreslår även jag att du tittar på annan optik. DÄR märker du skillnad. Om vi ska prata teknisk skillnad. Plus att du lägger pengar på kurser i fotografering och bildbehandling. Skippa Photoshop och kör enbart Lightroom är mitt tips. LR är ljusår mycket roligare och lättare att arbeta med. Såvida du inte ska arbeta med avancerad retusch eller måste jobba i lager.

Ett andra steg är att köpa en bildskärm av bra kvalitet (finns för ca 6500 kr) för att njuta av den fina bildkvaliteten som kameran ger. Givetvis jobbar du i RAW för att få ut mesta möjliga ur kameran. Då börjar det bli skoj! Efter det så printar du ut dina bästa bilder och hänger upp dom. För inte ska dom ligga i datorn och damma ;-)

Lycka till!
mvh Christer Fischier
https://www.instagram.com/cfischier/

Det där är ett mycket vanligt tankefel. Proffsigare bilder får man genom kunskap. En "proffsfotograf" kan ta enormt fina bilder med en mobilkamera. Utrustningen är sekundär verkligen. Det viktigaste är att du TRIVS med kameran och att det är ROLIGT att fotografera med den. Det behöver INTE vara fullformat. Har själv gått ner från fullformat till APS-C (Fuji XT-10). Funkar alldeles utmärkt. Men istället för att byta hus, så föreslår även jag att du tittar på annan optik. DÄR märker du skillnad. Om vi ska prata teknisk skillnad. Plus att du lägger pengar på kurser i fotografering och bildbehandling. Skippa Photoshop och kör enbart Lightroom är mitt tips. LR är ljusår mycket roligare och lättare att arbeta med. Såvida du inte ska arbeta med avancerad retusch eller måste jobba i lager.

Ett andra steg är att köpa en bildskärm av bra kvalitet (finns för ca 6500 kr) för att njuta av den fina bildkvaliteten som kameran ger. Givetvis jobbar du i RAW för att få ut mesta möjliga ur kameran. Då börjar det bli skoj! Efter det så printar du ut dina bästa bilder och hänger upp dom. För inte ska dom ligga i datorn och damma ;-)

Lycka till!
mvh Christer Fischier

Återigen. Tackar för alla tips. Tar till mig av konstruktiv kritik och har införskaffat lightroom och börjat pyssla med det. Sitter även på moderskeppet och kikar på deras videos för att lära mig mer. Väldigt glad för alla svar!

...

Lycka till!
mvh Christer Fischier

Det är väldigt svårt att själv se om ens skärm visar fel färger eftersom våra ögon är bra på att anpassa sig. Därför är det även bra att skaffa sig en skärmkalibrator så att bilder man redigerar på sin skärm ser vettig ut även på andras skärmar eller om man skickar iväg bilder för utskrift.

Bra där att tipsa om att fota i RAW! Använd ALDRIG auto och fota ALLTID i RAW!
Då blir du tvungen att använda ett redigeringsprg. för att få fram bilderna. Det lär du dig massor på!

Lycka till!

Vet inte om jag vill hålla med dig om att man aldrig ska använda automatik. Det hade varit ett bra råd på filmens tid om man fotograferade med diafilm och ett halvt bländarsteg hit eller dit faktiskt spelade roll. På den tiden var automatiken inte heller lika bra på att gissa rätt exponering som idag.
Fotograferar man i digitalt i RAW har man mycket större slarvmarginal. Man kommer med stor sannolikhet hem med något som går att göra bild av de allra flesta fall även i P läge. Så jag skulle säga att man lugnt kan använda programmautomatik i de flesta fall. Det viktiga är att man kan känna igen situationer där automatiken riskerar att bli lurad. Det är därför det är rekommendabelt att gå fotokurs.

Med kameran i P läge får man mer tid att fundera över bilden, och man kan snabbt få till en bild om ett motiv skulle dyka upp oväntat. Det här gäller speciellt instegskameror som D3100 vilka ofta är lite aviga att använda manuellt. Att bara slå över kameran i M läge gör inte bilderna bättre om man inte vet hur man mäter ljuset. Kör man i P läge försöker kameran i första hand ge tid och bländarkombinationer som fungerar för fri hand. Genom att vrida på bakre ratten kan man sedan styra om man villken mycket skärpedjup och långa tider, eller kort skärpedjup och snabba tider, så man behöver inte ge upp möjligheterna att påverka bilden bara för att väljarratten står i P läge.

Det finns dock tillfällen man alltid ska använda M läget. Det är t.ex när man vill att en serie bilder ska ha samma exponering oavsett hur motivet ser ut. Det kan t.ex. var om man fotograferar ett brudpar och tar separata bilder på bruden i vitt och brudgummen i svart. Brudens vita klänning kan lura kameran att underexponera, och brudgummens svarta kostym kan lura kameran åt andra hållet, vilket i sin tur gör att ansiktena bilr olka exponerad och det ser konstigt ut om man presenterar bilderna tillsammans. Ett annat exempel är om man tar flera bilder för att sedan klippa ihop till en stor panorambild.

Det är väldigt svårt att själv se om ens skärm visar fel färger eftersom våra ögon är bra på att anpassa sig. Därför är det även bra att skaffa sig en skärmkalibrator så att bilder man redigerar på sin skärm ser vettig ut även på andras skärmar eller om man skickar iväg bilder för utskrift.

Helt riktigt. Givetvis ska man ha en kalibrator till sin skärm oavsett vilken man har, om man redigerar bilder.

Jag menade AUTOmode. Inte "Pussymode" eller "Mamamode" :)

Jag har kanske tagit 10 bilder på sin höjd med Automode.
Man lär sig fortare om man undviker autoläget.
Sedan finns det situationer där autoläget är användbart , tex snabba ögonblick där man inte har tid med inställningar och likn och vill ha bilden hur den än blir.

Jag menade AUTOmode. Inte "Pussymode" eller "Mamamode" :)

Jag har kanske tagit 10 bilder på sin höjd med Automode.
Man lär sig fortare om man undviker autoläget.
Sedan finns det situationer där autoläget är användbart , tex snabba ögonblick där man inte har tid med inställningar och likn och vill ha bilden hur den än blir.
Jag tycker att Auto definitivt inte är ett val att förakta. För den som är lite ovan eller ointresserad av det tekniska kan det vara det bästa sättet att få bra bilder. Och när mina barn eller barnbarn vill låna en kamera så skruvar jag in Autoläget på en D7000 och säger åt dem att inte röra några knappar eller rattar:) De tar som regel riktigt bra bilder trots att de vet nada om systemkameror:)

Jag tycker att Auto definitivt inte är ett val att förakta. För den som är lite ovan eller ointresserad av det tekniska kan det vara det bästa sättet att få bra bilder.

Auto är oftast det bästa sättet att få bra bilder även för den som är van. Har man statiska motiv, all tid i världen och kamera på stativ så kan man förstås används helt manuella inställningar.

Men för de flesta av oss finns det ingen anledning att manuellt ställa in både tid, bländare o ISO. En eller två av tre räcker. Ju mindre man behöver hålla på med det tekniska, desto mer kan man ägna sig åt det viktiga: motivet.

Att få hjälp att välja tid, bländare och ISO kan nog vara bra, speciellt om man är lite ny.

Problemet med full-Auto är (åtminstone på Canon) att allt blir automatiskt. Man kan inte fota i RAW, man kan inte kontrollera autofokusen. Det senare tycker jag är en stor nackdel.

Jag undviker därför alltid full-Auto men använder ibland P-läget.

Att få hjälp att välja tid, bländare och ISO kan nog vara bra, speciellt om man är lite ny.

Problemet med full-Auto är (åtminstone på Canon) att allt blir automatiskt. Man kan inte fota i RAW, man kan inte kontrollera autofokusen. Det senare tycker jag är en stor nackdel.

Jag undviker därför alltid full-Auto men använder ibland P-läget.

Ja, jag håller med, tänkte inte ursprungligen på att D3100 har grönt autoläge. Bättre att köra på P.
Eventuellt i kombination med att man slår på AF-ON läget för AE-L knappen på baksidan i kombination med följande autofokus. Dvs man trycker på AF-ON för att ställa avståndet, och på avtrycket för att ta bilden, och behöver man följande fokus är det bara att fortsätta hålla inne AE-L medan man tar bilder. Tar en stund att vänja sig vid dock.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto