Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Byta upp sig?
- Trådstartare Jailer
- Start datum
lonian
Aktiv medlem
Då du redan äger en Nikon så kan du ju använda det objektivet till nästa kamera, om du fortsätter på Nikon. Nikon D7000 serien kommer du uppleva känns mer professionell än D3000 serien.
Jag gick själv från Canon D1000, till Nikon D5000 och sedan vidare till Nikon D7000. Kan säga av crop kamerorna gillar jag D7000 bäst. Därefter tog jag ett kliv till fullformat.
Jag gick själv från Canon D1000, till Nikon D5000 och sedan vidare till Nikon D7000. Kan säga av crop kamerorna gillar jag D7000 bäst. Därefter tog jag ett kliv till fullformat.
unoengborg
Aktiv medlem
Inte lönt. För lite skillnad
Ska du byta till Canon byt till fullformat som t.ex. 6D eller åtminstone något med Canons senaste APS-C sensorer som 750D/760D
Ska du byta till Canon byt till fullformat som t.ex. 6D eller åtminstone något med Canons senaste APS-C sensorer som 750D/760D
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Har man bara kitobjektivet 18-55 och ev en billigare telezoom kan man byta märke helt fritt då man sannolikt vill uppgradera objektiven också då enbart kamerabyte inte ger så mycket.
Frågan blir varför man vill byta och vad man söker i den nya utrustningen - utan vetskap om detta går det inte att ge ett bra svar tyvärr.
Frågan blir varför man vill byta och vad man söker i den nya utrustningen - utan vetskap om detta går det inte att ge ett bra svar tyvärr.
ErlandH
Aktiv medlem
Har man bara kitobjektivet 18-55 och ev en billigare telezoom kan man byta märke helt fritt då man sannolikt vill uppgradera objektiven också då enbart kamerabyte inte ger så mycket.
Har man bara kitobjektivet 18-55 och ev en billigare telezoom är det nog nya objektiv man ska satsa på i första hand, inte ett nytt hus.
djungel
Aktiv medlem
D3100 är ingen dålig kamera. Anledning till att byta upp sig är väl främst om man måste fotografera minst 6 bilder i sekunden och om man behöver knappar och rattar för alla de inställningar som finns i menyn på D3100.
Bildkvaliten i sig är marginell mellan D3100 och D7200 eller liknande med de objektiv du har.
Vill du byta upp dig riktigt så byt till D7100/D7200 och några skarpa objektiv samt fotografera RAW och lär dig t.ex. Lightroom.
Det är dock alltid ens kunskaper som man i första hand behöver uppgradera
Fast visst är det kul med en finare kamerera men om man tror att det automatiskt blir märkbart bättre bilder kommer man att bli besviken.
Bildkvaliten i sig är marginell mellan D3100 och D7200 eller liknande med de objektiv du har.
Vill du byta upp dig riktigt så byt till D7100/D7200 och några skarpa objektiv samt fotografera RAW och lär dig t.ex. Lightroom.
Det är dock alltid ens kunskaper som man i första hand behöver uppgradera
Fast visst är det kul med en finare kamerera men om man tror att det automatiskt blir märkbart bättre bilder kommer man att bli besviken.
Hankki
Aktiv medlem
Nu har det dock inte kommit upp vilka objektiv han har.Bildkvaliten i sig är marginell mellan D3100 och D7200 eller liknande med de objektiv du har.
djungel
Aktiv medlem
Nu har det dock inte kommit upp vilka objektiv han har.
Nej det hur du ju rätt i. Men en kvalificerad gissning är väl kitobjektiv och kanske något till.
eskil23
Aktiv medlem
Jag märkte ett klart lyft i bildkvalitet när jag bytte från D5100 till D7100. Men det största lyftet var funktionalitet och handhavande. Om man byter från D3100 så kommer man att få samma lyft i bildkvalitet, men ett ännu större lyft i funktionalitet och handhavande.
djungel
Aktiv medlem
Jag märkte ett klart lyft i bildkvalitet när jag bytte från D5100 till D7100. Men det största lyftet var funktionalitet och handhavande. Om man byter från D3100 så kommer man att få samma lyft i bildkvalitet, men ett ännu större lyft i funktionalitet och handhavande.
Jag bytte också från D5100 till D7100 och inte ens när jag idag jämför likvärdiga bilder kan jag säga vilken kamera de skapats med. En bild tagen i mörka förhållanden och med ISO över 1600 hade jag nog kunnat särskilja. I övrigt håller jag helt med dig.
Jailer
Medlem
Oj. Många svar.
Jag sitter på ett 18-55 Nikon objektiv samt ett 55-200 DX VR objektiv.
Får ut ganska mycket av de båda tycker jag.
Funderade mest på om det var värt att byta kamera mot något annat för att få till lite "proffsigare" bilder.
Som det är nu känns det som att kvaliteten på bilderna inte riktigt kommer upp till de förväntningarna jag har.
Har bara lagt upp några bilder för att få respons än så länge.
andreascossi.500px.com om ni vill kika.
Jag sitter på ett 18-55 Nikon objektiv samt ett 55-200 DX VR objektiv.
Får ut ganska mycket av de båda tycker jag.
Funderade mest på om det var värt att byta kamera mot något annat för att få till lite "proffsigare" bilder.
Som det är nu känns det som att kvaliteten på bilderna inte riktigt kommer upp till de förväntningarna jag har.
Har bara lagt upp några bilder för att få respons än så länge.
andreascossi.500px.com om ni vill kika.
djungel
Aktiv medlem
Spontant efter att ha sett bilderna skulle jag vilja påstå att det saknas lite skärpa vilket du kan förbättra genom bildbehandling och bättre objektiv. I något fall är det för mycket kontraster vilket du kunna åtgärda genom att fotografera RAW och fixa skuggor/högdagrar i t.ex. elements eller lightroom. Jag tror inte att enbart en finare kamera ger dig det du önskar. Dessutom är flera bilder tagna i svagt eller disigt ljus vilket ger just de bilderna.
Blixt, stativ, bildbehandlingprogram, bättre objektiv, bättre kunskaper mm ger mer. Men visst är det kul med en fin kamera och om det innebär att du lägger mer tid på att fotografera så blir det därmed på sikt även bättre bilder.
Blixt, stativ, bildbehandlingprogram, bättre objektiv, bättre kunskaper mm ger mer. Men visst är det kul med en fin kamera och om det innebär att du lägger mer tid på att fotografera så blir det därmed på sikt även bättre bilder.
Jailer
Medlem
Spontant efter att ha sett bilderna skulle jag vilja påstå att det saknas lite skärpa vilket du kan förbättra genom bildbehandling och bättre objektiv. I något fall är det för mycket kontraster vilket du kunna åtgärda genom att fotografera RAW och fixa skuggor/högdagrar i t.ex. elements eller lightroom. Jag tror inte att enbart en finare kamera ger dig det du önskar. Dessutom är flera bilder tagna i svagt eller disigt ljus vilket ger just de bilderna.
Bra tips. Stativ är på ingående. Blixt på sikt. Har börjat pilla lite i photoshop och försöker lära mig. Men det lär ta sin tid.
unoengborg
Aktiv medlem
Bra tips. Stativ är på ingående. Blixt på sikt. Har börjat pilla lite i photoshop och försöker lära mig. Men det lär ta sin tid.
Photoshop har en ganska tuff startsträcka, om jag hade varit som du hade jag börjat med Lightroom eller Capture One Pro som är mera riktade till fotografer och om bilderna du visat är representativa kan du nog göra 99.9% av allt du behöver göra i efterbehandling i något av dessa program. Photoshop är mera aktuellt om du t.ex. gör produktfoton och behöver kombinera olika bilder, eller flytta föremål medan Lightroom och Capture One Pro mera fokuserar på arbetsflöde för att göra den fotograferade bilden bättre och på katalogisering av bilder.
I övrigt är fotokurs nog mera givande för dig än ny kamera
Jailer
Medlem
Photoshop har en ganska tuff startsträcka, om jag hade varit som du hade jag börjat med Lightroom eller Capture One Pro som är mera riktade till fotografer och om bilderna du visat är representativa kan du nog göra 99.9% av allt du behöver göra i efterbehandling i något av dessa program. Photoshop är mera aktuellt om du t.ex. gör produktfoton och behöver kombinera olika bilder, eller flytta föremål medan Lightroom och Capture One Pro mera fokuserar på arbetsflöde för att göra den fotograferade bilden bättre och på katalogisering av bilder.
I övrigt är fotokurs nog mera givande för dig än ny kamera
Tackar för tipsen och den konstruktiva kritiken! Tar det till mig och ska sätta mig in i något av programmen. Fotokurs får man väl kika på om det finns någon i närheten.
Kent Helgesson
Aktiv medlem
Tackar för tipsen och den konstruktiva kritiken! Tar det till mig och ska sätta mig in i något av programmen. Fotokurs får man väl kika på om det finns någon i närheten.
Köper du en ny kamera i 7000-serien så ingår det en introduktionskurs på den kamera du köpt.
Jag skaffade en D7100 och gick kursen , ca 2 tim , och det gav mig en hel del.
Börja sedan med tex Nikon ViewNX2 som följer med kameran , eller tanka hem prg från Nikon.
När du fattat principen och tycker att det är kul , kan du gå över till Lightroom eller Photoshop med 30 dagars provtid gratis.
unoengborg
Aktiv medlem
Hittar du inget i närheten finns det ju annars massvis med bra info på youtube eller moderskeppet men det är förstås roligare att gå kurs och träffa och lära tillsammans med andra fotointresserade.
Börja med att gå över till att fotografera i RAW, om du inte redan gör det, så har du mycket större möjligheter att få bra resultat.
Kent Helgesson
Aktiv medlem
Hittar du inget i närheten finns det ju annars massvis med bra info på youtube eller moderskeppet men det är förstås roligare att gå kurs och träffa och lära tillsammans med andra fotointresserade.
Börja med att gå över till att fotografera i RAW, om du inte redan gör det, så har du mycket större möjligheter att få bra resultat.
Bra där att tipsa om att fota i RAW! Använd ALDRIG auto och fota ALLTID i RAW!
Då blir du tvungen att använda ett redigeringsprg. för att få fram bilderna. Det lär du dig massor på!
Lycka till!
Hankki
Aktiv medlem
Testa moderskeppet guld en månad eller två, kostar en hundring i månaden, och allra först kan före du betalar kan du se vilka gratis filmer de har. De har allt möjligt och även förklarar varför i många fall. Det mesta är ju inriktat på adobes program men vissa saker fungerar ju lika i andra också.