Goran skrev:
Mikael,
jag skulle vara tacksam om du gjorde om testet med
korrekt exponerade bilder,
vore verkligen intressant att se hur det egentligen ser ut mellan 5D och D200 vad gäller brus i jpg och raw vid högre ISO,
Nu kommer det intressanta. Bilden/motivet är uppmätt med en Minolta mätare, Canon klarar av att exponera motivet efter de uppätta värdena. Nikon gör det inte.
Eftersom 1600iso är 1600iso och dessa värden bländare och tid skulle användas vid exponering av en film så håller inte Nikon därmed några 1600iso.
Så om jag nu skall exponera rätt betyder det att jag får antingen öppna upp gluggen något eller längre exponeringstid. Då är det inga 1600iso jag exponerar efter med Nikonkameran utan ett lägre iso.
Så Göran och ni andra- hur skall vi nu gå vidare?
Jag kan göra om testet idag, jag kan backa upp min Minolta exponeringsmätare med en ytterliggare lös exponeringsmätare så vi vet att ljuset som träffar motivet är det ljus som inställningarna av kamerorna skall ske efter.
Erfarenhetsmässigt från Domkyrkan och även med detta motiv så kräver Nikon d2x en längre exponeringstid eller att man öppnar upp med upp till ett steg, likaså nu Nikon 200.
DETTA BETYDER ATT KAMERAN INTE HÅLLER 1600 ISO utan SNARARE KANSKE 1000-1200iso
Då är det knappast en brustest vid ett givet isotal jag utför.
Eller hur????
Jag lägger därmed upp 2 filer och återkommer med var dessa kan hämtas. Dessa filer är strikt exponerade manuellt alltså efter de värden som 1600iso utgör och inte de värden som kamerans ljusmätare har mätt upp vid en given bländare.
Mikael