Annons

Brusbild hos Nikon 200 ,5d

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
I Capture får man ju för fasen med när man köper kameran, och vem skulle köpa det efteråt???
Själv tycker jag det är helt värdelöst, då det knappt finns några redigeringsmöjligheter alls. Jag hade gärna sett fler i Camera Raw också, men de duger rätt bra.

Hej

Om jag har förstått det rätt så är det PictureProject som med följer D200. Nikon Capture som är Nikons professionella program för redigering får man betala för.

Snart kommer Capture NX som ersätter Capture, nog ett bra program.

MVH

Omar

Omar skrev:
Hej

Jo jag vet, men då förlorar man lite i kvalite, troligtvis väldigt lite, men fotar man i RAW vill jag i alla fall ha max kvalite. Dock smidig funktion om man vill ha plats för fler bilder på kortet

MVH

Omar

tveksamt om det är synbart,
om du vill rädda en bränd högdager eventuellt,
har inte sett nån seriös jämförelse på det dock,

johan_w skrev:
Kan någon förklara varför dessa bilder så så mycket mycket bättre ut?
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD200

Inte alls det slags brus som finns i macrobilds hög-iso brus test. Finner jag konstigt.

Johan jag har redan svarat på din fråga, gå en sida tillbaka.
här får du svaret en gång till
Killarna på cyberphoto är duktiga, men att testa 1600iso eller 3200iso med två 300W halogenlampor är inte utslagsgivande. Här får du utjämningseffekt, hög signalnivå samt bilderna är tagna i jpg.
Ungefär som att testa 3200iso på en badstrand en solig dag.
Mitt motiv står i ett hörn med endast en lampa hängande i taket. Låg ljusintenitet.
Mikael

PS jag ser redan i 100% utsmetning och brus i cuberphotos bild, se detaljer som är mörka, kamera, mörka ytor bakom kameran etc.

Senast ändrad:
epep skrev:
Intressanta tester Mikael!
Jag misstänker att nikon valt att inte skärpa jpeg-bilderna så hårt för att minska det upplevda bruset.

D200 är ingen konsumentkamera som D50, som ger "färdiga" bilder för utskrift ur kameran, en mindre skärpt bild underlättar postprocessen, vill man göra en extern brusreducering så gör man det förståss före skärpningen..

och man KAN öka skärpningen i kameran OM man vill..

Bilder från D200 svarar mycket bra på skärpning utan att bruset framträder signifikant.

johan_w skrev:
Du får väl höja luminansen på din skärm. ;)

Nu har jag en svag aning om att du inte tycker om vad du läser, jag föreslår att du kommer med bättre genomtänkta förslag- eller hur.

Eftersom jag inte kan låna cyberfotos bilder ger jag dig följande förslag, ta ner en lågisobild 100-200 iso lägg den brevid en 1600 eöller 3200iso, så kommer även du se vad brusredusering gör med bilden
Mvh Mikael

macrobild skrev:
Nu har jag en svag aning om att du inte tycker om vad du läser, jag föreslår att du kommer med bättre genomtänkta förslag- eller hur.
Jag tror bara att han gjorde som jag brukar, försökte vara rolig men det blev liksom för mig inte så bra.

FOTO har som bekant testat D200 i förra numret:

"på det hela taget presterar D200 mycket bra vid höga känsligheter. ISO 800 går utmärkt att använda även för riktigt stora utskrifter (A3) och ISO 1600 fungerar väl upp till A4-format. Bruset märks mest i skuggpartier. Mellantoner och ljusa motivdelar drabbas betydligt mindre."

Testaren säger också att ISO 800 på D200 motsvarar ungefär ISO 500 hos D2X.

Goran skrev:

"på det hela taget presterar D200 mycket bra vid höga känsligheter. ISO 800 går utmärkt att använda även för riktigt stora utskrifter (A3) och ISO 1600 fungerar väl upp till A4-format. Bruset märks mest i skuggpartier. Mellantoner och ljusa motivdelar drabbas betydligt mindre."

Raw eller jpg när de testade?
Mikael

D2x blev betydligt bättre i jpg och högre iso efter en uppdatering som kom innan jul. Raw bilderna däremot ser lika illa ut vid högre iso. Det vittnar bara om att Nikon laborerar med sin brusredusering i kameran.Det är alltså likadant där-jag får bättre bilder med mindre synligt brus men skärskådar man bilden så är den jäkligt utsmetad jämfört med en lågisobild..
Rawbilden i högt iso ser därmed förfärlig ut jämfört med min 5d
Mikael

Senast ändrad:
Goran skrev:

skulle nog säga att det är ungefär som förväntat,

A4 på ISO 1600 e helt ok,
man får ju till och med sampla ner bilden lite vid 30x20 och 300 DPI, och bruset döljs därmed,

A3 på ISO 800 duger också,

men som sagt, det beror ju på vilka krav man har,
med Canon 5D så klarar man lite större förstoringar på högre ISO,

Avslutningsvis innan jag går och lägger mig. Fotograferar man i raw så ger Canon 5d med två olika rawkonverterare på 3200iso samma brusbild och detaljnivå som en Nikon 200 inställd på 800iso.Detta kan vara av värde vid vissa fotograferingar, exv sport etc.
Fotograferar man i jpg och låter kameran sköta uppräkningen, kontrastkurva, och skärpning så ser jpg bilderna bättre ut från 200.
Hur mycket detaljåtergivningen blir lidande i höga iso tal och hur mycket man ser det i en bild är svårt att avgöra om man inte har en referensbild tagen med exv 5d och utskrift sker från de båda..

Att Canon har en fördel vad det gäller brus betyder inte att Nikon är dålig. Men liksom optik som inte tecknar skarpt kant till kant så finns skillnaderna.
Dessa skillnader blir mer påtagliga om man fotograferar i raw.Om Nikon egen programvara skulle kunna påverka rawbilden till det bättre låter jag vara osagt eftersom jag inte har testat den senaste versionen..
Godnatt
Mikael

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar