Annons

Bra bilder på fest

Produkter
(logga in för att koppla)

Theo Pütger

Avslutat medlemskap
Hej hej, mitt första inlägg här.

Jag var på en inflyttningsfest hos en kompis i helgen och blev "anlitad" som fotograf.

Min fråga jag har är; Hur tar man bra bilder på fest?

Bilderna jag tog blev antingen suddiga när jag inte använde blixt eller kalla och tråkiga när jag använde blixt.

Jag vet inte om man kan använda nåt läge på kameran eller nåt men jag använde mig av autoläget och den tyckte tydligen att det var för dåligt ljus i rummet så mycket blixt användes om man säger så.

Jag läste lite här i forumet att man kan rikta blixten upp i taket eller liknande men detta går ju inte med min kamera. Har exprimenterat lite hemma genom att sätta ett finger för blixtlampan och fått hyfstade resultat men vet inte om detta funkar på fest eller dyl.

Någon som har lite tips?

Jag har en vanlig digitalkamera vid namn Canon Powershot A70, inget märkvärdigt direkt.
 
Ett enkelt tips:

Om du använder blixt, se till att ha en lite längre slutartid än vad kameran föreslår på automatiken. Resultatet blir mycket naturligare bilder eftersom lite av det "vanliga" ljuset får spela in då.

Om du har en ganska lång slutartid så efter blixten slagit så "skaka" till kameran. Du får då läckra ljus-streck av belysningen i rummet. Ger lite action i bilden!
 
Kul - det måste jag testa! Har du några bilder o dela med dig av där du "skakat" kameran :)



Jest skrev:
Ett enkelt tips:

Om du använder blixt, se till att ha en lite längre slutartid än vad kameran föreslår på automatiken. Resultatet blir mycket naturligare bilder eftersom lite av det "vanliga" ljuset får spela in då.

Om du har en ganska lång slutartid så efter blixten slagit så "skaka" till kameran. Du får då läckra ljus-streck av belysningen i rummet. Ger lite action i bilden!
 
Tack Joakim för svaret, detta måste jag testa nästa gång jag får tillfälle, låter lite små jobbigt ändå men det ska nog funka.

Finns det fler tekniker eller liknande som man kan testa?

Skaka kameran är ju inget svårt att göra på fest om man säger så, men vad jag om belysningen är lite annorlunda i olika rum då och jag inte vill gå omkring och mixtra med olika inställningar... Det kanske inte går.. hehe :D
 
haha!! testade lite nu och bilderna blev ju jättebra!! mycket bättre än om man hade använt autofunktionen, tom så bra att man kanske ska använda det ute till vardags oxå nästan(inte men ändå :)!
 
Titta under de bilder jag lagt upp, där finns en konsert-bild som är tagen på detta sätt, eller nästan iaf. Principen är densamma, fast man snurrar kameran lite! Häftig effekt
 
Att ändra vitbalansen till inomhusläge eller blixtläge har hjälpt mig ibland. Åtminstone för att få lite naturligare färg på hudtoner.

Annars lät tipset med att röra kameran kanon! Synd bara att jag inte kan göra den inställningen med den kamera som jag har... Men förhoppningsvis snart så. =)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.