Sven Blomquist
Aktiv medlem
Allmänt accepterad definition på högupplöst
För kvalitetstryck, typ kataloger och bättre magasin, krävs 300 dpi för att trycket skall bli bra. Tryckare accepterar vanligtvis inte lägre. Hur stor filen blir beror sedan på hur stor bild som skall tryckas.
Här från instruktioner för en skoltidning:
"Högupplösta bilder för tryck
I trycket är bildkvalitén en viktig faktor. Bilder måste ha tillräcklig upplösning för att tryckas väl. För enkelt tryck - utan förstoring av bild - kan 150 dpi vara lagom. För bättre tryck 300 dpi. Ska bilden exempelvis fördubblas, så ska den hämtas in med dubbel upplösning. Filerna kan bli stora men det ger bättre resultat."
Om jag räknat rätt så krävs 6,4 Mb för A4, dubbelt för A3 osv.
För kvalitetstryck, typ kataloger och bättre magasin, krävs 300 dpi för att trycket skall bli bra. Tryckare accepterar vanligtvis inte lägre. Hur stor filen blir beror sedan på hur stor bild som skall tryckas.
Här från instruktioner för en skoltidning:
"Högupplösta bilder för tryck
I trycket är bildkvalitén en viktig faktor. Bilder måste ha tillräcklig upplösning för att tryckas väl. För enkelt tryck - utan förstoring av bild - kan 150 dpi vara lagom. För bättre tryck 300 dpi. Ska bilden exempelvis fördubblas, så ska den hämtas in med dubbel upplösning. Filerna kan bli stora men det ger bättre resultat."
Om jag räknat rätt så krävs 6,4 Mb för A4, dubbelt för A3 osv.
Så om Nikon på sina nästa kameror har en ny inställning som heter "Face priority = only semihappy faces" så väljer du denna eftersom kunden inte köpt något annat än "lite bröllopsbilder". Så några bilder på happy people ska man inte släppa gratis... Dom kan man försöka sälja på kund i efterhand riktigt dyrt.??
Förstår fortfarande inte varför man väljer att droppa upplösningen... Det är inte så att du bara vill ta parti??
Fotografen har ju dessutom gjort en del riktigt tajta "croppningar" på bilderna i en tänkt 2fotobok... Tog ner upplösningen ytterligare. Hade det varit full upplösning så hade det ju inte blivit några "problem"...
Nu är det ju inte främst en fotobok på 60x30 cm jag tänker på utan en större canvas print...