Teodorian
Aktiv medlem
Som redan har tagits upp tidigare i tråden, 62.400kr för 52 dagars jobb är inte fy skam. Utslaget på 260 arbetsdagar (som är vad de flesta heltidsanställda jobbar) blir det 312.000 per år efter skatt. Genomsnittslönen i Sverige 2007 var c:a 215.000.
Jo, jag inser att det nog är svårt att ha varje vecka uppbokad med bröllop spritt över året, men om man nu är en erkänt duktig fotograf kan man nog ta ut mer än 3000kr per bröllop. Dessutom kan man ju fortfarande erbjuda mervärdestjänster som utskrifter, säker lagring etc. för en tilläggskostnad.
Sen kan jag inte riktigt förstå varför Tore mfl känner att de så provocerande behöver attackera de som vill behålla sina gamla affärsmodeller. Om det är så att Tore har fullständigt rätt i det han skriver, jag då kommer de som vill vara kvar i branschen att naturligt behöva anpassa sig. Och om det finns en marknad för båda modellerna, ja då behöver de inte ändra sig. Jag ser inte riktigt varför det behöver bli så mycket irritation över detta!
Dessutom, om nu alla de som förespråkar den "nya" modellen har rätt, desto bättre för er om färre av de andra överger den "gamla" modellen. Då får ni det lättare att ta marknadsandelar!
För vem är det mest provocerande: för traditionalisterna att få påbudet att lämna ut bilder på CD/DVD eller för digitalisterna att se traditionalisterna vägra göra det?
Tror du på allvar att den gängse, traditionella, "analoga", modellen där fotografen endast säljer sina tagna foton i form av förstoringar (med eller utan ram) och fotoalbum i tex läder kommer att vara livskraftig om 10-20 år?
Tror du på en revival för film, LP-skivan och VHS också?!
Senast ändrad: