Jag tror att det finns goda skäl till varför denna diskussion kan bli milslång utan att egentligen komma någon riktig stans. Ni märker att ni är oense, men med jämna mellanrum håller ni med varandra och säger att dåliga bilder inte levereras och att kunden blir glad.
Det är ju naturligtvis för att ni alla lyckas att ge kunden det som de önskar. Fast på olika sätt. Och det är väl toppen. Om kunden är nöjd och om fotografen är nöjd och tjänar pengar så vad är egentligen problemet med att alla fotografer gör lite olika, och levererar olika produkter? Uppenbarligen finns det ett stort spann av kunder och jobb, där många fotografer får plats. Antingen så riktar ni er till olika kundsegment, eller också så lyckas ni helt enkelt få samma kundsegment att tycka att just er lösning är bra och passar dem.
Så måste det ju vara eftersom ni båda/alla har just er produkt som får er verksamhet att snurra runt.
Det tycks vara uppenbart att det går att sälja bröllopsfoton med olika koncept. Och alla koncept passar inte alla fotografer.
Det är nu jag egentligen åter landar i mitt första inlägg, startinlägget. Jag är ju TS. För vad ska just jag, som fortfarande inte fått ordentlig snurr på verksamheten göra? Steg ett är ju att över huvud taget kunna få chans att "sitta" med en kund och redogöra varför jag levererar min produkt på det sätt som jag gör. Och för att göra det måste jag få min marknadsföring att vara funktionell och den måste redogöra för och snyggt presentera min produkt. Så att den blir lockande. Det räcker inte att bara tänka konstnärligt. Och vad jag kan se, så om man bara googlar, så erbjuder många fotografer väldigt många bilder. Jag kan också konstatera att om jag inte visste bättre - så låter det väldigt lockande! Det låter mustigt att få 1000 bilder, jämfört med bara 100 bilder. Och jag som nu inte har 100-tals bröllop i ryggen kan just få en brant uppförsbacke om jag bara rätt och slätt skriver att jag levererar 100 bilder. Ska jag erbjuda färre bilder så måste jag, som Mattias skrev i början, erbjuda något annat som kompenserar. Hade jag haft 40 år bakom mig så hade jag lätt kunnat kompensera med att jag har så mycket kunnande och erfarenhet att jag vet vilken produkt som går hem bäst. osv osv.