Uffe_Nordholm
Aktiv medlem
Jag tycker det hela hänger på vad kunderna ser som 'slutprodukt'. Om de vill ha bilder på papper för bokhylla eller att hänga på väggen är dessa slutprodukten, medan om de aldrig kommer att visa bilderna med annat än datorn är de digitala filerna slutprodukten.
Som fotograf hänger ditt rykte (till viss del) på slutproduktens kvalitet, och om du inte har kontroll över alla steg i kedjan kan ditt rykte solkas av att tidigare kunder har valt att låta dig leverera filer på CD, som de sedan skriver ut där det är billigast (och sannolikt kommer kvalitén att bli lidande).
Om du däremot levererar bilder på papper (om det är det kunderna vill ha som slutprodukt) har du kontroll över alla steg i processen och ditt rykte kan inte solkas av att kunderna väljer ett taskigt labb för utskriften. Om ditt rykte solkas av din egen inkompetens/klantighet/snålhet är en annan sak.
Jag kan tänka mig att det finns ett sätt att visa för kunderna hur stor påverkan utskriften på papper har för bildernas slutliga kvalitet: låt ett billigt och ett dyrt labb skriva ut exakt samma bildfil, och visa resultatet för kunderna. Om de då väljer ett billigt labb vet de åtminstone vad de kan vänta sig.
Som fotograf hänger ditt rykte (till viss del) på slutproduktens kvalitet, och om du inte har kontroll över alla steg i kedjan kan ditt rykte solkas av att tidigare kunder har valt att låta dig leverera filer på CD, som de sedan skriver ut där det är billigast (och sannolikt kommer kvalitén att bli lidande).
Om du däremot levererar bilder på papper (om det är det kunderna vill ha som slutprodukt) har du kontroll över alla steg i processen och ditt rykte kan inte solkas av att kunderna väljer ett taskigt labb för utskriften. Om ditt rykte solkas av din egen inkompetens/klantighet/snålhet är en annan sak.
Jag kan tänka mig att det finns ett sätt att visa för kunderna hur stor påverkan utskriften på papper har för bildernas slutliga kvalitet: låt ett billigt och ett dyrt labb skriva ut exakt samma bildfil, och visa resultatet för kunderna. Om de då väljer ett billigt labb vet de åtminstone vad de kan vänta sig.