dloow
Avslutat medlemskap
Jag har fotat bröllop under 40 år och har lärt mig att jag ”bestämmer” vad kunden kunden vill ha. I början tog jag en rulle med tolv bilder och brudparet fick åtta i ett dragspel. Då var all nöja med det.
Sedan var det en period på 70-80 talet när brudparet fick en ask med 100 st 10x15 cm bilder, perfa, precis vad dom behövde.
Sedan har det rullat på och idag så tar jag kanske 1000 bilder och kunden får en färdig bok med 50-150 bilder, utan möjlighet att se resten av bilderna.Det passar de allra flesta utmärkt, lagom många bilder och inget extra arbete för de stressade nygifta.
När jag förklarar att jag är bättre på att välja ur ett konstnärligt, bildkvalitetsmässigt och innehållsmässigt perspektiv så köper dom det. Dom fattar att jag är experten som har erfarenhet, dom har ju (oftast) bara varit med en gång.
När jag förklarar att OM dom vill vara med och välja så betalar dom extra och det kommer att ta mycket mer tid i anspråk, både för mig och för dom, då viker sig nästan alla.
Det finns såklart också kunder som verkligen vill bestämma allt själva och då ger jag ett pris för detta. Kunden har alltid rätt, men behöver ofta få goda råd från ett proffs.
Här tror jag du har enorm fördel av att du fotat i 40 år. En ny fotograf kan inte luta sig på de försäljningsargumenten, eftersom det inte ens ges tillfälle att få sitta ner och förklara. Jag önskar och hoppas att man som ny inte måste leverera 1000 bilder för en hel dag, men det kan vara svårare att vara övertygande om det saknas 40 års erfarenhet i ryggen.