jag antog att du bara ville provocera - men så kanske missförstod jag dig , kanske försår du inte hur skrattretande ditt inlägg är för mig som lever på att sälja Bilder, inte knäppa o hysta iväg på en CD bara för att kunden tror att han/hon tror att det är det dom vill ha.
Har inte mött ngn kund eller blivande kund som vet varför dom vill ha bilderna "högupplöst på CD" , om jag frågar så är det bra bilder dom vill ha - och det vi ska leverera.
Vi säljer en upplevelse , från planering av fotografering, till färdig bild, presenterad på lämpligt bilbärande medium ev ramat och klart.
Våra kunder känner sig trygga i att vi hjälper dom hela vägen fram till ett färdigt resultat.
"vem som helst kan ta porträtt och bröllopsbilder av god kvalitet" - nja det är ju inte riktigt så , men pricis så sa man på 70-talet då systemkameran blev var mans egendom. Många yrkesfotografen var oroliga för konkurrensen från morbror Rune som har en så´n bra kamera.
Liknande resonemang fördes då färgfilmen kom - inte skulle yrkesfotografen syssla med det - det var ju svartvitt dom kunde och färg tog folk på semestern.
Och vad är det nu? - alla har en bra kamera och kan ta bra bilder!
- Men då får väl vi yrkesfotografen vara bättre om vill fortsätta!
Det är väl bildskapare vi är och inte "knäppare"? STOLTHET för yrket!
Det är väl det vi får betalt för?
För övrigt anser jag att matissen har helt rätt !
Jag upprepar mitt huvudbudskap: Min inställning är att
1) Fotografyrket under digitaleran alltmer har kommit att avprofessionaliseras,
2) Alltfler klarar av sina fotobehov på egen hand eller genom vänner och bekanta utan att professionella fotografer behöver engageras,
3) Kunderna blivit alltmer kunniga, krävande och självständiga i sin efterfrågan varvid det traditionella utbudet med förstoringar och fotoalbum förlorat mycket av sitt självklara tidigare värde som produkter,
4) Digitala produkter som kopior på CD/DVD, bildspel på CD/DVD eller nätet samt webalbum tar en allt större andel av det totala slutproduktsortimentet,
5) Andra produkter dvs fotopresenter som pussel, kalendrar, muggar mm som kunden själv kan välja tar marknadsandelar från de traditionella produkterna,
6) Kunder vill ha valfrihet och - inte minst i dessa krisdagar - produkter som är prisvärda. Det innebär i klartext att alltfler personer vill kunna välja själva hur deras foton skall användas. Detta fenomen är en del i den större digitala omvandlingen där vi idag tex ser att alltfärre köper CD som de lyssnar på i vanlig stereoanläggning medan alltfler laddar ner (lagligt eller olagligt) just de låtar de vill ha och lyssnar på denna blandning i dator, mp3-spelare, i bilen osv. Valfriheten, egenkontrollen och flexibiliteten har kommit för att stanna och utvecklas vidare.
För att vara väldigt tydlig: Jag pläderar inte för att fotografer bara skulle leverera bilder på CD/DVD. Jag argumenterar för mångfald. Om en kund vill ha en utskrift på canvas, ett traditionellt fotoalbum och ett bildspel på DVD skall han kunna få det. En annan kund vill ha en egendesignad coffe table book. Den tredje kunden vill enbart ha och betala för bilder på CD/DVD.
Framgångsrika företag brukar vara duktiga på att att vara lyhörda för svängningar i marknadens behov och följsama till förändringar i efterfrågan. Vad är så laddat med att kunna erbjuda de kunder som så önskar bilder på CD/DVD?