Annons

Brännvidd stillbild kontra video

Produkter
(logga in för att koppla)

eyescan

Aktiv medlem
Hej!

Jag är kanske på fel forum men om någon väl insatt, vänlig själ, kan hjälpa mig så vore jag väldigt tacksam.

Det jag vill veta är vilken brännvidd på min kamera, en fullformats nikon D700 motsvarar när det kommer till tv-kameror. Jag vill alltså kunna reka med min stillbildskamera, vilka utsnitt jag vill ha sedan beställa de tv-gluggar jag behöver. Någon som vet?

MVH
Niklas

Det finns TV-kameror med olika sensorstorlek, de vanligaste är nog 2/3", 1" och 4/3". Du behöver kolla det, innan du kan använda någon jämförelse med din D700.

Det finns TV-kameror med olika sensorstorlek, de vanligaste är nog 2/3", 1" och 4/3". Du behöver kolla det, innan du kan använda någon jämförelse med din D700.

Det är inte riktigt klart vilka kameror det blir men det är i 16:9 och troligen "three 2/3-inch type Power HAD EX CCDs" som det står i någon broschyr. Kan det hjälpa?

/Niklas

Det är inte riktigt klart vilka kameror det blir men det är i 16:9 och troligen "three 2/3-inch type Power HAD EX CCDs" som det står i någon broschyr. Kan det hjälpa?
En sensor av storleken 2/3" är 6,6mm x 8,8mm och borde ha en crop-faktor på ca 4 (3,93).

Information om storlekar på video-sensorer hittar du här.

Som göran och david säger, jag skulle ha skrivit lite tydligare. :)

Och nu har jag researchat lite till och då visar det sig att ett 2/3" chip för 16:9 är 10.4 x 5.9. Vilket borde ge en cropfaktor på ca 3.5. Men i övrigt börjar jag få kläm på det här.

/Niklas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar