Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp - Välja zoomobjektiv med lång brännvidd

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, tum för tum är refraktorer bäst. Dock så lider dom av kromatisk abberation, men tror inte det är så viktigt för vanlig foto. Jag tror att Maksutovteleskop kan ge en riktigt bra bild, även för vanlig foto. MAKen, vad jag vet, lider inte så mycket av optiska fel. Svårigheten är väl att fokusera, som måste göras manuellt.

antar att du nu har en 90graders prisma till maksutoven? går det att få en rak bana? (det borde det väl). manuella fokuseringen är en träningsvana, jobbig, men det går.
 
Jo, tum för tum är refraktorer bäst. Dock så lider dom av kromatisk abberation, men tror inte det är så viktigt för vanlig foto.

Ett högklassigt teleobjektiv för fotografiska ändamål (av refraktortyp, med eller utan telefotogrupp i bakändan) är förmodligen bättre korrigerat än ett refraktorteleskop.

För fotografiska ändmål är det rätt sällan man väljer ett spegeltele istället för ett vanligt teleobjektiv (refraktor) om pengarna inte begränsar.
Det senare kan förvisso kanske också bero på att objektivtillverkarna lägger ner mer resurser på att få fram bra refraktorteleobjektiv. :)
 
antar att du nu har en 90graders prisma till maksutoven? går det att få en rak bana? (det borde det väl). manuella fokuseringen är en träningsvana, jobbig, men det går.

Man kan ha ett 90 graders prisma (eller diagonal) men jag skulle nog ta bort den om jag ska fota. Man kan skruva på kameran direkt på baksidan av teleskopet. Endast för visuellt skulle jag använda diagonalen för att få rättvänd bild.

Ser fram emot att fota med min lilla Maksutov, både astro- och djurfoto. :)
 
Ett högklassigt teleobjektiv för fotografiska ändamål (av refraktortyp, med eller utan telefotogrupp i bakändan) är förmodligen bättre korrigerat än ett refraktorteleskop.

Inte så säker på det. Strehl-värdet på refraktorer är oftast högre - pga av de högre krav stjärnkikare har - än även högklassiska teleobjektiv. Dyrare refraktorer (20000:- och uppåt, dock långt billigare än high-end objrktiv) är mycket bra korrigerade.

här testad mot en canon (tror jag, han vill inte nämna det rent ut tydligen)

https://www.birdforum.net/showthread.php?t=273495&highlight=strehl
 
Inte så säker på det. Strehl-värdet på refraktorer är oftast högre - pga av de högre krav stjärnkikare har - än även högklassiska teleobjektiv. Dyrare refraktorer (20000:- och uppåt, dock långt billigare än high-end objrktiv) är mycket bra korrigerade.

här testad mot en canon (tror jag, han vill inte nämna det rent ut tydligen)

https://www.birdforum.net/showthread.php?t=273495&highlight=strehl

Dom bäst korrigerade teleskopen är apokromstiska (APO), dvs. de har glas med låg dispersion (som FPL53). Jämfört med akromatiska teleskop är APO teleskop betydligt dyrare. Själv letar jag efter en APO på 80 mm öppning och 480mm brännvidd. För detta lär jag betala minst 8000 kr, kanske lite mer uppåt 12000kr. En akromatisk variant hade kostat kanske en fjärdedel.
Fast detta är ju fortfarande billigare jämfört med Canon zoomobjektiv. :)
 
Dom bäst korrigerade teleskopen är apokromstiska (APO), dvs. de har glas med låg dispersion (som FPL53). Jämfört med akromatiska teleskop är APO teleskop betydligt dyrare. Själv letar jag efter en APO på 80 mm öppning och 480mm brännvidd. För detta lär jag betala minst 8000 kr, kanske lite mer uppåt 12000kr. En akromatisk variant hade kostat kanske en fjärdedel.
Fast detta är ju fortfarande billigare jämfört med Canon zoomobjektiv. :)

Jag har en TS (Teleskop Service) apo 480mm f6 triplet, som jag varmt rekommenderar.

använt den här med en hemmagjord teleconverter @672mm
https://500px.com/photo/233468595/s...-urtasun?ctx_page=1&from=user&user_id=1118295
 
Jag har en TS (Teleskop Service) apo 480mm f6 triplet, som jag varmt rekommenderar.

använt den här med en hemmagjord teleconverter @672mm
https://500px.com/photo/233468595/s...-urtasun?ctx_page=1&from=user&user_id=1118295

aha, där ser man. TS Photoline 80/480 med R&P focuser är just den jag tittar på, för runt 800 euro. Kul att du är nöjd med den. Jag vill ha denna för att komplettera mina två andra teleskop, en SCT och en MAK, som har smalt synfält. En APO av denna slag ger ett fantastiskt fält på 4 grader och är väldigt portabelt (vill obsa med den i Chile/San Pedro de Atacama 2019).
 
Uppdaterad lista v2

OK, efter att ha tittar på massa youtubeklipp och läst massor med trådar så har har nu uppdaterat min lista:

Uppdaterad lista
1. Sigma 100-400mm f/5-6,3 DG OS HSM Contemporary (nypris ca. 7 kkr)
2. Sigma 150-600mm f/5-6,3 DG OS HSM Contemporary (nypris ca. 8 kkr)
3. Sigma 50-500mm f/4,5-6,3 APO DG OS HSM (nypris ca. 12 kkr)
4. Sigma 150-500 OS HSM (hittar ej pris)
5. Sigma 150-600mm f/5-6,3 DG OS HSM Sport (nypris ca. 13 kkr)
6. Tamron 100-400mm f/4,5-6,3 Di VC USD (nypris ca. 9 kkr)
7. Tamron SP 150-600mm f/5-6,3 Di VC USD (nypris ca. 9kkr)
8. EF 100-400mm f/4.5–5.6L IS USM (nypris ca 14 kkr, beg. ca. 7 kkr)

Jag tror att det blir en av dessa, den första som kommer på Blocket till ett rimligt pris (under 6 kkr). Jag skulle föredra alternativ 1 och 2 tror jag. Skulle det vara så att jag inte hittar nåt vettigt kommer jag nog satsa på

Reserv
1. EF-S 55-250mm f/4-5,6 IS STM (nypris ca 2 kkr på Elgiganten)
2. EF 70-300mm f/4-5,6 IS II USM (ca 5 kkr)

Tror detta blir bra. Säg gärna till om ni har en kommentar om dessa val.
 
Uppdaterad lista
1. Sigma 100-400mm f/5-6,3 DG OS HSM Contemporary (nypris ca. 7 kkr)
2. Sigma 150-600mm f/5-6,3 DG OS HSM Contemporary (nypris ca. 8 kkr)
3. Sigma 50-500mm f/4,5-6,3 APO DG OS HSM (nypris ca. 12 kkr)
4. Sigma 150-500 OS HSM (hittar ej pris)
5. Sigma 150-600mm f/5-6,3 DG OS HSM Sport (nypris ca. 13 kkr)
6. Tamron 100-400mm f/4,5-6,3 Di VC USD (nypris ca. 9 kkr)
7. Tamron SP 150-600mm f/5-6,3 Di VC USD (nypris ca. 9kkr)
8. EF 100-400mm f/4.5–5.6L IS USM (nypris ca 14 kkr, beg. ca. 7 kkr)
Jag skulle ta bort Sigmas gamla 50-500 ur listan, klart sämre skärpa på längre brännvidder och inte så bra IS.

Tamron 150-600 finns i två versioner. Den nya är, såvitt jag förstår, klart bättre än den gamla. Den äldre versionen ägde jag en månad när den precis kommit och använde sida vid sida med 100-400 mkI på safari. Vid bilder på samma motiv visade Sigma @600 inte högre detaljering än Canon @400.

För övrigt har ett av objektiven på din lista just nu ett NYPRIS under 6000 kr, nämligen Sigma 100-400 som säljs för 5990 kr av Rajala den här veckan.
 
Dessutom så finns det inget aktuellt nypris på EF 100-400 mm f/4,5-5,6L IS USM. Den har ersatts av EF 100-400 mm f/4,5-5,6L IS II USM i butikerna. Den nyare är dock betydligt dyrare. Brukar kosta strax över 20000 kronor.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.