Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Borde inte Sony lägga ner A-mount nu?

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller i stort sett med Sten-Åke MEN så länge de rent dedicerade objektiven med AF till E-mount (mest FE för fullformat) är så få och i vissa fall (normalzoomarna) ganska risiga och dyra (FE 24-70/4) känns det som om Sony står aningen villrådiga.

Tredjepartstillverkare har inte hakat på FE-mount ännu. Dock ser vi att det kommer adaptrar med AF för exv Canons och eventuellt även Nikons gluggar till FE/E-mount.

Många av oss nöjer sig med MF, men så länge objektivparken till A7-serien är så begränsad tror jag inte Sony lägger ned A-mount. Och det kortare registeravståndet hos A7-serien gör att det är svårt att tillverka normalzoomar och vidvinklar som är både ljusstarka och har bra midrange- och kantskärpa.

//Lennart
Men det skumma är ju att när man i en artikel intervjuade en Sony-tekniker om just dessa problem så tonade han ned dessa och pekade istället på att de tyckte det var svårare att få till objektiven med längre brännvidder.

Sony har redan gjort sina investeringar i utveckling av objektiven. De behöver bara komma ut med ett kamerahus vart eller vartannat år för att hålla liv i systemet.

Inte riktigt sant. Vi har ju sett att det bara är en bråkdel av A-mountobjektiven som exv. funkar fullt ut med hybrid-AF modellerna som kommit på senare tid. Så det kan ju vara därför de säger att de ska modernisera objektiven också.

Mjo, fast jag tror inte de får så många nya kunder på det viset. De kan hålla en del av sina befintliga kunder nöjda, men frågan är hur långt det räcker.

När jag köpte min Konica Minolta 7D så tror jag Minolta hade mellan 7-8 % av marknaden. (De lyckades ju hyffsat med avancerade kompakter vid denna tid men var på tok för sena med DFSLR-modellerna och det var för lite för sent. Canon 20D hade 8MP och D7D 6 så de var off side redan då. Seriebildtagningen var långsam och man hade gamla CCD-sensorer när Canon gått över till CMOS redan, vilket visade sig i taskiga brusprestanda på högre ISO. I princip var D7D obrukbar över ISO 400.)

Nu har ju Sony A-mount börjat försvinna från radarn alltmer och man har uppenbarligen svårt att försvara sin gamla tredjeplats trots nya och bra tjockkamerahus. Så det verkar uppenbarligen inte räcka. Folk tror inte längre på A-mount och det verkar inte Sony heller göra. Sony måste nog gå ut på allvar och tala om vad de egentligen vill för det är uppenbart att allt färre är beredda att checka in på det sjunkande A-mountskeppet trotsa att det har sina förtjänster.

Men det skumma är ju att när man i en artikel intervjuade en Sony-tekniker om just dessa problem så tonade han ned dessa och pekade istället på att de tyckte det var svårare att få till objektiven med längre brännvidder.

Vilket lustigt nog strider mot tidigare uttalanden eftersom man p g a registeravståndet redan försökt kompensera med vinklade microlinser i kanten på sensorerna i A7-serien just med tanke på hur kritiskt det blir i vidvinkelområdet.

Givetvis har det viss betydelse för längre brännvidder också, men redan 55/1.8 har ju mycket bra kanstskärpa liksom 70-200/4 ( i alla fall om man jämför med andra fabrikat som tillverkar 70-200).

Så jag tror det uttalandet borde falla under begreppet "nödlögner modell sämre". Vi har ju sett hur bra A7/A7R presterar med så ljusstarka zoomar som Nikon 24-70/2.8 när adapter använts men också att den dedicerade ljussvagare FE 70-200/4 ger bra resultat i midrange- och kantområdena.

Så det är väl bara att göra vidvinkel/normalzoomar längre (längd motsvarande adapter som inte ökar vikten så mycket). Att kränga på en LA-EA4 och haka på stora tunga A-mountgluggar gör ingen glad i längden. Därtill kommer ljusförlusten SLT-tekniken orsakar med den adaptern samt risken för ghosting.

//Lennart

Eftersom jag själv använder E-fattningen skulle jag helst se att de satsar helhjärtat på den i stället för att hålla liv i A-fattningen med konstgjord andning.
------------------------------------------------------------------------------
Sedan kan man ju tycka det är lite lustigt att Sony i sin marknadsföring av de spegellösa kamerorna presenterar det som att alla objektiv med A-fattning är en fullständigt integrerad del av det systemet, och det kan man ju ha olika uppfattningar om ...

Jag har i grunden samma uppfattning, men kan förstå oron och osäkerheten hos A-mountanvändare.

Vad gäller olika uppfattningar om "integrerad del av systemet" så är min uppfatttning klar. Det blir redan i ett relativt kort perspektiv en nödlösning.

//Lennart

Vilket lustigt nog strider mot tidigare uttalanden eftersom man p g a registeravståndet redan försökt kompensera med vinklade microlinser i kanten på sensorerna i A7-serien just med tanke på hur kritiskt det blir i vidvinkelområdet.

Givetvis har det viss betydelse för längre brännvidder också, men redan 55/1.8 har ju mycket bra kanstskärpa liksom 70-200/4 ( i alla fall om man jämför med andra fabrikat som tillverkar 70-200).

Så jag tror det uttalandet borde falla under begreppet "nödlögner modell sämre". Vi har ju sett hur bra A7/A7R presterar med så ljusstarka zoomar som Nikon 24-70/2.8 när adapter använts men också att den dedicerade ljussvagare FE 70-200/4 ger bra resultat i midrange- och kantområdena.

Så det är väl bara att göra vidvinkel/normalzoomar längre (längd motsvarande adapter som inte ökar vikten så mycket). Att kränga på en LA-EA4 och haka på stora tunga A-mountgluggar gör ingen glad i längden. Därtill kommer ljusförlusten SLT-tekniken orsakar med den adaptern samt risken för ghosting.

//Lennart

Ibland har man inget alternativ till Sony-adaptern då det ju inte finns några andra alternativ egentligen än Sigmas långa stabiliserade telezoomar om man vill ha stabilisering på ostabiliserade E-mounthus och det vill man ju garanterat på ett A7-hus med långa telezoomar.

Om du kommer ihåg mitt Sony G 70-400mm som jag testade för något år sedan med adaptern så "ghostade" ju den ordentligt med det objektivet på motiv med exv. ljus text på mörk botten men Mats Lillnors gamla Sigma 150-500mm (som jag ju numera äger) med OS hade inte en tillstymmelse till problem med det. Jag sålde mitt Sony 70-400mm då det inte skulle varit ett bra alternativ ihop med vare sig NEX 7 eller A7r. Men det objektivet tycker jag var bra med mitt stabiliserade A580-hus och det är ju möjligt att det kommer funka bra med A7000 då det ju är ett av objektiven som ska funka med hybrid-AF.

Det kanske är det Sony menar att om man gör objektiven lite längre så blir problemen inte lika stora men då tappar man ju en del av poängen med ett kompakt ekipage.

Eftersom jag själv använder E-fattningen skulle jag helst se att de satsar helhjärtat på den i stället för att hålla liv i A-fattningen med konstgjord andning. Nu vet jag förstås att det inte är fullt så illa ställt med A-fattningen, men jag tror inte det i längden är bra med flera fattningar.

Nu har det ju kommit några fler objektiv i FE-serien i och med 16-35 och 70-200, och de verkar ju inte helt dumma. Får de bara in några fler fasta objektiv kan det nog blir bra :)

Sedan kan man ju tycka det är lite lustigt att Sony i sin marknadsföring av de spegellösa kamerorna presenterar det som att alla objektiv med A-fattning är en fullständigt integrerad del av det systemet, och det kan man ju ha olika uppfattningar om ...

Jag tycker nog A-mount är hyffsat integrerat med E-mount trots allt. Jag tycker det exv. varit skitbra att man fått fasdetekt-AF med exv. mitt Sigma 150-500mm och spegeladaptern. Detta objektiv är rätt linjärt i sin avvikelse så det funkar trots att det är en zoom att mikrojusera denna lite för även mikrojusteringen stöds ju med adaptervariant 2 och 4.

Det är klart att det kommer fler objektiv snart även om det inte går fort. En bra vidvinkelzoom, en ljusstark 85:a och kanske ett 100mm eller 120mm makro vore ju inte heller fel. Jag har ju ett Tamron 90mm och det funkar väl acceptabelt med adaptern men jag skulle vilja ha ett objektiv med lite bättre mekanisk precision än den Tamron 90mm har. Det är inget fel på Tamron rent optiskt men det är väl rackigt om man behöver finlira. En del av dessa hål kommer väl täppas till inom någon månad kan man hoppas..

Det jag undrar lite över är den nya Zeiss-zoom som tydligen kommer bundlas med A7000 om man får tro ryktena. Har jag fattat fel om den bara funkar med APS-C?? Kunde ju annars vara prisvärt om den är bra och man kunde få A7000 med sagda zoom för säg 11 000 spänn (räknat på ett hus för drygt 7000.

Det är en sak jag faktiskt undrar nu och det är om Zeiss kommer fortsätta köra två E-mountspår, ett för APS-C och ett för FF. Jag skulle uppskattat om denna zoom kunde användas på en A7:a också med full teckning för FF. Med den här takten på objektivsläpp undrar man ju om det inte vore bättre att satsa bara på FE nu.

Det är klart att det kommer fler objektiv snart även om det inte går fort. En bra vidvinkelzoom, en ljusstark 85:a och kanske ett 100mm eller 120mm makro vore ju inte heller fel.
För vidvinkel finns ju redan 16-35/4, och ett 90/2.8 macro kommer snart, se Sony Japan. Det kommer även ett 24-240/3.5-6.3, ett Zeiss 35/1.4 Distagon samt ett 28/2 med två vidvinkeladaptrar. Samtliga för EF.

En ljusstark 85:a lyser dock fortfarande med sin frånvaro, men enligt Sonys roadmap så ska de ju släppa en "large aperture prime" senare som ju troligtvis blir en 85:a med tanke på att 35/1.4 och 55/1.8 redan finns. Det finns ju förvisso redan Samyangs 85/1.4, men den saknar AF.

Tycker A-mount med adapter är en ganska vettig strategi för ljusstarka objektiv även på E-mountkameror. Ljusstyrka innebär ju i regel att objektiven både är dyrare och klart större, så det känns inte så konstigt att hänga på en liten adapter till en bråkdel av priset av objektivet för att förvandla lilla begränsade gatufotokameran till ett fullfjädrat DSLR-alternativ (adaptern bidrar ju även med mer balanserad stativfot och klart snabbare spegel-AF).

Dessutom har ju de nya E-mountkamerorna inbyggd sensorstabilisering, vilket gett A-mountobjektiven nytt liv efter att det under ett tag verkade som att optisk stabilisering i objektiven var det enda som gällde.

Visst, en del A-mountobjektiv, speciellt billigare zoomar, kanske har vettigare E-mountersättare idag, men jag tror knappast jag skulle vinna varken storlek, kvalitet, eller AF-hastighet på att ersätta min 70 -200/2.8 till A7 med något native E-mountobjektiv med samma ljusstyrka och brännvidd. Sen är det ju besvärande att 55/1.8 för E-mount inte verkar särskilt mycket mindre än min Sony 50/1.4 med A-mountadaptern...

edit: Har för övrigt själv nyligen sålt mitt 24-70/2.8 A-mount till en A7II-ägare och vi insåg nog båda att det knappast finns lämpligare ersättare på marknaden till E-mount idag ifall man är ute efter samma mångsidiga egenskaper. Om Sony skulle släppa en E-mountversion i samma storleksklass för samma nypris på 18000:- så är väl frågan om det erbjuder något större mervärde mot A-mountversionen av objektivet + en liten adapter som också pressar ut det mesta ur SSM-fokusmotorn.

Finns det e-mountadaptrar som ger något sånär fungerande autofokus med andra objektiv än Sony/Minoltas?

Tycker A-mount med adapter är en ganska vettig strategi för ljusstarka objektiv även på E-mountkameror. Ljusstyrka innebär ju i regel att objektiven både är dyrare och klart större, så det känns inte så konstigt att hänga på en liten adapter till en bråkdel av priset av objektivet för att förvandla lilla begränsade gatufotokameran till ett fullfjädrat DSLR-alternativ (adaptern bidrar ju även med mer balanserad stativfot och klart snabbare spegel-AF).

Dessutom har ju de nya E-mountkamerorna inbyggd sensorstabilisering, vilket gett A-mountobjektiven nytt liv efter att det under ett tag verkade som att optisk stabilisering i objektiven var det enda som gällde.

Visst, en del A-mountobjektiv, speciellt billigare zoomar, kanske har vettigare E-mountersättare idag, men jag tror knappast jag skulle vinna varken storlek, kvalitet, eller AF-hastighet på att ersätta min 70 -200/2.8 till A7 med något native E-mountobjektiv med samma ljusstyrka och brännvidd. Sen är det ju besvärande att 55/1.8 för E-mount inte verkar särskilt mycket mindre än min Sony 50/1.4 med A-mountadaptern...

edit: Har för övrigt själv nyligen sålt mitt 24-70/2.8 A-mount till en A7II-ägare och vi insåg nog båda att det knappast finns lämpligare ersättare på marknaden till E-mount idag ifall man är ute efter samma mångsidiga egenskaper. Om Sony skulle släppa en E-mountversion i samma storleksklass för samma nypris på 18000:- så är väl frågan om det erbjuder något större mervärde mot A-mountversionen av objektivet + en liten adapter som också pressar ut det mesta ur SSM-fokusmotorn.

Tror också det först är nu som det kommer svänga ordentligt för A-mountobjektiv med Sony-adapters på de nya A7-orna och även A7000 med. Stabiliseringen i husen är inte overkill i en värld där objektiv till E-mount (APS-C och FF -objektiven saknar inte sällan stabilisering). Samyangs E-mountobjektiv kommer ju exv. bli mer intressanta nu precis som allt gammalt och då inte minst långa brännvidder som tidigare varit svåra att använda.

Jag tror det finns till Canon men det är väl bara Sonys adapters som ger fasdetekt-AF så jag tror inte Canon-användarna är så där jätteimponerade av prestandan. Det är ju bara Sonys adapters som har den unika fasta spegeltekniken som möjliggör fasdetekt-AF idag med E-mounthusen vad jag vet.

Jag tror det finns till Canon men det är väl bara Sonys adapters som ger fasdetekt-AF så jag tror inte Canon-användarna är så där jätteimponerade av prestandan. Det är ju bara Sonys adapters som har den unika fasta spegeltekniken som möjliggör fasdetekt-AF idag med E-mounthusen vad jag vet.

OK! Tack för det! Det låter ändå lovande för objektiv från Canon och tredjepart som har bildstabilisering inbyggt när de flesta hus i 7-serien inte har det. Metabones har tydligen någon "AF-upgrade" men jag har inte hunnit fördjupa mig i detta.

Betr. Sony a-mount

Har fotograferat i över 50 år nu. Ca. 30 år med analog systemkamera olympus OM2.
Har under de senaste sju åren fotat med Sony systemkameror. Jag gillar att inte göra
som alla andra, där tydligen bara Canon och Nikon gäller. Det tog lång tid för de digitala
kamerorna att komma i närheten, bildkvalitetsmässigt, av de analoga kamerorna.
Jag gillar min Sony A-850 och är nöjd med den. Jag tycker att i denna prylgalna världen
glömmer man bort att det viktiga är att bli en duktig fotograf. Det är inte att ständigt byta
till nya prylar (för dom som har råd) som gör en till en fotograf värd namnet lika lite som
dyra stekpannor gör en till en skicklig kock.

Gammal är äldst.

Det är inte att ständigt byta
till nya prylar (för dom som har råd) som gör en till en fotograf värd namnet lika lite som

Gammal är äldst.

Med all respekt så är nog argumentet du framför det äldsta och oftast skrivna här på FS. Jag har full förståelse för dina åsikter och sympatiserar i stort sett med dem.

Dock tycker jag det är tråkigt att denna slitna sanning nästan alltid dyker upp i teknik- och pryltrådar. Jag tror vi alla är medvetna om vad som gör en till en bra fotograf.

Själv deltar jag för att det är roligt att diskutera förbättringar eller förändringar fast i botten ligger ju givetvis en ambition att "uppgradera" mig själv istället för utrustningen, men trots att jag delar din åsikt i stort blir jag inte irriterad över andras inlägg om de vill byta utrustning ofta. Det är deras pengar och jag hyllar devisen "Lev och låt leva".

Starta gärna en tråd i ämnet.

Mvh//Lennart

PS. Det näst oftast skrivna är "Varför sitter ni här och skriver-ut och fotografera istället" .DS

Har fotograferat i över 50 år nu. Ca. 30 år med analog systemkamera olympus OM2.
Har under de senaste sju åren fotat med Sony systemkameror. Jag gillar att inte göra
som alla andra, där tydligen bara Canon och Nikon gäller. Det tog lång tid för de digitala
kamerorna att komma i närheten, bildkvalitetsmässigt, av de analoga kamerorna.
Jag gillar min Sony A-850 och är nöjd med den. Jag tycker att i denna prylgalna världen
glömmer man bort att det viktiga är att bli en duktig fotograf. Det är inte att ständigt byta

Gammal är äldst.

Svar 2:

A pro pos gammal så finns det ibland verkligt nödvändiga skäl att byta. Efter ett långt yrkesliv som fotograf är inte min rygg och ögon inte samma skick de en gång var.

De små spegellösa FF-kamerorna i A7-serien är inte bara viktmässigt befogade. EVF med förstorad sökarbild och focus-peaking hjälper verkligen till att lägga skärpan där man vill när ögonen blivit mindre skarpa.

A-mounts vara diskuteras och många menar att E/FE-mount skulle prioriteras. Jag tillhör den gruppen eftersom objektivsidan där är ganska eftersatt. Därmed inte sagt att jag anser att A-mount behöver skrotas så länge köpare finns.

Sedan anser jag att det är en överdrift att hävda "där tydligen bara Nikon och Canon gäller". Även om man är äldre gäller det ju att hänga med vad som händer och den relativt vaksamme noterar säkert att dagens teknikforum och utrustningsdito alltmer handlar om andra märken.

Däremot refereras ofta till C och N vid jämförelser eftersom de fabrikaten har en lång och utbredd historik.
Jag har använt Sony A850 och A900 länge men sålde bland annat p g a de överst angivna skälen. Bytte till Sony A7R eftersom jag faktiskt också har ett behov av högre upplösning än 24mp då min inriktning är att göra ganska rejäla printar.

Men att byta för bytandets egen skull är mig både fjärran och befängt. Givetvis håller jag med dig om att är man helt nöjd med sin utrustning så saknas ju praktisk anledning att byta. Men pointen är att det ibland finns verkliga skäl och behov att byta. Och de behoven är individuella.

Mvh//Lennart

Mja...Lite OT blir det, ja som är inne på 63 till hösten bröt handlandet redan efter år 95 då jag köpte en ny Minolta, i skåpet fans 2 st gamla Konica kvar plus några kompakter som jag alltid haft ett gott öga till tack vare sin smidighet och att man upptäckte att dom små inte drog till sig någon uppmärksamhet och inte eller var särskilt stöldbenägna, en Canon hann också passera vilket var roligt att prova ett så omtalat kameramärke, men bilderna skilde sig inte från dom gamla billiga Konica kamerorna vilket gjorde att jag såg med andra ögon framöver.

Kan dock sakna den ungdomliga spänningen man kände när nya modeller kom på löpande band, förhands skriverierna om den kommande A77 ( A-mount )- var ordentligt uppskrivna inte minst från Sony själva, har aldrig riktigt förstått hur flera tillverkare liksom bara törs ösa på med skönmålade teknikgenombrott som inte är sanna, vad är det för vits med 12b/sek när knappt mer än en eller två bilder blir skarpa, jag förstår inte sådan där påstående i reklamen, när man vet att snart hamnar kameran i händerna på många testare runt världen.

Nu har man snart läst om ett par hundra nya sensorpatent från Sony, Nu måste det väl snart vara dags att man får se nått i en kamera också.

//Bengt.

Kan dock sakna den ungdomliga spänningen man kände när nya modeller kom på löpande band, förhands skriverierna om den kommande A77 ( A-mount )- var ordentligt uppskrivna inte minst från Sony själva, har aldrig riktigt förstått hur flera tillverkare liksom bara törs ösa på med skönmålade teknikgenombrott som inte är sanna, vad är det för vits med 12b/sek när knappt mer än en eller två bilder blir skarpa, jag förstår inte sådan där påstående i reklamen, när man vet att snart hamnar kameran i händerna på många testare runt världen.

Nu har man snart läst om ett par hundra nya sensorpatent från Sony, Nu måste det väl snart vara dags att man får se nått i en kamera också.

//Bengt.

12 bps fungerar vid vissa situationer vilket gör att det är svårt att beslå Sony med lögn, men gemene man förleds till att tro att det gäller i alla lägen. Liknande marknadsföring förekommer inom en massa områden dessvärre. Men ssv så gäller det inte inom kameravärlden bara Sonys A-mountkameror utan alla märken. Men förvisso kan 12 bps av många ses som en förledande gimmick.

Ang sensorer tror jag man nog måste erkänna att det skett ganska stora genombrott de senaste åren.
Och här har Sony spelat en av de största rollerna vilket företaget bör ha cred för. Det har ju gynnat såväl A- som E-mount samt andra märken som använder Sonys sensorer.

//Lennart

Svar till Lennart

Om Du försökt att läsa lite mellan raderna på det jag skrev, är det inte avundsjuka jag uttrycker.
Mest prylar måste inte betyda lyckligast. Däremot med "Leva och låta leva" slog Du huvudet
på spiken. Vad jag menar är att man genom denna klappjakt på senaste prylen tär hårt på
jordens ändliga resurser. Försök att vara lite nöjd med det man har och utvecklas som fotograf
istället. Man blir aldrig fullärd.
Jordens resurser är ändliga, dock ej tillverkarnas vinstbegär.
Slutkommenterat från min sida.

Om Du försökt att läsa lite mellan raderna på det jag skrev, är det inte avundsjuka jag uttrycker.
Mest prylar måste inte betyda lyckligast. Däremot med "Leva och låta leva" slog Du huvudet
på spiken. Vad jag menar är att man genom denna klappjakt på senaste prylen tär hårt på
jordens ändliga resurser. Försök att vara lite nöjd med det man har och utvecklas som fotograf
istället. Man blir aldrig fullärd.
Jordens resurser är ändliga, dock ej tillverkarnas vinstbegär.
Slutkommenterat från min sida.

Hej!
Nej, jag tyckte nog att jag läste mellan raderna ganska hyfsat eftersom jag inte fann minsta spår till avundsjuka i ditt inlägg. Påpekade bara att det fastslog en gammal sanning. Gamla sanningar blir sannolikt gamla därför att de är sanna.

Men just för att denna sanning är så vedertagen behöver den enl min mening inte upprepas i tråd efter tråd.

Däremot skulle en tråd om just det du tar upp vad gäller ständigt bytande och prylbegär samt dess konsekvenser vara väldigt nyttig (om den förs i seriös anda av deltagarna).

Jag gör gärna ett tillägg till dina tankar: Konsumenterna har egentligen ett riktigt stort ansvar här eftersom man ofta kräver nya modeller som ska vara bättre, billigare och ha fler finesser än föregångaren. Detta sätter tryck på fabrikanterna som "lyssnar till köparna" och spottar ut nya modeller ibland ganska obefogat vilket får elektronikberget att växa.

Vore inte köparna så uppgraderingskåta så funnes inte marknaden i samma utsträckning. Detta skulle naturligtvis göra kameror dyrare men samtidigt göra så att folk nöjer sig med vad de har och utvecklar sig själva i fotograferandets konst istf att ständigt snegla på nya modeller. I en del fora läser man ju med viss förskräckelse inlägg som efterlyser en efterföljare till den nyss utkomna modellen som knappt hunnit hamna i butikerna.

MEN ibland föreligger omständigheter som gör ett byte befogat.

För att styra in det hela på trådens verkliga ämne så kommer jag med en gammal sanning: Även om A-mount skulle sluta tillverkas så upphör det inte att fungera utan kan tjäna sina användare under många år till.

Så i grund och botten tror jag vi har en liknande inställning. MEN jag vill se en vettig utveckling på saker jag idag saknar och tycker om att följa tekniktrådar eftersom jag anser att jag lär mig en del och de facto även har en del att lära ut. D v s jag ser det som en studiecirkel.

Slutligen blir jag glad när jag hör att folk är nöjda med sin utrustning. Och är man nöjd med sin A-mountbaserade utrustning är ju allt frid och fröjd för den användaren. Även om andrahandsvärdet sjunker NÄR/OM tillverkningen upphör så är ju bruksvärdet mycket större än andrahandsvärdet.

MVH//Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar