Annons

Bildstöld

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker det är intressant om Fredrik kan utvecka det hela.

Är bilden rent av snodd skall Fredrik ha ersättning, Basta!

Men hur blev föreningen medveten om bilden? Har Fredrik snackat med föreningen innan bilden publicerades? Vad sades isåfall då?
 
Arleklint skrev:
Jag tycker det är intressant om Fredrik kan utvecka det hela.

Är bilden rent av snodd skall Fredrik ha ersättning, Basta!

Men hur blev föreningen medveten om bilden? Har Fredrik snackat med föreningen innan bilden publicerades? Vad sades isåfall då? [
/B]



Bilden är rent av snodd Janne.
Dom hade skickat ut en anons om en kurs man kunde gå. den anonnsen hamnade hos min gamla fotolärare som kände igen bilden och kontaktade mig och frågade om jag hade sålt den bilden , vilket jag inte hade.J
ag har alldrig varit i kontakt med föreningen innan bilden publiserades på deras utskick.
Så jag har INTE gett dom någon form av tillåtelse att använda min bild
 
Med risk att upprepa tidigare skrivare så skriver jag lite av min erfarenhet. Jag har drivigt eget bolag undet ett par år och om jag som företagare använder något, spelar ingen roll vad så är det upp till mej att bevisa att jag hade rätt att använda detta. Muntliga överenskommelser ska enligt lagen vara lika bindande som skriftliga men de måste precis som skriftliga bevisas. Och om du inte har haft någon kontakt med dessa personer tidigare så kommer de inte kunna bevisa detta eftersom de omöjligt kan ha dej på band.

Jag skulle ha skickat en faktura för att senare kunna i en eventuell twist visa att jag va snäll nog och lät som ha en chans att betala och inte dra dom till rätten direkt. Fakturan däremot skulle jag ändra till 14 dagar för att ändå markera att jag vill ha betalt. Om dessa sedan inte överklagar fakturan inom 7 dagar ( tror jag det är ) så betyder det att de accepterat fakturan och då är det inkasso som gäller. Överklagar de så är det bara att driva det vidare. Man kan även polisanmöla desse för stöld, kanske inte leder till så mycket med de får en notering i registret vilket kan leda till att de får svårare med eventuella bidrag en förening kan få.

Lycka till.
 
Fredrik Ottosson skrev:
Jag har blivit utsatt för en bildstöld. Jag kontaktade föreningen ifråga och nu vill dom inte kännas vid detta än fast jag har utskicket med min bild på i min hand.
Dom säger att dom inte har någon anning om hur detta gått till?
Dom får det att låta som om det är något jag gjort själv.


Min fråga nu är.
Om jag skulle gå vidare med detta och anmäla dom.
Är det då dom som måste bevisa att dom är oskyldiga eller är det jag som måste bevisa att dom är skylldiga?

Skyldig eller oskyldig är en konstig term i sammanhanget. Frågan är om ni har ett avtal. Ett avtal kräver ett anbud och en accept, och enligt dig har du aldrig lämnat ett anbud. Därmed kan det inte föreligga något avtal.

Eftersom avtal ej föreligger bör rimligtvis pris enl. branschpraxis debiteras. Därmed är utgångspunkten enligt SFF-listan du refererar till lämplig. Skicka en faktura till dem, om de inte bestrider den är de skyldiga att betala den. Gör tydligt klart på fakturan att du ämnar gå vidare med ärendet om den inte betalas, så ökar nog betalningsviljan lite.

Om de bestrider fakturan så är det väl bara att gå vidare. De har en bild som du har upphovsrätten till (och det kan du bevisa med negativ, om jag förstått saken rätt), och om de köpt bilden eller fått tillstånd att använda den är det rimligt att de skulle ha någon form av kvitto eller avtal (annars vore de ju "dumma"). Därmed är det i högsta grad deras problem... Det är jag ganska säker på att även en domstol skulle tycka, om man vill dra det så långt.
 
Jag är också ruggigt intresserad av hur historien slutar. All logik, heder och rimlighet pekar ju på att Fredrik måste få ersättning. Men blev det verkligen så??
 
Jag skulle börja med att skicka en faktura vilket går utmärkt att göra som privatperson (du får dock inte lägga på någon moms på beloppet).

Betalar dom inte så gör man en polisanmälan och ligger på och ser till att det händer någonting.
Går det till åklagare vilket det bör göra så begär du att han ska föra din talan och kräv skadestånd.
Visa gärna polisanmälan för föreningen så kanske det händer någonting.

Ett annat alternativ är att gå via kronofogden med ditt ekonomiska krav. Bestrider dom där kör du det via tingsrätten (KFM ser till att det kommer rätt).
Det är ett småmål så det blir inte så väldigt dyrt men det tar lite tid (minst 6 månader).

hjälp till att formulera skrivelser kan du få här...
 
Senast ändrad:
Hur pass vanligt är det att sådana här fall går så långt som till Tingsrätten?
Jag har bara läst om ett fall i Sverige, där en blev dömd till 40 dagsböter för bildstöld.
 
Ovanligt då dom flesta inte vill hamna i brottsregistret utan väljer att göra upp i godo när tingsrättsförhandlingen börjar närma sig.
 
T143 skrev:
Hur pass vanligt är det att sådana här fall går så långt som till Tingsrätten?
Jag har bara läst om ett fall i Sverige, där en blev dömd till 40 dagsböter för bildstöld.

Ingen aning, men troligen för sällan för fotografernas bästa. Man ska inte tveka att bevaka sin rätt, även om jag förstår att folk gör det med hänsyn till att det kan bli dyrt och invecklat.
 
LeadHead skrev:
Hyfsat ovanligt. Eftersom rättegång kostar pengar för förloraren och bevisläget samt ansvarsfrågan nog ofta är ganska svart eller vitt, så når man nog i de flesta fall ett läge där endera parten ger upp.

Det står en del på Staffan Testes webbsida: http://www.bildombudsmannen.se/

Inte om man låter åklagaren åtala för brott mot upphovsrätten.
Då kostar det ingenting.

Annars måste kravet vara större än ett halvt basbelopp. Är det mindre blir det ett "småmål" där var och en står för sina kostnader oavsett vem som vinner.
 
Hej
Detta med bildstöld är trixigt och inte minst j-t tråkigt. Hur har de kommit över din bild?
Det första jag skulle göra är att värdera vilken typ av förening det är. Kanske är det en idéell förening med ett "gott" syfte. Då kanske man kan överväga att bjuda på bilden.
Oavsett, är det mycket dåligt av föreningen att förhålla sig till bilden på det sätt det gör. På något sätt ska man ju statuera exempel. Du har ju trots allt negativet och du har väl inte snott bilden av föreningen.
Mvh Ulf
 
Daniel, det är förvisso sant. Jag har nog varit lite för insnöad i Catarinas fall med skivbolaget och ersättningsbelopp på 100.000+ kr. Det är ju lite extremt i fotosammanhang...
Men konstnaden har avskräcker ändå definitivt förövaren.

När det gäller allmänt åtal så visst, men utan att ha någon större insyn på området skulle jag inte fullt ut lita på att man verkligen tar upp målet (inom rimlig tid...) och att åklagaren är speciellt het på att föra talan för maximerandet av ersättning.
 
1. Skicka faktura ställd till föreningen med kort löptid och hänvisa til olovlig publicering. Skriv att om faktura inte betalas till fullo på förfallodagen går skulden vidare till indrivning via kronofogden och polisanmälan görs för upphovsrättsbrott.

Använd gängse praxis i branschen för beloppen, specat för användning av bild och för de tillägg som kommer av det olovliga.

2.
Betalas det inte, ansöker du om betalningsföreläggande hos fogden. Bestrider de fortfarande skulden kommer ärendet att drivas via rättssystemet som en civil process för att fastställa skulden.

Du polisanmälder lämpliga personer i föreningen för intrånget i upphovsrätten.


Kloka männsikor inser sina misstag och betalar. Har de fått bilden i sin tur av någon annan får de i sin tur göra upp detta med denne.
 
LeadHead skrev:
Förvisso sant. Jag har nog varit lite för insnöad i Catarinas fall med skivbolaget och ersättningsbelopp på 100.000+ kr. Det är kanske lite extremt i fotosammanhang...
Men konstnaden har avskräcker ändå definitivt förövaren.

När det gäller allmänt åtal så visst, men utan att ha någon större insyn på området skulle jag inte fullt ut lita på att man verkligen tar upp målet (inom rimlig tid...) och att åklagaren är speciellt het på att föra talan för maximerandet av ersättning.

Man får ligga på åklagaren och anser han att han kan bevisa brott så är han skyldig att driva ditt ersättningskrav så gott han kan.
Man kan ju anlita en jurist som biträder dig som målsägare.

Är bevisläget dåligt så lägger ofta åklagaren ner målet då han endast får lov att åtala om han tror att han har en god chans att vinna målet.
 
Jojo, men med den nuvarande arbetsbördan för rättsystemet så är jag nog ändå pessimistisk när det gäller allt som heter något med "allmänt...". :)
 
LeadHead skrev:
Jojo, men med den nuvarande arbetsbördan för rättsystemet så är jag nog ändå pessimistisk när det gäller allt som heter något med "allmänt...". :)

gör man jobbet åt åklagaren så kan han itne motivera varför han inte åtalar.

Det är utredningen som inte hinns med inte åtalandet.

Åklagaren blir alltså sittandes och väntar på att polisen ska beta av alla våldtäkter, inbrott, stölder osv innen dom kan kika på ditt ärende.

Ett bra skriven redogörelse på vad som hänt tar inte många minuter att fixa och är man förberedd så fixar dom det medan du väntar på polisstationen.

dvs du presenterar så bra bevis att det itne behövs utredas mer än ett telefonsamtal till den som publicerat bilden innan det går till åklagaren.
 
Vill amn dessutom spara en slant istället för att anliga en advokat eller jurist så kan man ofta anlita juridikstuderande för en billig kostnad. Hör med studentkåren på orter där man studerar juridik.

Juridikstudenter är lika fattiga somalla andra studenter och tar gärna enklare mål för att få erfarenhet och ett litet tillskott till CSN.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.