Annons

Bildstöld

Produkter
(logga in för att koppla)
Arleklint skrev:
...Lägg aldrig upp bilder på nätet som kan användas till annat än små webbilder.
Varför följer du själv inte det rådet?

;-)

Jag tog en av dina fina blombilder och drog upp till 12 centimeter med god kvalitet.

Utan interpolering går det utmärkt att trycka dem i en broschyr med största mått runt 7 centimeter. Räcker gott för en turistbroschyr eller en annons för naturläkemedel...
 
Arleklint skrev:
Bilder man lägger upp på internet blir snodda. Så är det!

Om dom använt bilden på en egen site är mitt tips att maila deras ISP. Dom kommer ta bort den.

Har dom använt bilden på annat sätt så måste du tänka till hur du kan bevisa att bilden är din och att du inte givit dom bilden.

Lägg aldrig upp bilder på nätet som kan användas till annat än små webbilder.




Bildstöld får aldrig accepteras utan låt folk bli medvetna om att det kan bli dyrt att sno bilder istället så låter dom nog bli
 
Mipert:


!!!!Oupps! Mina bilder är ju bara 600 pixlar breda!

Duger det verkligen i tryck?

Jag räknar 300 dpi... 600 pixlar ger två tum = 5cm ungefär.... Gosh!

Skall vi vattenstämla bilderna vi lägger upp?

Förövrigt skall du ge fan i mina bilder. Dom funkar ändå inte i turistbroschyrer ;)
 
Fredrik Ottosson skrev:
Bildstöld får aldrig accepteras utan låt folk bli medvetna om att det kan bli dyrt att sno bilder istället så låter dom nog bli

Jag accepterar aldrig bildstöld. Jag bara konstaterar att bevisbördan är vår. Jag accepterar inte ens stöld av ps.
 
Bevisa att du tagit bilden du nog göra med en orginalfil eller ett dia, men hur bevisar du att dom inte fått bilden som de kanske påstår?
 
Arleklint skrev:
Bevisa att du tagit bilden du nog göra med en orginalfil eller ett dia, men hur bevisar du att dom inte fått bilden som de kanske påstår?

Jag behöver väl inte bevisa att någon har snott min cykel? Jag kan väl bara anklaga den som innehar den och sedan är det väl upp till honom att bevisa att han kommit över den på laglig väg?

Staffan
 
Janne...


Väger inte upphovsrättsinnehavarens ord lite tyngre här? Som du målar upp det är ju upphovsrättsinnehavare rättslösa och så är ju verkligen inte fallet.

Vad det verkar saknar föreningen ett skriftligt avtal för bildanvändningen vilket ju rimligen försvårar deras situation i sammanhanget.
 
Den som påstår något i en domstol har att bevisa det!

Jag låter pessimistisk, men jag vill bara få er att inse att det inte bara gäller att ha rätt, det har vi. Det gäller också att kunna visa att vi har rätt.

Håll i era bilder! Skriv avtal med dem som ni ger tillgång till bilderna!
 
Mitt råd är ändå att fakturera dem! Vem vet, de kanske inser att de inte har så mycket att komma med och betalar?

Staffan
 
Johan:

Visst rimmar det illa, men när du stämmer dom och dom säger att dom fick bilden som tack för något annat, eller för att du ville stödja deras projekt????

Skriv avtal!
 
Arleklint skrev:
Skriv avtal!

Ja men vad har detta med ursprungsämnet att göra?
Det är väl ändå ganska solklart för de flesta som är rädda om sin upphovsrätt att skriftliga avtal är guld värda.

Men i förlängningen menar du ändå att fotografen/upphuvsrättsinnehavaren är rättslös om jag tolkar din debattlinje rätt.
 
Jag menar att det är svårt att bevisa att någon inte fått tillåtelse att använda en bild. Om vi fotografer var säkra skulle inte avtal behövas i vår värld.
 
Dom har inget avtal utan dom har snott min bild så skit i avtalen.

Det jag från början undrade var om jag måste bevisa stt dom är skylldiga i så fall räcker dom bevis jag har då?

Låt säga att dom vägrar erkänna nått, Är det då dom som måste bevisa att dom är oskylldiga då eller är det jag som måste bevisa att dom är skylldiga?
 
Arleklint skrev:
Jag menar att det är svårt att bevisa att någon inte fått tillåtelse att använda en bild. Om vi fotografer var säkra skulle inte avtal behövas i vår värld.

På vilket sätt är det svårt? När skriftligt avtal uppenbarligen saknas? Skulle den bluffande bildtjuven skicka fram tolv edsvärande för att på heder och samvete intyga att det minsan fanns ett muntligt avtal?

Det låter lite väl...
 
Johan...

Det kan man göra, man kan gå till inkasso, men fortfarande skall du till slut bevisa att du har rätt till ditt ekonomiska krav. Då är ett avtal bra att ha. Troligen nödvändigt.

PS! Du skrev nytt innan jag hann svara på det förra ;)
 
Johan Okker skrev:
På vilket sätt är det svårt? När skriftligt avtal uppenbarligen saknas? Skulle den bluffande bildtjuven skicka fram tolv edsvärande för att på heder och samvete intyga att det minsan fanns ett muntligt avtal?

Det låter lite väl...

Ja det låter lite väl, men om du går till domstol är bevisbördan din. Ett avtal gör det lätt för dig. Utan avtal är du inte alls säker.
 
fredrik... du har en bra lärare.. snacka med honom!

Du har ju negget eller hur?

Du vet att upphovsrätten är din?

Du vet att du inte gett dem tillstånd att publicera bilden?

Du bör ju fundera över hur bilden kommit dom tillhanda?

Du bör fundera vad publiceringen är värd?

Du bör vara rak och saklig i din argumentation med dem, i och med att det är en förening bör du prata med t ex styrelseordförande eller liknande. Korrespondens per brev är effektivt även inför senare eventuella rättsliga åtgärder. Så bäst är kanske att du helt enkelt skickar ett brev till styrelsens ordförande där du sakligt förklarar att de olovligen publicerat din bild och att du yrkar ersättning för detta.

Att tänka att det skulle gå till rättegång är ju faktiskt lite väl pessimistiskt.

Klart att du har torrt på fötterna.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.