** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Bildstöld

Produkter
(logga in för att koppla)
Fredrik Ottosson skrev:
Dom har inget avtal utan dom har snott min bild så skit i avtalen.

Det jag från början undrade var om jag måste bevisa stt dom är skylldiga i så fall räcker dom bevis jag har då?

Låt säga att dom vägrar erkänna nått, Är det då dom som måste bevisa att dom är oskylldiga då eller är det jag som måste bevisa att dom är skylldiga?

Hur fick dom tag i bilden?

Johan Okker skrev:
fredrik... du har en bra lärare.. snacka med honom!

Du har ju negget eller hur?

Du vet att upphovsrätten är din?

Du vet att du inte gett dem tillstånd att publicera bilden?

Du bör ju fundera över hur bilden kommit dom tillhanda?

Du bör fundera vad publiceringen är värd?

Du bör vara rak och saklig i din argumentation med dem, i och med att det är en förening bör du prata med t ex styrelseordförande eller liknande. Korrespondens per brev är effektivt även inför senare eventuella rättsliga åtgärder. Så bäst är kanske att du helt enkelt skickar ett brev till styrelsens ordförande där du sakligt förklarar att de olovligen publicerat din bild och att du yrkar ersättning för detta.

Att tänka att det skulle gå till rättegång är ju faktiskt lite väl pessimistiskt.

Klart att du har torrt på fötterna.

Jo har snackat med snart alla i föreningen men mest med orföranden i föreningen som har kollat med dom övriga i föreningen men dom säger att det är ingen av dom som skickat iväg bilden.

Jag har gav dom tidigare ett pris på 4000:- efter sff lista

Det dom nu säger är att eftersom ingen från dom har skickat iväg utskicket så tänker dom inte betala trots att jag har utskicket i min hand.

Jag har sagt att jag tänker pröva detta juridiskt.

Jag har alla bevis utskicket från dom med telnr och en person man ska göra anmälan till samt min bild.
sedan negativet som styrker att detta är min bild.

Har snackat med Olle men han vet inte så mycket mer än jag om just detta. Sedan vill jag sköta detta själv för att det kan va bra att lära sig sånt här

Fredrik Ottosson skrev:
På utskicket står det ett namn hos vem man ska anmäla sig, men han säger att han inte har gjort det. och ingen i föreningen vet vem som är ansvarig för detta. Måste jag bevisa då vem som är ansvarig, det är ju omöjligt för mig när ingen tar på sig detta
Eftersom ordföranden är ytterst ansvarig för föreningens verksamhet borde det vara han/hon som åker dit om ingen annan vill kännas vi det hela.

Fredrik Ottosson skrev:
Det dom nu säger är att eftersom ingen från dom har skickat iväg utskicket så tänker dom inte betala trots att jag har utskicket i min hand.
De menar alltså att någon utomstående gjort utskicket, skrivit föreningens namn på det, och skickat ut det?

Måste bara få säga min mening.
Jag är ett skivbolag till exempel och du Janne (bara ett exempel Helge) kommer till mig och ger mig en bild som jag får göra vad jag vill med enligt dig.

Ett par månader senare ser du din bild på en musik-cd ute på stan och ringer upp mig och kräver mig på ett fett skadestånd.

Nej, ett så klantigt skivbolag antar jag inte existerar. Självklart måste jag på mitt skivbolag begära kvitto på att jag verkligen fick alla rättigheter till din bild som du så snällt gav bort, eller hur. Annar skulle jag aldrig våga använda den.

Om nu denna förening inte har ett papper som du (Fredrik) signat samt därmed gett dem alla rättigheter till bilden så har de inget att komma med vid en tvist.
Är inte detta uppenbart?

Har dom stulit bilden på en site är det inget snack om saken, men det jag vill komma till är att muntliga avtal gäller på samma sätt som skriftliga.

Om skivbolaget eller föreningen kan bevisa att du sa: "Använd bilden hur ni vill, jag gillar om mina bilder blir använda"

Då FÅR dom använda den på skivomslag, och fotografen har inget att kräva.

Senast ändrad:
Det handlar oxå om att man skall stå för vad man sagt. Man skall inte göra en poäng av att någon inte kan bevisa vad man sagt.

Har man sagt att det är kul om bilden blir använd - om man har sagt "gör vad ni vill med bilden", måste man stå för det även om den kommer ut på CD-omslag i 100.000 ex

Om det i detta fall handlade om att man snott bilden från internet är inte detta resonemang aktuellt.

Jag vet att många av oss vill att våra bilder skall bli använda. Det är så lätt att vi säger till folk att det gärna får använda bilden, bara för att våra bilder skall bli synliga

Vi skall inte säga så... Vi skall kräva ersättning om än så liten.

Arleklint skrev:
Jag vet att många av oss vill att våra bilder skall bli använda. Det är så lätt att vi säger till folk att det gärna får använda bilden, bara för att våra bilder skall bli synliga

Vi skall inte säga så... Vi skall kräva ersättning om än så liten.

Ursäkta mig Janne, men vad yrar du om??

Vem har snackat om att det inte ska vara ersättningskrav? Trådens ämne handlar ju om att Fredriks bild publicerats utan tillstånd och att han vill gå vidare med detta för att få ut ersättning..

Jag är inte alltid helt uppmärksam, så kanske har Fredrik sagt i tråden hur föreningen fått tag i bilden och vad han sagt till dom angående användning. Jag har i så fall missat det.

Janne, jag ber om ursäkt för olämpligt nedlåtande formulering ovan!! Andemeningen är att jag undrar vad du menar.

Öppnade för editering men hann inte spara om meddelandet innan tidsfristen var utgången!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar