Annons

Bildstöld

Produkter
(logga in för att koppla)
Dajo skrev:
Juridikstudenter är lika fattiga som alla andra studenter och tar gärna enklare mål för att få erfarenhet och ett litet tillskott till CSN.

Jag vet. Jag råkar vara en sådan juridikstudent. :-D Dock som gröngöling och på ett läreosäte där straff- och processrätt inte direkt är högprioriterat...

Jag förstår vad du menar i princip men jag tror fortfarande att du underskattar trögheten i systemet. Men vem vet, det kanske är så enkelt... Detta säger jag alltså inte som rättsvetare utan i egenskap av vanlig medborgare som tagit intryck av det senaste decenniets nästan totala demontering av rättsväsendet.
 
Fredrik Ottosson skrev:
Jag kan ju bevisa att bilden är min. Men hur bevisar man att jag inte gett bort bilden till dom. Då borde ju alla bildtjuvar klara sig undan?

På utskicket står det ett namn hos vem man ska anmäla sig, men han säger att han inte har gjort det. och ingen i föreningen vet vem som är ansvarig för detta. Måste jag bevisa då vem som är ansvarig, det är ju omöjligt för mig när ingen tar på sig detta

Att du inte gett dem bilden ligger på deras ansvar att bevisa, och då det inte är en tidning finns det troligt ingen ansvarig utgivare, då är det ordföranden i föreningen som ansvarar för trycksakerna(om han inte lämnat över ansvaret, vilket också skall vara skriftligt via protokoll eller liknande)

Om det skulle gå till domstol rekomenderar jag dig ändå att anlita advokat, eller annat juridiskt ombud, tex en student

Visserligen kan man sköta allt själv även i domstol, men som de flesta vet, lagar är svårtolkade, och fikonspråket som används vid inlagor, bilagor och allt vad som behövs, är inte helt lätt heller

Lycka till!!

// Anders
 
Fredrik Ottosson skrev:
Jag vet inte vad dom menar men nått sådant tydligen?

... och det är inget, som du som fotograf behöver bry dig om, det är i så fall upp till föreningen att i sin tur kräva ersättning ifrån tryckeriet, som sedan lämnar krav till den som lämnat in tryckorginalet, lite katt på råtta.....

.... och då måste du tänka riktigt noga, om du lämnat bilden till någon annan i "du-kan-göra-vad-du-vill" andan, då kan denna personen rimligtvis också lämna den till föreningen/tryckeriet för tryck

// Anders
 
aceeo skrev:
... och då måste du tänka riktigt noga, om du lämnat bilden till någon annan i "du-kan-göra-vad-du-vill" andan, då kan denna personen rimligtvis också lämna den till föreningen/tryckeriet för tryck

Min spontana och just nu inte speciellt väl underbyggda kommentar (åter igen, kort paus i tentaplugg...), är att det är tveksamt.
Jag tror att att det ska vara en väldigt tydlig "du-kan-göra-vad-du-vill"-förklaring (som inte minst ska bevisas) för att fotografen ska anses ha gett någon (ex en vän som fått ett ex att "göra vad han vill med") rätt att i sin tur ge tredje man rätt att förfoga över verket.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.