ANNONS
Annons

Bilder i DN

Produkter
(logga in för att koppla)

knase

Avslutat medlemskap
Vet inte riktigt om jag ska lägga den här tråden i "Journalistik" eller "Efterbehandling" men jag chansar här så får vi se hur det går :)
Jag har lagt märke till att många av bilderna i DN håller liknande "uttryck" eller vad man nu ska kalla det. Karakteristiskt (tycker jag) verkar vara kort skärpedjup, något urvattnade färger och ganska hög kontrast. Ex-vis:
http://www.dn.se/mat-dryck/reportage/mer-an-bara-muffins

Nu till själva frågan; är detta en medveten "standardbehandling" som DN använder (typ en Lightroom preset) och är det i så fall någon som vet var den heter och går att få tag i?

Jag har pillat en del själv men inte lyckats få samma resultat, vilket är tråkigt för jag tycker att det blir riktigt fina bilder.

Inte för att jag helt förstår vad du menar i "uttryck" i det här fallet, men det lämpligaste är väl att fråga fotografen själv. I ditt exempel Fredrik Funck.
Att gå omvägen och låta folk gissa vilt tycker jag låter onödigt.
Kort skärpedjup, däremot, säger sig väl rätt mycket självt, att det är en fråga om optik och bländarval.
Och några presets kan jag lova dig att det inte är.

Med uttryck menar jag stilen på själva bilden.
Självklart är det bästa att fråga fotografen själv, men jag menade inte att jag behövde veta exakt utan mer få lära mig själva stilen.
Att det är efterbearbetning inblandat känns rätt självklart och om man utgår ifrån en preset tycker jag inte alls är något konstigt.
Min poäng med tråden var att få reda på om detta var en medveten stil som DN använder och hur den i så fall är upplagd.

Tack annars för syrligt svar...

Om jag lät syrlig, Rickard, så var det inte alls min mening.
Det jag ville komma till, var att oftast är bättre att prata direkt med den fotograf som tagit respektive bild man undrar över. Bara för att någon är yrkesfotograf, så betyder ju det inte att man kan kontakta personen. De flesta som jag vet, tycker tvärt om att det är rätt kul.
Däremot har jag sett en och annan sådan här diskussion haverera i den ena eller andra fantasifulla förklaringen.

Vad det gäller just kopieringen av en sådan här bild så bör man betänka att den är till för just tidningstryck. Det är lätt att det blir rosarött och kletigt. Därför drar man ofta ned allt för starka färger, i synnerhet de röda. Men för att få en känsla av kontrast, utan att samtidigt dra tillbaks färgerna via vanliga kontrasthöjande verktyg, så kan man i stället dra upp det svarta, i Photoshops Nyans/mättnad, vilket kanske är den effekt du tänker på.

Först ursäkt min lite Svenska.

Jog tror att det är så enkelt, det ser ut som en bild med en ljustark lins plus en hemsk 1min "dodge&burn", där finns halos runt personen vid rätt som göra ticker av en snabbt "edit" (jag vet inte ordet i svenska).

Dodge&burn var for att separata subjekt från bakgrund, du kan göra det i Lightroom måla ett lager exponeringskompensation, för bättre resultat använd Photoshop "curve adjustment layers" med bländning läge i "Luminosity".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar