Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hit rate / hur många bilder blir bra!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag utgår ifrån att du använder AF-C, nästa inställning är om du ska ha en punkt, grupp eller D25 eller vad som nu finns, det är nog bara att testa, jag brukar använda en punkt. Så är det inställningen på hur länge som den ska hålla fast fokus på en punkt, jag har ändrat inställningen här och kör kortast. Då reagerar den snabbast möjliga med en punkt och utan fördröjning.
 
Kameran står på
AF-C kontinuerlig fokus, Release men även provat Focus

Använder 9 punkters AF (använde oftast 1 punkts på förra kameran).
Manuellt läge
Slutare ca1/1000 sek
Bländare F2,8 eller 4,5
ISO 100 auto (kameran är ställd på ISO 100 men väljer högre iso själv om det behövs)

På objektivet AF on och VC off (antiskak funktion av).
 
Så är det inställningen på hur länge som den ska hålla fast fokus på en punkt, jag har ändrat inställningen här och kör kortast. Då reagerar den snabbast möjliga med en punkt och utan fördröjning.
Ja focus tracking har jag ställd på 3 (orginal). skall nog prova att ställa den på 1 och se om det gör skillnad. Tack för det tipsen jag har inte tänkt på det.
 
Kameran står på
AF-C kontinuerlig fokus, Release men även provat Focus

Använder 9 punkters AF (använde oftast 1 punkts på förra kameran).
Manuellt läge
Slutare ca1/1000 sek
Bländare F2,8 eller 4,5
ISO 100 auto (kameran är ställd på ISO 100 men väljer högre iso själv om det behövs)

På objektivet AF on och VC off (antiskak funktion av).
Prova med en punkt med denna kameran också, AF reagerar oftast snabbare med en punkt samt att risken att du sätter fokus på något annat ökar också, tex andra spelare eller bakgrund med fler punkter, men det kan du kanske se i dina bilder om något annat är skarpt I kameran under visning, när du bläddrar bland tagna bilder så finns det också ett val där aktiv fokuspunkt visas, då kan du se var punkterna sitter på bilden. Du kan också prova grupp
 
Jag kanske har fel men trodde att dslr hade snabbare och bättre af än spegellöst?

Dom första generationerna från Sony var rätt kassa på AF när det kommer till spegellöst. Numera har dom spegellösa bra AF-sensorer i sensorn PDAF eller liknande. Dom spegellösa kan sedan kombinera PDAF med contrast från sensorn. Så numera kan dom spegellösa kombinera det bästa gällande AF från flera världar.

Jag upplever min Z6 som världar bättre än min D800, D850 skall dock ha utvecklat AF väldigt mycket också från D800. Så vad jag har läst är skillnaden på snabb autofokus idag väldigt liten mellan spegel och spegellöst. Däremot så har spegellöst bättre möjligheter att finjustera där det inte måste gå supersnabbt.
 
Kameran står på
AF-C kontinuerlig fokus, Release men även provat Focus

Använder 9 punkters AF (använde oftast 1 punkts på förra kameran).
Manuellt läge
Slutare ca1/1000 sek
Bländare F2,8 eller 4,5
ISO 100 auto (kameran är ställd på ISO 100 men väljer högre iso själv om det behövs)

På objektivet AF on och VC off (antiskak funktion av).
Release betyder ju dock att du explicit säger åt kameran att hellre ta bilder än att inte ta dem om den inte riktigt har lyckats fokusera. Nu kanske det inte gjorde så stor skillnad för ditt sätt att använda kameran, men det är ju ändå vad det innebär. Sedan kan ju kameran ha lyckats fokusera på något, men inte det du tänkt och då tar den ju bilder även om man prioriterar fokus.
 
Release betyder ju dock att du explicit säger åt kameran att hellre ta bilder än att inte ta dem om den inte riktigt har lyckats fokusera. Nu kanske det inte gjorde så stor skillnad för ditt sätt att använda kameran, men det är ju ändå vad det innebär. Sedan kan ju kameran ha lyckats fokusera på något, men inte det du tänkt och då tar den ju bilder även om man prioriterar fokus.
Standard brukar vara release på kontinuerlig och focus på statisk, eller vad det nu heter. Om man skulle sätta prioritera fokus på AF-C skulle man då förlora i serietagning? Kan tänka mig att den tar massa extra tid att fundera på om varje ruta är i fokus istället för att smattra på och man själv får sortera
 
Standard brukar vara release på kontinuerlig och focus på statisk, eller vad det nu heter. Om man skulle sätta prioritera fokus på AF-C skulle man då förlora i serietagning? Kan tänka mig att den tar massa extra tid att fundera på om varje ruta är i fokus istället för att smattra på och man själv får sortera
Det är ju hela idén, i någon mening, att kameran hellre ska ta bilder i fokus än bara ta bilder. Så det är klart att risken finns att serietagningen blir långsammare, men det beror nog en del på motivets svårighetsgrad. Jag vet inte hur det är på D7500, men D850 har fyra val: release, focus+release, release+focus och focus. D700 har tre alternativ. Om D810 hade tre eller fyra minns jag inte på rak arm, men jag gissar nog på tre. D7500 kanske är så yxig att den bara har två val, men det ser ju frågeställaren.

(Din D500 bör väl se ut som D850 f.ö.)
 
Det är ju hela idén, i någon mening, att kameran hellre ska ta bilder i fokus än bara ta bilder. Så det är klart att risken finns att serietagningen blir långsammare, men det beror nog en del på motivets svårighetsgrad. Jag vet inte hur det är på D7500, men D850 har fyra val: release, focus+release, release+focus och focus. D700 har tre alternativ. Om D810 hade tre eller fyra minns jag inte på rak arm, men jag gissar nog på tre. D7500 kanske är så yxig att den bara har två val, men det ser ju frågeställaren.

(Din D500 bör väl se ut som D850 f.ö.)
Ok får ta en extra titt
 
"Alla" har vi väl haft DSLR:er. De kan ju vara knepiga att få i synk med objektiven. Jag tolkar dig så att du mikrojusterat objektivet med huset och första saken att notera är väl att man brukar ha möjlighet att använda endast en kompensering per objektiv.

Med en zoom krävs då att den är helt linjär i sitt uppträdande över hela zoomspannet och det är ofta så att zoomar inte uppträder så. Då blir det skarpt i värsta fall enbart på den brännvidd man kompenserat vid.

I värsta fall så varierar fokus även vid den brännvidden beroende på vald bländare.

DSLR:er och fasdetkt AF har i allmänhet inte haft möjligheter till den typen av återkoppling som exv. spegellösa med hybrid AF har. När dessa är i jämvikt vid fokus mot huvudsensorn så sker sista finjusteringen mot fokus med kontrast AF med åtrrkoppling. Det kan i princip inte bli fel med ettcsånt systemom kameran är ställd så att bild aldrig tas förrän fokus är uppnått. I sådana system behövs aldrig någon kompensering eftersom det bara finns en AF-fokussanning. I DSLR:er finns det två en för Live view mot huvudsensorn och en mot den dedikerade fokussensorn som styr fokus när optiska sökaren används och det är ofta så att dessa diffar mer eller mindre.
Om man bortser från att missade bilder också är fel så har du rätt.

Ja så menade jag. Man kan givetvis missa bilder också för att man står och fipplar med alla rattar och knappar också. Jag brukade ofta tillhöra den kategorin innan Bertil Norberg tipsade mig om det Sonys kallar ISO Auto Minimum Shutter Speed. Fler har liknande funktioner men de kan ha lite andra benämningar och ibland lite avvikande funktion. Finessen med detta är att man atomatiskt får slutartider som anpassats till vald brännvidd på både fasta och zoomar, vilket borgar för att man har hyfsade förutsättningar till slutartider som är förenliga med skarpa bilder.

Automatiken kan styras i fem steg. Som standard ska det ge 1/vald brännvidd ca. Man kan välja mellan Slower, Slow, Standard, Fast och Faster som i tur och ordning prioriterar allt snabbare slutartider. Detta är hemskt praktiskt om man vill öka sina chanser att fånga ögonblicken. Med de nya större batterierna kan man f.ö. också ha kameran påslagen hela tiden. Kör man så med AF-C och fokusområde Wide, så kan man helt glömma alla andra kamerainställningar än bländare. Det ger en starkt ökad möjlighet att koncentrera sig på komposition av bilderna istället för på kameran. Vill man köra så här är det viktigt att ha Focus Area på konfigurerbar knapp. Jag kör det på C1 och valet av ISO Auto Min S. S. har jag på AEL.

Jag tror det är många fotografer som älskar att vrida på sina reglage och blippa på alla dessa knappar och det gjorde jag också förr men ju mer jag kommit att fokusera på att ta bilderna så har jag nästan helt slutat med detta och det är både en stor befrielse och ger fler "keepers" då bilderna inte bara blir tekniskt bättre utan även för att jag har större möjligheter att hinna med att komponera. Givetvis har också Real Time AF med sin automatiska fokushierarki underlättat enormt, där den högsta nivån Eye Focus gjort det möjligt öven för en ganska långsam fotograf som jag att lyckas även med bilder på blixtsnabba småbarn. Det har jag aldrig gjort förr och därför har jag tidigare väldigt sällan ens försökt. Tyvärr har det lett till att jag trots att jag fotograferat sedan 1963, knappast har några tidiga bilder på barn.

Jag tror vi kommer att få se mycket mer av AI och smarta funktioner i framtidens kameror och dessa finesser kommer att vara aktiva utan att folk själva måste konfigurera dem. Sony är förmodligen ledande på att hitta på fantastiska nya funktioner, för att sedan begrava dem djupt ner i menyer där inga hittar dem. Så var det ursprungligen med Eye Focus och så är det fortfarande med ISO Auto Min S.S.

När det gäller "hit rate" så gjorde jag ett experiment senast i våras då jag besökte den vackra och intressanta hamnstaden Essaouria i Marocko. Jag tog en serie bilder som senare blev både en bloggbakgrund och en portfolio och bilderna är exempel på bilder tagna konsekvent med ISO Auto Minimum Shutter Speed. Jag var rätt nöjd med de flesta bilder jag tog faktiskt. Genom denna teknik tar jag sällan heller mer än två bilder av ett motiv och jag chimpar aldrig för med EVF ser jag i förväg hur det kommer bli och jag vet att det sitter där när jag trycker av. Med den tekniken gör man i princip om sin A7:a till en point and shoot "Kodak Klick" och det är inte svårare än så att ta en bild. Sätter jag kameran i händerna på min fru, som avskyr systemkameror, så vet jag att inget egentligen kan gå fel, trots hennes ointresse för tekniken.

För de som är proffs så finns säkert även produktivitetsvinster att hämta med teknik som denna, för det mest tröstlösa med digitalfoto har ju fram tills nu varit att man tvingats vada i mängder av nästan identiska bilder för att hitta den bästa. Det slipper jag numera.

 
Senast ändrad:
auto-ISO har funnits länge och jag antar att dom flesta använder det idag.

Att missa en bild för att man fipplar med rattar är ju vad tyskarna brukar kalla selberschuld, det kan ingen kamera kompensera för.

Att däremot missa en bild för att kameran skall finjustera sista skärpan med sensorn kan bli irriterande många gånger. Tror det är få sportfotografer som har det aktiverat. Att funktionen i sig är enormt bra i vissa situationer gör den tilllika värdelös för sportfoto.
 
auto-ISO har funnits länge och jag antar att dom flesta använder det idag.

Att missa en bild för att man fipplar med rattar är ju vad tyskarna brukar kalla selberschuld, det kan ingen kamera kompensera för.

Att däremot missa en bild för att kameran skall finjustera sista skärpan med sensorn kan bli irriterande många gånger. Tror det är få sportfotografer som har det aktiverat. Att funktionen i sig är enormt bra i vissa situationer gör den tillika värdelös för sportfoto.

Ja men Auto ISO är bara en delfunktion i detta och en förutsättning för Auto ISO Minimum Shutter Speed. Jag talar explicit om den senare mer förfinade funktionen som är mer okänd för de flesta. Den funktionen måste tyvärr konfigureras idag på Sonys kameror om man vill dra full nytta av den, annars står den alltid i default Standard. Man kan som sagt också skruva upp funktionen i Fast och Faster och räcker inte det så kan man i samma gränssnitt manuellt välja vilken annan hastighet som helst. Grundläget är ju full automation men den kan som sagt överstyras om man vill göra sig det omaket.

Självklart finns det situationer där man vill ha mer kontroll. En del vill exv. försäkra sig om att få så hög DR som möjligt och söker sig mot bas ISO (och känner man att man måste, då väljer man istället Slow och Slower) eller så vill man som sagt kunna ta sina bilder vid extremt snabba slutartider man själv vill kunna kontrollera i detalj och då kan man det genom samma gränssnitt. För många i de festa mer vardagliga situationer är dock denna teknik verkligt användbar.

Tips! Detta kan ske mycket effektivt på en A7:a. Man bläddrar med främre ratten och väljer tid i funktionen om man vill det och man väljer mellan Slower till Faster med den bakre ratten. Gör man så behöver man aldrig ens ta blicken från sökarbilden i EVF:en.
 
Senast ändrad:
Ja jag provar ibland men har inte inte gjort någon seriös utvärdering.
Har U1 för 1 punkts och U2 för 9 punkter (grupp).
Ibland tycker jag det blir så fasligt svårt att träffa rätt med en punkt. Sen är jag så fantastiskt lat också. Jag vill så gärna tro att den bättre AF funktionen jämfört med min gammla kamera skall hjälpa mig.

Jo det blir för mörkt ibland. Har provat fota fotboll i regn i februari med dålig belysning på planen. Inte mycket att göra något åt.


Jag har provat på både relese och fokus.
Kameran tog kanske lite färre bilder med fokus men tyckte inte bilderna var bättre.
Jag kom fram till att vissa bilder är ok fast de inte är knivskarpa och valde därför release (ja bara 2 val på 7500).

Nästa kamera blir troligen spegelfri gissar jag. Det är väl där utvecklingen går snabbast. Jag sneglade lite på dem men valet föll på DSLR. Men får slita ut denna först.
 
Ja men Auto ISO är bara en delfunktion i detta och en förutsättning för Auto ISO Minimum Shutter Speed. Jag talar explicit om den senare mer förfinade funktionen som är mer okänd för de flesta. Den funktionen måste tyvärr konfigureras idag på Sonys kameror om man vill dra full nytta av den, annars står den alltid i default Standard. Man kan som sagt också skruva upp funktionen i Fast och Faster och räcker inte det så kan man i samma gränssnitt manuellt välja vilken annan hastighet som helst. Grundläget är ju full automation men den kan som sagt överstyras om man vill göra sig det omaket.

Självklart finns det situationer där man vill ha mer kontroll. En del vill exv. försäkra sig om att få så hög DR som möjligt och söker sig mot bas ISO (och känner man att man måste, då väljer man istället Slow och Slower) eller så vill man som sagt kunna ta sina bilder vid extremt snabba slutartider man själv vill kunna kontrollera i detalj och då kan man det genom samma gränssnitt. För många i de festa mer vardagliga situationer är dock denna teknik verkligt användbar.

Tips! Detta kan ske mycket effektivt på en A7:a. Man bläddrar med främre ratten och väljer tid i funktionen om man vill det och man väljer mellan Slower till Faster med den bakre ratten. Gör man så behöver man aldrig ens ta blicken från sökarbilden i EVF:en.

Har auto-ISO funnits utan minimum shutterspeed och brännviddskompensation?

Tillägg: Japp, D700 har inte brännviddskompensation.
 
Senast ändrad:
Jag har provat på både relese och fokus.
Kameran tog kanske lite färre bilder med fokus men tyckte inte bilderna var bättre.
Jag kom fram till att vissa bilder är ok fast de inte är knivskarpa och valde därför release (ja bara 2 val på 7500).

Z6 och D800 har också "bara" 2 val på den punkten.
 
Blev intressant läsning.

Jag relanserar de egentliga frågorna.

Vilken hit rate har ni andra?

Har ni märkt lika stor skillnad beroende på bländartal?

Finns det några bra test på hur bra olika kameror/Objektiv hanterar AF?
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar