alf109 skrev:
Jag tycker att han tar väl stora ord i sin mun i senaste Foto. För mig låter han som en grinig gubbe som som tar ut sitt dåliga humör på FS medlemmar. Sanningen är ju den att det finns ganska många här på FS som tar vackra naturromantiska bilder så det borde ju Gerdehag egentligen gilla då han tar likadana bilder själv. Att han dessutom ger ger sig själv tolkningsföreträde när det gäller hur och vad andra fotograferar tycker jag han borde hålla sig för god för. Om han själv inte gillar svartvitt tex är det hans privatsak, men han borde passa sig för att kasta skit på dom som gör det. Det finns trots allt duktigare fotografer än Gerdehag som föredrar svartvitt. Det finns en ton av elittänkande i hela hans artikel som jag inte gillar, och det är detta att "om inte jag kan ta till mig andras bilder så är dom inte bra", allt sådant tyder på inskränkthet tycker jag.
Så tolkar jag honom inte alls, jag delar heller inte uppfattningen att tar naturromantiska bilder. Åtminstone inte längre. Vissa bilder är förvissa "snygga" men där finns också ett innehåll som vill berätta något. Så jag tycker nog att det är rätt stor skillnad. Fast jag har iofs inte sett alla hans bilder. Ett par filmer, nån bok och ett par föredrag det är allt.
Det du tolkar som "elittänkande" ser jag mest som att han försöker puscha folk framåt. Det är ju en naturfotoskola han skriver och jag gissar att den ligger på nivån avancerad eller lite högre kanske till och med. Nu räcker det inte med att göra snygga bilder, nu ska det tas ytterligare lite längre.
I sak kan jag hålla med honom på flera punkter, t ex om färg kontra svartvitt. Detta trots att jag gillar svartvitt och jag tänker inte heller sluta med svartvitt bara för vad Peter tycker. Jag har länge sagt att svartvitt är en renodling av bilden, vilket i princip är det Peter säger och dessutom sågar när det gäller dokumentära bilder. Han har dessutom rätt i det han säger att många räddar upp sina dokumentära bilder genom att lägga över dem till svartvitt. Så i sak har han rätt kan jag tycka, fast jag fortsätter att göra svartvita bilder ändå.
Fortsättningen i hans resonemang, som jag tolkar det, är det motsatta när det gäller naturbilder. Det räcker inte längre med att man hittat kontrastreglaget eller att man har fattat poängen med för-, mellan- och bakgrund. Det är för enkla genvägar. Om han nu blir imponerad av dokumentärbilder i färg så kan man säga att jag blir imponerad av naturbilder i svartvitt. Inga jämförelser i övrigt mellan oss.
När han håller föredrag så brukar han ofta såga vissa manér eller klyschor inom fotovärlden. För att direkt efter visa just en sådan bildtyp som han sågat. Min egen favorit är när han säger att man tycker att man tar riktigt dåliga bilder och är en usel fotograf så ska man börja fotografera macro. Varpå han givetvis visar just en macrobild.
Visst kan man gå omkring och vara nöjd med det man åstadkommit och det man åstakommer. Men då har jag en känsla av att denna naturfotoskola inte har vederbörande som målgrupp.
Mvh
Maverick