Annons

Bildens mening

Produkter
(logga in för att koppla)
Maverick skrev:
Det här känns som en grov förenkling. Jag kan mycket väl ljuga med min bild genom att välja bildutsnitt utefter vad jag vill berätta.
Det är ju inte att ljuga om du inte har manipulerat bilden. Du har bara valt att visa en del av sanningen. Den tomma läktaren var ju faktiskt tom, så hur skulle det kunna vara en lögn? Att sen betraktaren gör en tolkning som går utanför bildens ram är en annan sak.

Kijana skrev:
Problemet med fotografiska bilder är att de med sitt realistiska innehåll förstärker delar av det man vill berätta så mycket att det ibland blir förvrängt. Balansen är svår att hitta och kräver sin fotograf.
Att bara visa hela sanningen rakt upp och ned är ju ett ganska snävt fotografiskt område, så jag ser det snarare som att den gode fotografen har förmågan att visa den del av sanningen som han eller hon vill framhäva.

Graal skrev:
Ytterligare en fråga:
Varför väcker vissa bilder avsky, obehag eller rädsla hos en del personer, ibland så pass att utställningsbilder saboteras, förstörs eller ger upphov till demonstationer och protester? Medan andra inte reagerar alls likadant eller kan utläsa de saker som de protesterande menar att bilderna förmedlar?
De visar kanske en del av sanningen som sabotörerna vill ska förbli i dunkel. En del klarar inte av det faktum att vissa saker faktiskt förekommer i verkligheten, och vill utrota allt som tyder på det.

Tillägg: Har du något bra exempel på något sånt förresten?
 
Varför vissa protesterar och andra är oberörda av en bild kan ju vara kulturellt, politiskt eller religiöst betingat också - Mohammedteckningarna t.ex.
 
Makten skrev:



....De visar kanske en del av sanningen som sabotörerna vill ska förbli i dunkel. En del klarar inte av det faktum att vissa saker faktiskt förekommer i verkligheten, och vill utrota allt som tyder på det.

Tillägg: Har du något bra exempel på något sånt förresten?



Här är ett.

Dessutom den nu aktuelle Andreas Serrano som fick sin utställning i Lund (tror jag det var) som nu visas i Alingsås saboterad.

Även Sally Mann har fått bilder förstörda av aktivister när de visats i USA och när jag såg dom i Helsingfors fanns väktare både utanför huvudingången till muséehuset samt vid ingången till utställningsrummen. Dessutom flera patrullerande personal i själva utställningen som kollade allt och alla hela tiden.

Elisabeth Olssons bilder, Ecce Homo och In hate we trust, har väckt debatt protester och skriverier överallt som de visats.
 
Makten skrev:
Det är ju inte att ljuga om du inte har manipulerat bilden. Du har bara valt att visa en del av sanningen. Den tomma läktaren var ju faktiskt tom, så hur skulle det kunna vara en lögn? Att sen betraktaren gör en tolkning som går utanför bildens ram är en annan sak.

När berättandet har journalistiska förtecken är ju inte avsikten att bara visa en del av sanningen, för det blir ju samma sak som att undanhålla en del av sanningen för läsarna. Den tomma läktaren kanske var tom för att den var avstängd på grund av reparation, eller för att biljettkontoret inte börjat sälja biljetter till denna del än.

Att bara visa hela sanningen rakt upp och ned är ju ett ganska snävt fotografiskt område, så jag ser det snarare som att den gode fotografen har förmågan att visa den del av sanningen som han eller hon vill framhäva.

Vem är den gode fotografen? Finns det någon som inte omedvetet gör sin tolkning?
Att välja den del av sanningen man vill framhäva påminner en del om problemet med att beskriva verkligheten genom statistik. Där kan man också välja en del av sanningen och framhäva den starkt, men i rätt ljus kan det ju bli lite skevt.

De visar kanske en del av sanningen som sabotörerna vill ska förbli i dunkel. En del klarar inte av det faktum att vissa saker faktiskt förekommer i verkligheten, och vill utrota allt som tyder på det.

Tillägg: Har du något bra exempel på något sånt förresten?

Tja, nynazister förekommer väl i de flesta sammanhang där.
Sen har vi ju den israeliske ambassadören som tyckte att det var hans uppgift att tysta en utställning för några år sedan.

Finns ju olika typer av utställningar, kanske några har politiska undertoner och kan utläsas som en opposition mot en rådande regim. Det vore ju inte första gången i världshistorien konsten intar den positionen.

Bristen på konstskolning verkar vara ytterligare en allmän orsak till rop på förbud och stängning.

En annan förklaring till att bilder bemöts med rädsla och avsky beror på att betraktaren inte gjort upp med sig själv på något område. Går nog att jämföra med homofober här. De som störs mest över att homosexuella lever och älskar i vårt samhälle torde vara de som inte erkänt sin egen "dragning", sina egna sexuella känslor mot personer av samma kön.
När ett konstverk då påminner om denna förträngda inre konflikt blir svaret inte oväntat "håll käften!", för man vill inte konfronteras igen med dessa frågor.
 
Makten skrev:
Det är ju inte att ljuga om du inte har manipulerat bilden. Du har bara valt att visa en del av sanningen. Den tomma läktaren var ju faktiskt tom, så hur skulle det kunna vara en lögn? Att sen betraktaren gör en tolkning som går utanför bildens ram är en annan sak.


Att bara visa hela sanningen rakt upp och ned är ju ett ganska snävt fotografiskt område, så jag ser det snarare som att den gode fotografen har förmågan att visa den del av sanningen som han eller hon vill framhäva.


De visar kanske en del av sanningen som sabotörerna vill ska förbli i dunkel. En del klarar inte av det faktum att vissa saker faktiskt förekommer i verkligheten, och vill utrota allt som tyder på det.

Tillägg: Har du något bra exempel på något sånt förresten?

Nu är ju inte bilden isolerad från sin kontext. Om alla andra läktare var fullsatta så skulle jag absolut ljuga om jag visade en bild på en tom läktare som en representativ bild från matchen. Den går ju inte ens en rookie som jag på.

På samma sätt fast mindre uppenbart finns problemen i andra bilder. Tittar man över på bildjournalistiska bilder så är vissa folkgrupper överrepresenterade i vissa typer av bilder och det är ett problem. Samtidigt är andra folkgrupper underrepresenterade helt och hållet. Det skapar fördomar och missuppfattningar.

Det samma tror jag gäller andra typer av bilder fast där är jag inte tillräckligt kunnig för att kunna yttra mig. Men debatten förs ju t ex relativ frekvent om kroppsideal och reklambilder.

Mvh
Maverick
 
Graal skrev:
Här är ett.

Dessutom den nu aktuelle Andreas Serrano som fick sin utställning i Lund (tror jag det var) som nu visas i Alingsås saboterad.

Även Sally Mann har fått bilder förstörda av aktivister när de visats i USA och när jag såg dom i Helsingfors fanns väktare både utanför huvudingången till muséehuset samt vid ingången till utställningsrummen. Dessutom flera patrullerande personal i själva utställningen som kollade allt och alla hela tiden.

Elisabeth Olssons bilder, Ecce Homo och In hate we trust, har väckt debatt protester och skriverier överallt som de visats.
Ja, det var väl ungefär sånt jag tänkte på själv, och det är ju typiskt saker som folk inte tål att erkänna att de existerar i verkligheten. Homofober vill inte veta att homosexuella kan avbildas på ett erotiskt sätt till exempel, och barnporrhysteriker tror att alla bilder på nakna barn är pornografiska och att barnet utnyttjats. Det finns nog rätt många bilder på mig i bara mässingen från yngre ålder, och inte är jag utnyttjad för det. Föräldrar brukar väl dokumentera sina barn?
Moralpanik, som vanligt alltså.

Kijana skrev:
När berättandet har journalistiska förtecken är ju inte avsikten att bara visa en del av sanningen, för det blir ju samma sak som att undanhålla en del av sanningen för läsarna. Den tomma läktaren kanske var tom för att den var avstängd på grund av reparation, eller för att biljettkontoret inte börjat sälja biljetter till denna del än.
Om bilden är journalistisk så finns där antagligen en text i anslutning till den, och då är det ju kombinationen som ska säga sanningen. Det är fortfarande sanning att en av läktarna var tom, men om texten antyder att det var tomt på arenan så är det ju en lögn.

Vem är den gode fotografen? Finns det någon som inte omedvetet gör sin tolkning?
Att välja den del av sanningen man vill framhäva påminner en del om problemet med att beskriva verkligheten genom statistik. Där kan man också välja en del av sanningen och framhäva den starkt, men i rätt ljus kan det ju bli lite skevt.
Ja, men det är ju det som är det fina. Som ickejournalistisk fotograf så vill jag inte avbilda saker som de ser ut i verkligheten. Det vore helt meningslöst. Jag vill förstärka den del av verkligheten som jag tilltalas av i motivet. Nu ser jag mig definitivt inte som "den gode fotografen", men jag försöker i alla fall.

Statistik är förresten inte heller en lögn, men känner man inte till helheten så kan man ändå bli lurad. Trots att det är en del av sanningen man har framför sig. Skriver man däremot att siffrorna för ungdomsbrottsligheten istället är siffror för invandrarbrottsligheten så är det en lögn.

Tja, nynazister förekommer väl i de flesta sammanhang där.
Sen har vi ju den israeliske ambassadören som tyckte att det var hans uppgift att tysta en utställning för några år sedan.

Finns ju olika typer av utställningar, kanske några har politiska undertoner och kan utläsas som en opposition mot en rådande regim. Det vore ju inte första gången i världshistorien konsten intar den positionen.

Bristen på konstskolning verkar vara ytterligare en allmän orsak till rop på förbud och stängning.

En annan förklaring till att bilder bemöts med rädsla och avsky beror på att betraktaren inte gjort upp med sig själv på något område. Går nog att jämföra med homofober här. De som störs mest över att homosexuella lever och älskar i vårt samhälle torde vara de som inte erkänt sin egen "dragning", sina egna sexuella känslor mot personer av samma kön.
När ett konstverk då påminner om denna förträngda inre konflikt blir svaret inte oväntat "håll käften!", för man vill inte konfronteras igen med dessa frågor.
Jag tror inte man behöver ha någon dragning alls till saken. Däremot rädsla för fenomenet. "Tänk om jag är bög", det torde ju få varenda karl som intalar sig att vara hetero att bli rädd. Eller? I alla fall innan man förstått att man inte kan styra sådant, och att det inte hjälper att hata människor för det.

Maverick skrev:
Nu är ju inte bilden isolerad från sin kontext. Om alla andra läktare var fullsatta så skulle jag absolut ljuga om jag visade en bild på en tom läktare som en representativ bild från matchen. Den går ju inte ens en rookie som jag på.
Ja, men bara om du påstår att bilden ÄR representativ för matchen. Då är det ju påståendet i kombination med bilden som är en lögn, inte bilden i sig.

På samma sätt fast mindre uppenbart finns problemen i andra bilder. Tittar man över på bildjournalistiska bilder så är vissa folkgrupper överrepresenterade i vissa typer av bilder och det är ett problem. Samtidigt är andra folkgrupper underrepresenterade helt och hållet. Det skapar fördomar och missuppfattningar.

Det samma tror jag gäller andra typer av bilder fast där är jag inte tillräckligt kunnig för att kunna yttra mig. Men debatten förs ju t ex relativ frekvent om kroppsideal och reklambilder.
Jag håller med, men jag anser fortfarande inte att det är bilden som är problemet, utan i vilken kontext den visas. Journalisten kan vara en lögnare, men inte fotografen (även om det är samma person). Förutsatt att bilderna inte är manipulerade då.
 
Makten skrev:
...

Jag håller med, men jag anser fortfarande inte att det är bilden som är problemet, utan i vilken kontext den visas. Journalisten kan vara en lögnare, men inte fotografen (även om det är samma person). Förutsatt att bilderna inte är manipulerade då.

Det är ungefär det argumentet många betonghäckar till pressfotografer använder oxå. Det är oxå anledningen till att de aldrig fattar vad bildjournalistik handlar om. Så fort nån säger att de förvanskat verkligheten så gömmer de sig bakom "Nä, men det syns på min bild...".

Du kan välja bort texten helt och hållet och berätta bara med bild och ändå ge samma falska bild av verkligheten. Det går inte att skylla ifrån sig på sin skrivande kollega eller på betraktaren. Det är du som fotograf som berättar något, och det är ditt ansvar att ett rättvist budskap når fram. Åtminstone när vi talar om bildjournalistik.

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:
Det är du som fotograf som berättar något, och det är ditt ansvar att ett rättvist budskap når fram. Åtminstone när vi talar om bildjournalistik.
Det är en märklig inställning tycker jag. I så fall måste man ju få med "allt" i varenda bild för att budskapet inte ska kunna förvanskas av en klåpare till journalist som skriver texten till din bild.
Dessutom är ju detta ganska OT eftersom det inte har med bilden som sådan att göra, utan dess sammanhang. Ett mycket intressant ämne förvisso, men det är för mig något helt annat. Frågan är ju om endast bilden kan säga något annat än sanningen om den inte är manipulerad. Jag tycker nog inte det, men uppenbarligen kan man tolka det väldigt olika:)

Tillägg: Förresten, jag upplever det som att många i den här tråden bara talar om dokumentär fotografering, vilket jag försöker greppa, men fundera lite på hur det är vid konstnärlig fotografering till exempel. Finns det några krav eller kriterier på "sanning" där?
 
Makten skrev:
Om bilden är journalistisk så finns där antagligen en text i anslutning till den, och då är det ju kombinationen som ska säga sanningen.

Fungerar inte att göra på det sättet. Om jag väljer att ljuga lite grann i min text, ska jag överlåta det absoluta sanningskravet till min fotograf då? Och om fotografen vill överdriva/förvanska en sanning i bild, ska man behöva läsa kanske en reportagetext på 5 000 tecken för att komma fram till att det inte riktigt var så som fotografen framställde det?
Visst ska text och bild gärna komplettera varandra. Men de måste stå för sig själva. För vad händer när redigeraren väljer en annan bild, eller bestämmer sig för att korta lite grann i texten?
Eller vilken uppfattning får den genomsnittlige läsaren som hoppar över den 25 centimeter långa texten utan bara läser rubriken och tittar på bilden av en tom läktare?
 
Om man, som dom flesta på FS, är amatör, finns det ett behov av en mening?
Kan det inte bara var på skoj?

Jag fiskar inte för brödfödan, för att jag hatar fiskar, i tävlingssyfte utan för att det är kul, och skönt att komma ut i naturen.

Ungar idag kan inte sparka boll bara för att dom är uttråkade, utan måste ha en mening med bollsparkandet(proffskarriär?) och då i organiserad form.

Varför haussa BILDEN som uttrycksform?
Jag tar dom bilder jag tänker mig vilja se, gör den musiken jag vill höra, lagar maten jag vill äta.
Finns det någon mening med detta?

Näe.
 
AFE skrev:
MEN, det är kul att det är fler än nånsin som har möjlighet att producera bilder med bra kvalitet utan tillgång till mörkrum och kemikalier.

Makten skrev:
Ja, det är ju fint. Det konstiga är att det inte verkar ge särskilt mycket bättre fotografer, bara fler.


Pricken över i:et Martin! Ska läsa hela tråden vid ett annat tillfälle. Var bara tvungen att replikera din replik... Bara så träffsäkert rätt.
 
kiwawa skrev:
Om man, som dom flesta på FS, är amatör, finns det ett behov av en mening?
Kan det inte bara var på skoj?

Jag fiskar inte för brödfödan, för att jag hatar fiskar, i tävlingssyfte utan för att det är kul, och skönt att komma ut i naturen.

Ungar idag kan inte sparka boll bara för att dom är uttråkade, utan måste ha en mening med bollsparkandet(proffskarriär?) och då i organiserad form.

Varför haussa BILDEN som uttrycksform?
Jag tar dom bilder jag tänker mig vilja se, gör den musiken jag vill höra, lagar maten jag vill äta.
Finns det någon mening med detta?

Näe.

Att plåta bilder utan mening är lite som att fiska utan krok - om poängen är att slita på utrustningen så funkar det jättebra om poängen var att få fisk så funkar det mindre bra.

Mening behöver inte vara så krångligt, men det behöver finnas med .

/Maria
 
kiwawa skrev:
Om man, som dom flesta på FS, är amatör, finns det ett behov av en mening?
Kan det inte bara var på skoj?

...

Näe.

Jag kan ju tycka att det är en mening god som någon annan. En mening behöver ju inte vara storsvullstiga planer.

Jag fiskar jag med, eller det har hänt iaf. Inte för brödföda och inte för att tävla utan bara för avkopplingen. För många är nog fotograferandet samma sak, en avkoppling. Det är ju liksom ingen tävling i vem som har bäst mening och syfte med att fotografera, även om en del verkar tro det.

Jag skulle vilja återkomma till Martins fråga om konsten. Jag är osäker på om det krävs en sanning där, eller mera så är det kanske svårt att avgöra om det är en lögn eller inte. Konsten generellt svarar inte upp mot de kriterierna. Däremot tror jag att det krävs nån form av idé eller konceptionell grund att stå på. Man kan liksom inte bara göra en bild och kalla det konst. Det blir i så fall hötorgskonst. Jag tror att de som är duktiga formar sin idé och sedan framställer den. Men generellt så är fotobaserad konst lite svårbedömd, fast det tycker jag om all konst. Så problemet är nog min egen okunnighet. Jag vet inte riktigt på vilka grunder man bedömer målade tavlor, skulpturer och annat.

/Maverick
 
emtre skrev:
Att plåta bilder utan mening är lite som att fiska utan krok - om poängen är att slita på utrustningen så funkar det jättebra om poängen var att få fisk så funkar det mindre bra.

Mening behöver inte vara så krångligt, men det behöver finnas med .

/Maria
!!!-) Veckans forumdrottning! Du har så rätt Maria, poängen för de flesta verkar vara att slita på utrustningen.
 
Vad de flesta verkar missa

Vad de flesta verkar missa är att foto är en utrycksform, ett kommunikationsmedel. En bild är ett meddelande, precis som det här foruminlägget är ett meddelande till er alla som läser det.

När jag kommenterar bilder här på FS brukar jag alltid fråga mig "vad är meningen med den här bilden?" Och sedan brukar jag tyvärr oftast klicka vidare till nästa bild.

Men det kan ju vara en brist hos mig att jag inte uppfattar meddelandet, det finns ju så många möjliga sätt att uppfatta bilden. Jag tycker ofta att det är en brist hos fotografen dock, en kort hjälpande bildtext skulle säkert få mig in på rätt spår så att jag kan förstå hur jag ska bedöma bilden.

Men för det mesta är det ju bara blaj här, precis som i den forna storheten expressen.
 
Fotografi är stympat

Hej igen, nu har jag fått upp fulfarten, så sluta läsa här om du är lättstött.

Jag skrev tidigare att foto är en uttrycksform. Medan jag skrev det lyssnade jag på världens bästa låt i modern historia. Efter tjugonde lyssningen kom jag på att det är mer än en person inblandad i låten, det är faktiskt en hel liten orkester tycker jag.

Musik som uttrycksform, jämför det med foto. -Endast en person kan ta bilden, det är omöjligt att jobba dynamiskt i ett team. Resultatet tillskrivs endast en person, som av FSforum att döma mest är besvärad över att det finns andra människor som också uttrycker sig.

Det finns ett ordspråk som säger "Där alla tänker lika blir det inte mycket tänkt". Om "alla" är endast 1 person så har vi förklaringen till att det är ganska oinspirerande att besöka FS. Fotografer är individualister som dels spelar olika instrument, dels spelar i otakt och i varsin tonart. Och är de inte det så är de copycats, eller så är de inte fotografer.
 
emtre skrev:
Att plåta bilder utan mening är lite som att fiska utan krok -

Mening behöver inte vara så krångligt, men det behöver finnas med .

/Maria

Jag skulle vilja säga att fiska utan krok är som att fota med linslocket på.
Man får inget;-)
Jag fiskade i norra ishavet och fick fisk hela tiden, inte så kul. Det roliga(meningen?) försvann.

Jag kan förstå att yrkesfotografer har en mening, dom som vill ha en karriär inom foto har en mening, dom som köpt dyr utrustning och som vill rättfärdiga sina inköp har en mening, osv.
Men jag har iallafall ingen "mening" med mitt fotande mer än att det är roligt.
 
emtre skrev:
Mening behöver inte vara så krångligt, men det behöver finnas med .
Varför då? Är det inte lite konstigt att du säger att andras bilder måste vara meningsfulla för att själva fotograferandet ska vara meningsfullt, för dem? Det är ju upp till var och en att känna och avgöra. Mina bilder har ingen mening, men fotograferandet är meningsfullt i allra högsta grad, oavsett vad någon annan tycker om saken.
 
Hanx skrev:
BILDENS MENING

För mig har en bild en rad olika meningar. Liksom musik t ex.

INFORMATIVA & DOKUMENTARNDE
T ex produktbilder och reportagebilder

FÖRMEDLA NÅGOT VACKERT
Tex bilder på något fint i naturen. Eller en vacker kvinna...

FÖRMEDLA NÅGOT EROTISKT
Som väcker reptilhjärnan. Samma typ av bilder kan oxå vara "upprörande" och rent av äckliga.

UPPRÖRANDE
Kan oxå va reportagebilder eller bilder som medvetet är framställda för att just uppröra.
Sen är det ju olika för var och en om en bild är det eller ej.

KÄNSLOFÖRMEDLANDE
Bilder som återspeglar mina egna känslor eller bilder där andra försöker berätta om deras känslor.

Intressant är vad vi som fotografer väljer att inrikta oss på. Och hur brett sprektra har vi egentligen? Byter vi inriktning när vi blir äldre? Eller kanske efter erfarenheter? Eller är det så att vi helt enkelt är "bäst" på en viss typ av bilder.

Själv är jag fascinerad av kvinnan. Och de senaste åren har det uteslutande varit hon som jag har velat "avbilda" men även porträttera.

Vad beträffar teknik osv så hänger ju kravet på bra grejer ofta ihop med vilken typ av bilder vi ägnar oss åt. Förmedla känslor kan säkert göras med en "lådkamera". Men actionfoto och produktfoto kräver det bästa för att bli bra.
 
ANNONS