AFE skrev:
..men vitsen med Dogma var väl just att slippa välja.
I så fall borde väl "gröna rutan" (auto) vara det mest lämpliga att använda? Nä, jag tror inte riktigt på det där. Det är någon slags romantiskt bakåtsträvande istället. Inte för att det behöver vara dåligt, men det borde erkännas istället för att lindas in i märkliga metaforer om att man "kommer närmare bilden" och sånt trams;-)
Anders Östberg skrev:
Det finns dom som försöker återskapa expeditioner till sydpolen med tidsenlig utrustning och sedan finns det dom som flyger dit med helikopter... jag har ingen åsikt om vilken av metoderna som är mer rätt, det beror förstås på vad man vill uppnå och vad syftet egentligen är.
Och här har vi förklaringen till den "omvända snobbismen". Vem blir imponerad av att någon flyger helikopter till Mt Everests topp (ja, det har faktiskt gjorts)? Även om det är tekniskt mycket svårt så är det lik förbannat ingenting mot att faktiskt klättra dit upp själv. Använder man sherpas så är det i sin tur inte lika imponerande som om man klättrar med all sin utrustning, gärna helt ensam.
Samma sak gäller fotografen. Jag blir inte lika imponerad om du tar en bild på en ovanlig fågel med ett 1200 mm tele och en kamera som klarar 9 bilder per sekund som om någon tar en lika bra bild med 200 mm och en kamera som smäller så högt att fågeln flyger efter första bilden.
Det handlar om att utnyttja sin utrustning till max; att kunna hantera den och använda dess kapacitet. Det är också därför jag tycker att Dogma är fånigt. Det är ett steg bakåt att med flit låta bli att använda sin utrustning fullt ut. Har man däremot en Holga så ÄR ju utrustningen dålig, och då blir det istället en riktig utmaning att ta en vettig bild. HCB använde knappast dålig utrustning, eller hur? Begränsningen låg i dess grundkonstruktion, och hade han kunnat byta ISO med en knapptryckning så hade han säkert gjort det. Förresten kan man ju pressa filmen i efterhand om man underexponerar. Det är ju samma sak. Fast det är ju lite "finare" med film förstås;-)
Nu ska jag ut och plåta lite. Alla objektiv utom ett får följa med (för mörkt för mitt ljussvaga tele idag). Men jag kommer antagligen bara använda ett enda. Vilket vet jag inte än
ISO tänker jag ändra hejvilt, så det så! :-D
Tillägg: Och tillbaka till frågan "varför"? Ingen aning. Jag har tid över och det är trevligt att fotografera. Jag vet inte ens vart jag ska, och jag har ingen aning om vad jag kommer att fotografera. Det spelar inte så stor roll.