Allan uti Hälsingland
Aktiv medlem
Jag tycker absolut betygen skall vara kvar. De som inte blir glada av betyget kan ju bara strunta i siffran. Sedan jag läst den här tråden förstår jag att många fler än jag blir sporrade av ett bra betyg. Att siffrorna aldrig kan bli rättvisande bör man kunna ta med en klackspark, det är ju inte fråga om tävling här på fs. Tror alla är medvetna om att det nästan liknar lotteri. Naturligtvis är kommentarerna det viktigaste, men om jag har för avsikt att betygsätta en bild vinnlägger jag mig kanske mer att motivera betyget med en kommentar.
Att bilder vi uppfattar som bra kommenteras och betygsätts mer, tror jag oftast beror på att om man skriver hur en bild man uppfattar dålig kan göras bättre, får man gärna ett surt svar typ "så här vill jag att mitt verk" ska vara. Och då har man ju bara lagt ut bilden för att få beröm.
Jag förstår alltså inte varför betygen slopats, de är ju helt frivilliga och det är kommentarerna som är viktiga men många sporras av betyg. So what?
Att bilder vi uppfattar som bra kommenteras och betygsätts mer, tror jag oftast beror på att om man skriver hur en bild man uppfattar dålig kan göras bättre, får man gärna ett surt svar typ "så här vill jag att mitt verk" ska vara. Och då har man ju bara lagt ut bilden för att få beröm.
Jag förstår alltså inte varför betygen slopats, de är ju helt frivilliga och det är kommentarerna som är viktiga men många sporras av betyg. So what?