Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betyg eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Behålla betygen?

  • Ja

    Röster: 580 53.5%
  • Nej

    Röster: 319 29.4%
  • Ja, fast i annan form

    Röster: 186 17.1%

  • Totala väljare
    1,085
Folket här (inklusive mig) sätter oftast bara betyg på de bilder som faller dem i smaken och därav det höga snittet. Hur ofta ser man en relativt dålig bild med kommentarer och betyg? Detta till trotts att sidan är till för att ge tips & trix om hur man kan göra bättre till nästa gång mer än att man ska skryta om ”Hej, titta vad snygga bilder jag tar!”.
Hur ska man kunna bli bättre om ingen hjälper en? Så ni som klaga på att kvalitén har blivit lägre på fotosidan, börja kommentera fler bilder och ge oss konstruktivkritik så vi kan bli bättre samtidigt som vi kan hämta inspiration och idéer från er som ”kan”.
För att komma tillbaka till frågan ang. betygen så anser lilla jag att betyg mer är ivägen för att enkel kunna ge konstruktivkritik vilket är det man vill komma åt, nu drar man sig för att kommentera för att folk nästan förväntar sig få ett betyg (som man väldigt sällan själv vill sätta).
En blick säger mer än tusen ord, En mening mer än en siffra!

Slopa betygen och börja kommentera mera! (det ska jag göra)
 
Möjligen lite offtopic,,

Dem "slumpvalda bilderna" på förstasidan, är dem borttagna??

Hur väljs bilderna som ligger under medlemsbilder??

Jag menar att om man väljer ut ex anta bilder som skall representera medlemarna så bör det vara ett representativt urval, det tycker jag inte att det verkar vara nu.

Om man har valt ut "bra" bilder från medlemar så borde man också göra besökarna uppmärksamma på det.

Mvh Niclas./Som bara undrar:)!

Till forumet:)
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=21062
 
Senast ändrad:
Jag måste säga att jag är oerhört förvånad över att flertalet vill ha kvar betygen i dess nuvarande form, mycket konfunderande!

Tycker själv inte att dom säger ett skvatt. Bättre då att medlemmarna lär sig att skriva konstruktiva kommentarer, det måste ju hjälpa fotografen att utvecklas mycket mer. Betygen är för mig inget annat än en tävlingsform som inte utvecklar mig som fotograf ett dyft...

Jag är övertygad om att kritiken blir mycket riktigare om betygen skippas & medlemmarna i stället är tvungna att skriva längre kommentarer, det är alldeles för lätt att bara klicka 5:a...
 
larsaz skrev:
Jag måste säga att jag är oerhört förvånad över att flertalet vill ha kvar betygen i dess nuvarande form, mycket konfunderande!

Tycker själv inte att dom säger ett skvatt. Bättre då att medlemmarna lär sig att skriva konstruktiva kommentarer, det måste ju hjälpa fotografen att utvecklas mycket mer. Betygen är för mig inget annat än en tävlingsform som inte utvecklar mig som fotograf ett dyft...

Jag är övertygad om att kritiken blir mycket riktigare om betygen skippas & medlemmarna i stället är tvungna att skriva längre kommentarer, det är alldeles för lätt att bara klicka 5:a...


***

Svårt att säga det bättre än så!!/Mvh Niclas.

Ps, Det är tydligt att många hänger kvar i betygtanken och skriver typ "helt klart värd en femma!" i kritiken. Även om det inte säger så mycket mer så säger det mer än en enkel 5! Ett LITET men konkret bevis för att det INTE blir sämre utan betyg:)
Den som önskar ge betyg enligt den femsifriga skalan blir ju liksom inte hindrad, snarare stimulerad att skriva en förklaring,,ds
 
larsaz skrev:
Jag är övertygad om att kritiken blir mycket riktigare om betygen skippas & medlemmarna i stället är tvungna att skriva längre kommentarer, det är alldeles för lätt att bara klicka 5:a...

Jag är helt övertygad om att kommentarerna inte blir ett dyft bättre utan betyg..korta kommentarer i stil med "snygg bild!" utan betyg är mycket vanligt..finns ingen automatik som gör kommentarerna längre för att betygen försvinner.

Medlemmarna blir inte på något sätt tvungna att skriva längre kommentarer för att betygen försvinner.
 
sagan skrev:
Jag är helt övertygad om att kommentarerna inte blir ett dyft bättre utan betyg..korta kommentarer i stil med "snygg bild!" utan betyg är mycket vanligt..finns ingen automatik som gör kommentarerna längre för att betygen försvinner.

Det är möjligt att du har rätt där. Det är bara så att betyg har oerhört hög status i våra ögon, en femma är inte bara "snygg bild" utan mästerligt!

Får jag kommentaren "snygg bild" så säger den mig inget, femman däremot säger ju att bilden är i absolut toppklass. Ord måste bara vara bättre än siffror om dom sägs rätt... Sen så är jag självfallet medveten om att alla inte kan uttrycka sig lika bra, då är det ju lätt att trycka på en siffra.

Jag har mycket svårt för att förstå hur 1-5 betygssättningen överlevt in i 2000-talet...
 
larsaz skrev:
Det är bara så att betyg har oerhört hög status i våra ögon, en femma är inte bara "snygg bild" utan mästerligt!
Det beror på vem som ger betyget..är det någon som ger 5:eek:r på var och varannan bild så ger iaf inte jag mycket för den femman..samma sak om någon skriver "kanonbild!" på var och varannan bild..det blir inflation.
larsaz skrev:
Jag har mycket svårt för att förstå hur 1-5 betygssättningen överlevt in i 2000-talet...
Allt som är enkelt och fyller en funktion tenderar att finnas kvar under lång tid.
 
Senast ändrad:
Hmmm....

Jag ger nästan bara 4:eek:r och 5:eek:r, men endast på bilder som jag verkligen tycker om.

Det är just detta som är problemet. Att folk ger betyg enligt egna lagar.

Lösningen är att fixa något betygsystem som alla måste gå efter, vilket kan vara svårt.
 
Senast ändrad:
HMM:)!

Daneshnejad skrev:
Jag ger nästan bara 4:eek:r och 5:eek:r, men endast på bilder som jag verkligen tycker om.

Det är just detta som är problemet. Att folk ger betyg enligt egna lagar.

Lösningen är att fixa något betygsystem som alla måste gå efter, vilket kan vara svårt.


**

Varför inte skippa betygsystemet helt eftersom det ju ALDrig blir "rätt/rättvist"!?!
Den som vill ge ett betyg utifrån 5 eller varför inte 10 siffror kan ju göra det ändå!

/Mvh Niclas.
 
Re: Re: HMM:)!

sagan skrev:
Varför inte skippa kommenteringen helt eftersom det ju aldrig blir "rätt/rättvist" ?


Hehe, ja varför inte:)!

Nej, för mig personligen så är det ingen stor grej eftersom jag sedan ganska lång tid tillbaka INTE ger betyg alls. Jag tävlar inte heller med bilder pga ungefär samma anledningar.

Visst är det "kul" att få fina/höga betyg MEN jag tror nog att det är ganska få som tar dem på riktigt allvar, vad är då vittsen att ha dem kvar,,

Dem som vill sätta betyg kan och kommer nog att göra det oavsett tror jag..

Den stora frågan är om det blir färre kommentarer utan betygalternativet! (?)
Jag tror inte det och jag tror inte att kvaliteten på kommentarerna blir sämre heller, utan snarare tvärt om..

Men det är ju vad jag tror:)!

Mvh Niclas.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: HMM:)!

Niclasfoto skrev:
Visst är det "kul" att få fina/höga betyg MEN jag tror nog att det är ganska få som tar dem på riktigt allvar, vad är då vittsen att ha dem kvar,,
Ser ingen anledning till att man skulle ta betygen mindre allvarligt än kommentarerna.
 
Re: Re: Re: Re: HMM:)!

sagan skrev:
Ser ingen anledning till att man skulle ta betygen mindre allvarligt än kommentarerna.


Inte?
Jag anser att en kommentar generellt sett säger mer än en siffra. En enkel siffra säger ju inget om varför den är bra eller dårlig men förhoppningsvis förstår man det i tolkning av orden i kommentaren.

Betygen säger ngt när dem kommer i kontext med en förklarande kommentar. En enkel siffra säger mig ingenting, spec när jag inte ens vet om personen dömmer utifrån personlig smak eller enligt ("rättvist/korrekt")/OBJEKTIVT visuellt betraktande.

Man vet ju inte ens om personen som sätter en femma har läst fotosidans definition av vad den innebär,,,
Jaja:) Spännande att vara oenig om detta anser jag, men det gör det ju mer givande såklart!

Mvh Niclas.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Re: HMM:)!

Niclasfoto skrev:
En enkel siffra säger ju inget om varför den är bra eller dårlig men förhoppningsvis förstår man det i tolkning av orden i kommentaren.
Precis, det är därför man har både betyg och kommentar..kommentaren för att beskriva vad man tycker och betyget för att visa hur man graderar den jämfört med andra bilder.

Båda har sin givna funktion..om man ska ta betygen och kommentarererna på allvar beror givetvis på vem som ger dem och inte på om det är ett betyg eller en kommentar.
 
Man ser så många egendomliga betygsättningar, både på egna och andras foto. Ta bort betygen och låt oss i kommentarer beskriva vad vi tycker om fotot och hur det påverkar mig som betraktare. Det ger nyansering och man kan bedömma den som ger kommentaren och dess relevans.
 
!

..!
En siffra säger inget om vad det är i en bild som inte är bra! Men det gör det inte heller om man skriver t.ex. Fin bild med fina färger, ljuset är perfekt. och sen ger en 2:a.
Det jag vill få fram är alltså att det borde vara fler på Fotosidan som motiverar det betyg som man har satt på bilden.
/Elias!
 
sagan skrev:
Allt som är enkelt och fyller en funktion tenderar att finnas kvar under lång tid.

Det är ju det jag inte tycker att ett 1-5:betyg gör, fyller en vettig funktion alltså.

Ett mer nyanserat betygssystem kan fylla en funktion, vill dock inte ha något sådant på FS eftersom jag tycker att ord är överlägsna & bara ser betygen som ett tävlingsinriktat system som kan slå allt för fel...
 
Som det är sagt tidigare (tror jag) så är betygen klart felfördelade enl normalfördelningen. Problemet med betyg är att dessa spänner över hela bilden, alla dess element.
När man sätter betyg och kommentar tillsammans så kan det möjligen visa vad betyget står för men i en sammanställning av många betyg så tas det ingen hänsyn till kommentarerna.
Betyget är enl mitt förmenande ganska ointressant när det handlar om kritikbilder då det man lägger (förmodar jag) upp en bild för att få kommentarer om hur den kan förbättras och då säger ett enskilt betyg ingenting, för att det ska vara konstruktiv kritik så måste man lämna en kommentar.

I övrigt har larsaz en bra poäng med att det kan bli lite väl tävlingsinriktat.
 
Ett bra alternativt betygssystem

Jag tycker det är helt ok att man använder sig av betyd, dock bör kanske metoden ses över en del. Ett ytterst lämpligt exempel är det som används på siten www.garageband.com som i praktiken går ut p åatt betygen fungerar på båda hållen.

dvs, om jag sätter betyg X på person A, så kommer person A få reda på dettaa, mitt betyg och min kommentar kommer ligga väntande i kö. Person A kan då med hjälp av en förutbestämd punktlista gå igenom min kommentar och konstatera ifall den stämmer överens med sidans regler. Exempelvis ifall jag kommenterar något specifikt, kommer med konstruktiva förslag etc, genom att bocka av i en lista. På så vis sätts det även betyg i trovärdighet och seriositet på användarna.

Resultatet blir att bilderna får ett betyg precis som nu, men användarna får också ett betyg som visar på hur seriösa de är med att kommentera andras bilder. Dvs, att om man får en riktigt intetsägande kommentar av en användare med ett personligt betygssnitt på, låt oss säga, 20%, så kan man ganska enkelt bortse från den kommentaren.

Detta förenklar avsevärt när man sedan läser ett betyg från en annan användare. Man kan då se vilket "rykte" denna användare har på fotosidan. Man kan även göra så att ifall denna siffra sjunker under ett visst värde så låser man möjligheten för användaren att ladda upp egna bilder. På så vis höjs nivån på både kommentarerna och användarnas intresse i själva fotosidan som ett forum för bildkritik.
 
Senast ändrad:
Kvotera!

Dilemmat är att de flästa av oss inte lägger ner någon energi på de bilder man inte gillar.. Bilder som kanske förtjänar en 1a eller en 2a kliclar man snabt bort för att gå vidare till en bättre bild. Låt säga att jag som medlem förfogar över ett antal ettor, tvåor, treor osv...
Tex. En etta, två tvåor, tre teror, två fyror och en femma. Dessa nio betyg måste fördelas innan man får en ny pott att fördela. På så sätt hushåller man med poängen..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.