Aramis
Avslutat medlemskap
Liza skrev:
Varför inte utveckla det hela med att ha tre betygskriterier -Orginalitet, Estetik och Teknik 1-5...
Håller med om detta till viss del. Jag vet en fotosida i Danmark som har just estetik och teknik. Det är ju väldigt svårt att ge en femma på en bild med mindre den tilltalar en personligen, med dom nuvarande betygskriterierna. Pga af detta kan ju någon ge Peter Jönsson ett lågt betyg för det att nakenbilder inte tilltalar vedkommande. Det kan ju också vara så att någon ger Terje Hellesø låga betyg för det att han/hon inte tycker om naturbilder. Detta till trotts, att de flesta bilder dessa två fotografer sitter inne med har en mycket hög fototeknisk kvalitet.
Om man har möjlighet för att ge betyg för estetik och teknik så kan man ju visa att man "inte tycker om" bilden, men at den trotts det har en hög fototeknisk kvalitet. Och självklart den andra vägen runt också.
Ett argument mot detta är ju självklart att man bara kan beskriva det i kommentaren. Men det att ha ett betyg tycker i varje fall jag är rart. (Även om jag nu personligen inte har fått så många.) Betyget ger en mer lätt tilgängelig och objektiv översikt vad folk tycker om bilden. Och det är lättare att så jämföra med andras bilder. Ett betyg kan bara tolkas på ett sätt och det går inte att missuppfatta. (Bara för den som ger det.)