Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betyg eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Behålla betygen?

  • Ja

    Röster: 580 53.5%
  • Nej

    Röster: 319 29.4%
  • Ja, fast i annan form

    Röster: 186 17.1%

  • Totala väljare
    1,085
Jag tycker absolut betygen skall vara kvar. De som inte blir glada av betyget kan ju bara strunta i siffran. Sedan jag läst den här tråden förstår jag att många fler än jag blir sporrade av ett bra betyg. Att siffrorna aldrig kan bli rättvisande bör man kunna ta med en klackspark, det är ju inte fråga om tävling här på fs. Tror alla är medvetna om att det nästan liknar lotteri. Naturligtvis är kommentarerna det viktigaste, men om jag har för avsikt att betygsätta en bild vinnlägger jag mig kanske mer att motivera betyget med en kommentar.
Att bilder vi uppfattar som bra kommenteras och betygsätts mer, tror jag oftast beror på att om man skriver hur en bild man uppfattar dålig kan göras bättre, får man gärna ett surt svar typ "så här vill jag att mitt verk" ska vara. Och då har man ju bara lagt ut bilden för att få beröm.
Jag förstår alltså inte varför betygen slopats, de är ju helt frivilliga och det är kommentarerna som är viktiga men många sporras av betyg. So what?
 
Men vad jag då inte fattar är om siffran skall tas med en klaskspark vilken funktion fyller den då? För om jag tar den med en klackspark så måste jag väl tolka det som om du menar att den är satt med en klaskspark. Och det vänder jag mig emot.
 
Klacksparken

Vad jag menade var att om man ogillar siffran kan man strunta i den. Däremot kan den glädja någon som försökt göra en bra bild. Jag vägrar tro att betygsättare medvetet sätter betyg med en klackspark.
Visst har jag sett att speciellt ungdomar gärna sätter höga betyg på varandras alster, även om jag tycker att de mer betygsätter motivet än bilden. Men här blir det ju samma fenomen med KOMMENTARER till dessa bilder.
Förstår fortfarande inte varför ni inte kan bortse från betygen om ni ogillar dessa. Många tycker ju att det är en sporre.
 
Jag förstår vad du menar, men jag tycker att det blir lite ihåligt. Resonemanget bygger på att man får tolka betyger som man vill eller skippa det om man inte gillar det, och då förstår jag inte varför det skall vara kvar.

Vi har just nu gjort en kompromiss där vi tonar ner betyger ännu mer, men behåller det för dem som gillar det. Lösningen känns som en bra kompromiss.
 
Jag tycker inte att man ska kunna ge betyg till en bild. Det kan bli en subjektiv bedömning.
Det är bättre med kommentarer, positiva som negativa.

/Patrick
 
mästerfotografen skrev:
Jag tycker inte att man ska kunna ge betyg till en bild. Det kan bli en subjektiv bedömning.
Det är bättre med kommentarer, positiva som negativa.

/Patrick
-Jo men även kommentarererna är ju subjektiva.

Om jag ser en riktig riktig bra bild så kan det dock vara svårt att skriva varför den är bra men jag kan på samma bild klaga på tex "dammprickarna bordes tas bort", "efterbelys himmelen", "beskär något mer", "öka kontrasten". Betyget 5 talar då om att den är en kanonbild trots det negativa.


För övrigt tycker jag att man ska förbjuda allt;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.